Home
Maďarsko
Rumunsko
Bulharsko
Albánie
Turecko
Balkán


Finsko
Norsko
Nordkapp
Švédsko
Estonsko

Pobaltí


Hawaii
Austrálie  Thajsko
Japonsko 

Malajsie
Singapur


Autem do Bulharska


 
 

                                                                                                                    Honza Hanus © 2019     cestujteseznam.cz

                Zvažujete cestu autem do Bulharska?
1. Jak se jezdí na Balkáně 11. Rozpočet cesty
2. Jaká je kvalita silnic 12. Hranice
3. Přes Srbsko nebo Rumunsko? 13. Průběh cesty - Maďarsko
4. Trasa 14. Průběh cesty - Srbsko
5. Itinerář 15. Průběh cesty - Bulharsko
6. Jak dlouho cesta trvá? 16. Politická situace v BG
7. Rychlostní limity 17. Podnebí a teplota moře
8. Dálniční poplatky a mýtné 18. Kam na pobřeží zamířit
9. Porovnání zemí 19. Automobilová slovíčka
10. Měny - kurzy - směnárny 20. Jak snížit riziko

                                          Aktualizováno po rok 2019                                        

                                           1.  Jak se jezdí na Balkáně                                        
 
Jestli jste zvyklí na české silnice, nemělo by Vás v Bulharsku nic zaskočit.
Jezdí tam stejné procento magorů jako u nás, předpisy se dost ignorují a musíte být ve střehu.
Například protijedoucí auta se začnou nečekaně předjíždět a donutí Vás brzdit a sjet do krajnice. V noci potkáváte auta, která svítí jak motorka. Zvykem je nedodržovat bezpečnou vzdálenost a jet nalepení těsně za sebou.
Bulharští řidiči kamionů jsou mimořádně bezohlední, chce to větší odstup od nich.
Semafory slabě svítí - červená za jasného dne je skoro nerozpoznatelná.
 

                                             2. Jaká je kvalita silnic ?                                         

 
Kvalitní dálkové silnice vedou až k Černému moři a dá se jet poměrně rychle, 96 % cesty vede po dálnicích nebo rychlostních komunikacích.
 
  km  celkem /  z toho dálnic
    Maďarsko 350 km  /  350 km
    Srbsko 526 km  /  502 km
    Bulharsko (do Burgasu) 440 km  /  402 km

Výmoly a díry Vás zpomalí ojediněle v Srbsku a pak až na bulharských místních silnicích podél moře. Nejhorší úsek z trasy k Černému moři jsme zaznamenali ve Zlínském kraji.

                                        3. Přes Srbsko nebo Rumunsko ?                                
 
Ještě nedávno byla volba jasná - přes Srbsko. Dnes jsou argumenty pro obě varianty vyrovnané. Podívejme se na výhody a nevýhody každé z nich:

 
Přes Rumunsko - výhody:  krásný průjezd přes Karpaty
Přes Rumunsko - nevýhody:  pomalejší trasa, méně rychlostních silnic, občasné kolony. Mimo dálnice se občas dostanete do kontaktu s obyvateli, zastavíte v křižovatce a už na Vás jdou čističi oken, prodavači koberců, veksláci  i  otrhané děti žadonící o žvýkačky. Přečtěte si, jak nás vydírali.
 

Přes Srbsko - výhody:  rychlejší trasa, téměř celý průjezd zemí po dálnici, rovné úseky bez zatáček.  
Přes Srbsko - nevýhody: 
nezajímavé okolí a především:  Mezi Bělehradem a městem Niš řádí na benzinkách gang poškozující auta. Můžou Vám zapřít hřebík o pneumatiku, nalít olej pod motor, nastříkat pěnu do výfuku nebo si lehnou pod auto a vytáhnou konektor od palivového čerpadla. Když zjistíte problém, hned přispěchají s pomocí: Náhodou tady zrovna mají odtahovku a v blízkém servisu Vám závadu opraví. Tam předstírají rozsáhlou opravu a inkasují přemrštěné částky od 1.000 € nahoru. Zkuste jim nezaplatit!
Co proti tomu? Můžete sice mafiány odmítat a volat asistenční službu, ale než přijede, ostří hoši Vás obestoupí a bude Vám pěkně dusno. Co se v Srbsku děje, se můžete dočíst například zde.
 
Cesta přes Srbsko i přes Rumunsko je stejně dlouhá. Kilometry najedete stejné, ale přes Rumunsko budete přibližně o 3 hodiny pomalejší. 
Doporučuji cestovat přes Srbsko a raději tam ani nezastavovat. A určitě nepřespávat na benzince.

 
O rizicích cesty blíže dole v textu - bod 20
.

                                                        4. Trasa                                                         
 
mapka naší cestyPřes Srbsko:  CZ - SK - H - SRB - BG
Česko - Bratislava - hranice Rajka - jižně kolem Györ - Tatabánya - Budapest - kolem Kecskemét - kolem Kiskunfélegyháza - kolem Szeged - hranice Horgoš / Röszke - Beograd - Niš - Pirot - hranice Kalotina - severně kolem Sofie - kolem Plovdivu - Burgas - moře.
 

Přes Rumunsko:    CZ - SK - H - RO - BG

Česko - Bratislava - hranice Rajka - jižně kolem Györu - Tatabánya - Budapest - kolem Kecskemétu -
kolem Kiskunfélegyházy - kolem Szegedu - hranice Nadlac - severně kolem Aradu - Deva - Sibiu - Ramnicu Valcea - Pitesti - Bukurest - Giurgiu - Ruse - Šumen - Varna - Obzor - Slunečné pobřeží.

                                                       5. Itinerář                                                       
 

Varianta non-stop:
Dříve jsme k Černému moři přijížděli po 24 hodinách nevyspaní a unavení. Cestou jsme si pár hodin zdřímli v Srbsku na benzince, ale to bych dnes už neriskoval.
Jestli chcete dojet do cíle co nejrychleji, vyjeďte večer kolem 20. hodiny, to je v takovou dobu, abyste si nad ránem aspoň krátce odpočinuli ještě na benzince v Maďarsku. Do Srbska vjedete ráno s plnou nádrží, pak tankujete u Sofie a večer jste u moře.
 
Varianta s přespáním v hotelu v Bělehradě - doporučuji:

K moři jedete den a půl, ale projdete se po večerním Bělehradě a auto odstavíte na hlídaném parkovišti před hotelem. Dobře se vyspíte, nasnídáte a k moři přijedete bez znatelné únavy.
Cestu k moři přibližně 1.600 km dlouhou si rozdělujeme na 4 čtvrtiny po cca 400 km a cca 4 hodinách jízdy:
 
První den dopoledne ...... 400 km z domu do Budapešti na oběd v IKEI
První den odpoledne .....  400 km z Budapešti do Bělehradu do hotelu
Druhý den dopoledne .... 400 km z Bělehradu do IKEI v Sofii na oběd
Druhý den odpoledne .....400 km  ze Sofie k moři.

Itinerář cesty k Černému moři

Hotel "Adresa" v Bělehradu všem doporučuji.  Spali jsme v něm několikrát a z mnoha desítek hotelů, které jsme přes Booking za léta cestování použili, patří hotel Adresa k těm nejlepším. Z hlavní trasy si zajedete jen  několik set metrů do klidné, málo frekventované ulice a použijete hlídané parkoviště přímo naproti vchodu. Obsluze parkoviště jsme jen řekli, že jsme hosté hotelu Adresa, dali nám kartičku a parkovné jsme neplatili.  Zvenčí to ani jako hotel nevypadá a v přízemí Vás vrátný v malé kukani pošle k výtahu. Recepce a chodby vypadají standardně, ale pokoj bych ohodnotil čtyřmi ****. Byl pokaždé čistý, moderní, velmi prostorný, klimatizovaný, s nádhernou velikou koupelnou, která zářila novotou. Snídaně bohatá, vyhovující.
 
                  Booking.com
 
Hotel Adresa se nachází v nové části Bělehradu, v okolí stojí nové bloky obytných domů, pár set metrů od hotelu leží budova srbského parlamentu s fontánami v noci barevně nasvícenými, asi kilometr daleko u břehu Sávy najdete moderní nákupní centrum s možností mnoha občerstvení. V této části města je bezpečno, bez imigrantů.  Asi 400 m od hotelu teče rameno Dunaje. GPS poloha hotelu Adresa:: N 44,82377°, E 20,41990°.
Večer jsme autem přejeli po mostě přes řeku Sávu do 3 km vzdáleného centra starého Bělehradu, který  doslova obsadili snědí imigranti. Buďte opatrní, choďte jen ve skupině, vyhněte se úzkým uličkám a velikým obloukem obejděte centrální park, kde se bydlí ve stanech a páchne to tam jak v opičárně ...

                                             6.  Jak dlouho cesta trvá?                                      
 
Nejrychleji:
Pokud stále pojedete rychlostí 10-20 km/h nad limitem, na hranicích se nezdržíte, na benzinkách jen natankujete, pak cesta může trvat jen rekordních 13 - 15 hodin, ale s tím příliš nepočítejte. 
Průměrně: S obvyklou dobou čekání na hranicích, s občasnou svačinou a WC na benzinkách, s menšími kolonami na mýtných branách  a dodržováním rychlosti dojedete k moři za 17-19 hodin.
Pomalu: Nejste-li přivyklí takto dlouhým cestám, pak na benzinkách budete vysedávat a odpočívat postupně stále déle a na cestě strávíte 20-24 hodin.

    

přes Srbsko přes Rumunsko
  vzdálenost          Zlín - Černé moře u Burgasu 1.522 km 1.558 km
  čistá doba jízdy  Zlín - Černé moře u Burgasu 15 hodin   19 hodin
  průměrná rychlost     101 km/h 82 km/h
  vzdálenost          Praha - Burgas 1.674 km   1.672 km
  čistá doba jízdy  Praha - Burgas  16 hodin 1 20 hodin
  průměrná rychlost   104 km/h 84 km/h

Pro zajímavost - autobus k Černému moři jede z Prahy 29 hodin za 3.400 Kč, vlak 38 hodin za 3.600 Kč a  letadlo do Burgasu letí  2 hodiny za 5.000 Kč (všechny ceny za zpáteční lístek).
 

                                                 7. Rychlostní limity                                             

Slovensko Maďarsko Srbsko Bulharsko Rumunsko Turecko
50/90/130 50/90/130 50/80/130 50/90/140 50/90/120 50/90/120


Maximální rychlosti v Srbsku     Maximální rychlosti v Bulharsku     Maximální rychlosti v Turecku     Maximální rychlosti v Makedonii
 
Pozor na úsekové měření rychlosti mezi mýtnými branami v Srbsku.
 

                                             8.
Dálniční poplatky a mýtné                                   
 

Vyhnout se placení dálničních poplatků je prakticky nemožné, např. v Bulharsku musíte mít nálepku i na silnicích první třídy nebo v Maďarsku končí dálnice přímo na přechodu do Srbska. Kličkováním byste spotřebovali víc benzínu a prodloužili už tak neúnosnou dobu jízdy.


Slovensko - elektronický poplatek   
Na Slovensku funguje elektronický dálniční poplatek a na sklo auta se už nic nevylepuje. Poplatek zaplatíte předem na internetu zde. Zadáte registrační značku (slovensky EČV - evidenčné číslo vozidla), zemi registrace, dobu od-do, mailovou adresu, zaplatíte přes internet kartou, doklad vytisknete a vozíte s sebou. Další možnost je koupě v některých českých směnárnách, při vjezdu na Slovensko v prostoru bývalých přechodů nebo na velkých slovenských benzinkách. Na nic bych nespoléhal a jednoznačně bych nakupoval přes internet.
Cena pro rok 2019: 
10 denní - 10 €,  30 denní - 14 €, roční - 50 €  (pro auta do 3,5 t).
Kontrolu provádějí dálničními kamerami, které si zobrazí vaši registrační značku a počítač k ní automaticky dohledá Vaši úhradu. Nedohledá-li, automaticky se odesílá obálka s pruhem. Někdy policie odkloní provoz přes odpočívadlo, kde chtějí vidět potvrzení o zaplacení, jindy kontrolují na sjezdu z dálnice. Stejně to funguje v Maďarsku už několik let, tam s tím přišli jako první a zdá se, že to bude evropský trend.

Maďarsko
- elektronický poplatek
Na internetu zde poplatek uhradíte kartou, ale potřebujete k tomu základní znalost angličtiny. Vyplníte volby "Purchase", 2019 - D1 -10days", národnost CZ, číslo auta, datum začátku platnosti a váš mail, pak uhradíte kartou cca 13 € (proměnlivé dle denního kurzu) a doklad si vytisknete.
Další možností je koupě na bývalých hraničních přechodech. Např. v Rajce u Bratislavy hned několik kiosků nese označení 
e-VIGNETA nebo MATRICA, ale málokterý má otevřeno, ve špičce jsme stáli v řadě 10 minut.
Ceny za auto do 3,5 t pro max. 7 osob:

10denní:  13 € na internetu, 3.500 HUF v Maďarsku, 320 Kč ve směnárnách v ČR
měsíční:   18 € na internetu, 4.780 HUF v Maďarsku, 520 Kč ve směnárnách v ČR
 
Bulharská dálniční nálepkaSrbsko - mýtné brány
Platíte na třech mýtných branách a můžete si vybrat platbu kartou, eury nebo srbskými dináry (RSD). Platíte-li v eurech, vrací zpět jen dináry (když poprosíte, někdy vrátí eura). Zpoplatněné jsou úseky:
Subotica - Novi Sad:
 3   nebo 330 RSD
Novi Sad - Bělehrad
2,50 €  nebo 240 RSD
Bělehrad - Niš:
6,50  nebo 730 RSD (stav 2017).
 
Bulharsko
 - lepí se nálepky (viz obrázek)
8 €  (nebo 16 leva) za týdenní silniční známku
"Vignette-Otoban", 15 € (30 leva) stojí měsíční, koupí se na hraničním přechodu přímo z okénka auta bez vystupování, kus za přechodem zastavíte a nalepíte ji vpravo dolů. Kdyby na přechodu známku neprodávali, během prvního kilometru obvykle nabízí známku pár kiosků. Známka je povinná na bulharských dálnicích a mnoha hlavních tazích,  takže se bez ní neobejdete.
 
Dálniční poplatky a mýtné na cestě k Černému moři  (cena za osobní auto za cestu tam a zpět, nezahrnuta česká dálniční známka):
 
         56 €
za osobní auto do 10 dní a při pobytu v Bulharsku do 7 dní
         78 €
za osobní auto při cestě na 10 až 30 dní

                                                9. Porovnání zemí                                                
  -
Projeté země jsme subjektivně ohodnotili: 
1 - nejlepší stav až  5 - nejhorší stav.
 
 
  CZ A IT SLO HR BIH MNE AL MK
  kvalita povrchu silnic * 3 2 2 2 2 3 3 2 3
  úroveň doprav. značení 3 2 2 2 2 3 4 4 3
  pocit bezpečí, míra obav 1 1 3 2 2 2 3 5 4
  krádeže aut 3 2 3 2 3 3 3 5 4
  subj. dojem ze země 2 2 2 2 2 3 3 5 3

 
  GR TR BG RO SRB H SK PL LT
  kvalita povrchu silnic * 2 2 3 2 3 2 2 4 2
  úroveň doprav. značení 4**** 3 3 3 3 1 1 2 2
  pocit bezpečí, míra obav 2 2 3** 4 4 1 1 2 2
  krádeže aut 3 3 5*** 4 4 2 3 3 3
  subj. dojem ze země 2 2 3 5 5 1 1 3 3
 
  LV EST FIN N S DK D USA Austrálie
  kvalita povrchu silnic * 2 1 2 3 2 2 2 2 2
  úroveň doprav. značení 1 1 2 3 2 2 2 1 3
  pocit bezpečí, míra obav 2 1 1 2 4 4 4 2 2
  krádeže aut 3 2 1 1 3 3 2 1 1
  subj. dojem ze země 2 1 1 2 3 4 4 1 2

   *   podle projížděného úseku
   **   rozumí se cestou, ale na pobřeží  je bezpečno jako jinde u moře   
   ***   dají se však použít hlídaná parkoviště, kterých je tam velké množství
   ****  některé nápisy jen řeckými písmeny
  

                                         10.  Měny - kurzy - směnárny                                       

 
Peníze vozíme v autě v několika obálkách na různých místech a párkrát jsme je sami nemohli najít. Z domu si bereme menší zásobu leva a eura, v tranzitních zemích platíme kartou (benzín a mýto), v cíli pak vybereme větší částku leva z bankomatu.
Je dobré mít aspoň 50 € jako železnou rezervu. V Srbsku Vám po natankování na benzince někdy řeknou, že jim zrovna přestal jít internet, a proto kartou nejde platit (to dělají schválně, chtějí eura). Snažte se však v Srbsku vůbec netankovat, abyste nemuseli u žádné srbské benzinky zastavovat. Na plnou nádrž dojeďte z Maďarska až do Bulharska.
 

  Slovensko Maďarsko Srbsko Rumunsko Bulharsko

 zkratka

HUF RSD  RON BGN

 měna

euro forint dinár leu leva

 kurz 05/19

25,70 Kč 8,00 Kč / 100HUF 22 Kč / 100RSD 5,40 Kč 13,20 Kč

Za kolik nakoupíte leva:
Před cestou v ČR:
V mnoha směnárnách v ČR koupíte v kurzu přibližně 14 Kč / leva.
V BG z bankomatu: Toto je nejvýhodnější varianta při větší částce:  máte jistotu pravosti bankovek, dostanete lepší kurz, banka si však zpravidla strhne jednorázový poplatek kolem 80 Kč. Vybírat z bankomatu malou částku není výhodné. 
V BG za eura:  Vyměníte v každé směnárně. Solidní kurz je 1,90 - 2,00 leva / €.
V BG za Kč:   Mnoho směnáren v BG akceptuje české koruny v kurzu kolem 0,686.
Rozumí se tím
10 Kč = 0,686 leva, to je 14,60 Kč/Leva.  (pod 0,666 raději nebrat)
 

Velký pozor na bulharské směnárny, mnohé sprostě podvádí!  Na poutači na ulici nabízí jiný kurz (1.90 leva / €),  než jaký visí na malém lístečku vedle okénka uvnitř (1.50 leva / €) a jakmile podstrčíte pod okénko bankovku, jste ztraceni a proděláte. Nedejte eura z ruky, nejdřív je ukažte přes okno a ať Vám napíšou na lístek, kolik leva dostanete.  Raději si přivezte leva už z Česka  nebo vybírejte v Bulharsku z bankomatů.
 

Můžete se setkat s fintou vyobrazenou níže.
Mají rafinovaným způsobem napsané kurzy a když se necháte nachytat, nikdo se s Vámi nebaví a peníze nevezme zpět. Kolem roku 2006 to byla masová záležitost, většina směnáren tak postupovala a vypláceli jen 60 % hodnoty eura!
 
Oč jde: Na obrázcích jsou v pravém sloupci kurzy pro případ,  že eura kupujete, to se ale v cizině nestává. Tento kurz je blízký skutečnému poměru měn.
Vás zajímá kurz v levém sloupci : V jakém poměru od Vás vezmou eura a dají leva.  Turista je zvyklý vidět ve směnárně vedle sebe dvě blízká čísla, např. 1,93 a 1,95. Nepozorný turista si myslí, že mění v kurzu 1,93, ale dostane jen 1,193. Pozor na první desetinné místo !
Další finta spočívá v tom, že prostřední sloupec čísel je prázdný - nevyplněný a Vy se domníváte, že měníte podle sloupce vpravo,  který se Vás ale netýká.
Podrobněji o směnárnách a naší příhodě zde.
 

Veksláků si nevšímejte
, ať mají kurz sebelepší. Ovládají několik fint k tomu, aby Vás obrali. Výměna peněz u veksláka na ulici často dopadne špatně.

                                                  11.  Rozpočet cesty                                            
 

 
  Rozpočet cesty pro dvě osoby na 9 dní

 
 
včetně 8 noclehů se snídaní v průměrných hotelích.
 

 Zdravotní pojištění na cestu do zahraničí pro 2 osoby u VZP   500
 Dálniční poplatky SK, H, SRB, BG tam a zpět na 9 dní 1.600
 Hotel v Bělehradě pro 2 osoby, 2 noci,  při cestě tam i zpět, se snídaní 4.000
 Hotel Plamena Primorsko, 2 osoby, 3 noci, se snídaní, 300 BGN 4.200
 Hotel Perla Beach Primorsko, 2 osoby, 3 noci se snídaní, 370 BGN 5.300
 Benzin na 3.200 km,  prům. spotřeba 6,5 l / 100 km 6.400
 Celkem 22.000
 Kapesné na 6 dní - obědy, večeře, slunečník na pláži, dárky (260 leva) + 4.000
 Pro zpřesnění připočtěte ještě amortizaci auta, nejméně: + 4.000

 
                                                        12.  Hranice                                                  
 
Doba čekání na hranicích:

hranice z Maďarska do Srbska - čekali jsme 55 minut  (čtvrtek, v 17 hodin)
hranice ze Srbska do Bulharska - čekání 30 minut (pátek v poledne)
hranice z Bulharska do Srbska - čekání 7 minut (čtvrtek, v 15 hodin)
hranice ze Srbska do Maďarska - čekání někdy 1-2 hodiny, pozor na bandy žebrajících dětí !!!
 
Trojice obrázků zachycuje stejné místo - hraniční přechod Kalotina (SRB-BG). Horní obrázek pochází z doby před deseti lety, kdy se tu čekalo dvě hodiny. Prostřední zachycuje průjezd se štěstím bez čekání, dolní obrázek je ze současnosti.
 
Doba čekání se poslední dobou zkrátila.
Vícekrát jsme nečekali vůbec a přijeli rovnou k okénku.
 

Na hranicích předkládejte raději naráz všechny
doklady - občanky nebo pasy celé osádky,  zelenou kartu a techničák, oni si vyberou.
Na srbských hranicích se na mne začali Hraniční přechod Kalotinacelníci rozhořčeně  obořili, ale nedovedli vyjádřit, oč jim jde. Po chvíli jsem zaslechl náznak slova "green", podal jsem jim zelenou kartu a uklidnili se.
 
Pasy vozíme s sebou, ale nevytahujeme je. Všude nás pustili na občanku - do Srbska, do Bulharska a s občankou se spokojili i recepční v hotelech.
V současnosti (2019) Vás pustí na občanku také do Albánie, Makedonie, Bosny a H., Černé Hory, do Moldávie i do Gruzie  (Sdělení č.288/2016 Sb.).
Celníci důsledně kontrolují, že majitelem auta je fyzická osoba, která řídí nebo sedí v autě. Řidičský průkaz chtějí jen ojediněle a mezinárodní řidičák nevozím.
Někteří bulharští celníci se stále ještě nezbavili pocitu důležitosti, ale doba, kdy sami žádali cigarety nebo plechovku piva, už je asi pryč. V místech odbavení bývá vylepen vícejazyčný leták: "Kdybyste byli žádáni o úplatek, volejte telefon ...".

                                            13.  Průběh cesty - Maďarsko                                  
 

Při průjezdu Budapeští si zajedeme 9 km z trasy na oblíbenou zastávku v prodejně nábytku IKEA, kde s výhodou zdarma zaparkujeme, použijeme toaletu, v samoobslužné restauraci si na tácek vybereme vystavená jídla, např. maďarský perkelt nebo švédské masové kuličky za přijatelnou cenu, a bezednou kávu na kartičku IKEA zdarma.
Poloha této 
IKEA  N 47˚27.222'  E 18˚56.414'.
Z Budapešti dojedeme po dálnici M5 kolem měst Kecskemét, Kiskunfélegyháza a Szeged přímo na dálniční hraniční přechod  Röszke-Horgoš, známý stavbou maďarského plotu proti nelegálním migrantům. Tady končí civilizovaná, bezpečná Evropa a začíná Balkán.

                                               14.  Průběh cesty - Srbsko                                     
 

V koloně před hraničním přechodem obvykle stojí převážně vozy s něme
ckou registrační značkou, a také auta z Holandska, Švédska a Francie. V nich cestují snědí "západoevropané" do svých rodných zemí na dovolenou,  hlavně do Turecka a Bulharska. Trochu z nich jde strach,  potetovaní občané ostrých rysů pokuřují, plivou po zemi a ochcávají veřejné prostranství.
Podél naší kolony vozidel postupovali umývači oken a i přes nesouhlas osádek aut vždy pošudlili přední sklo a stupňovali na řidiče nátlak, dokud jim nedal pár eur. Vybírali si pouze drahá auta, proto s naším 12 let starým Renaultem Clio jsme se nemuseli bát, ale raději jsme se uvnitř zamkli.
Zamknutí je důležité hlavně při cestě zpět, protože na tomto přechodu SRB-H ze srbské strany operují dětské vyděračské bandy. Postupují podél kolony aut, buší na skla, nastavují ruce a zkoušejí otevřít dveře. Viděli jsme například, jak vynesli několik zavazadel z nestřeženého vozidla.
Na tomto hraničním přechodu přejíždíte z civilizovaného Maďarska do země s nižší civilizační úrovní. Hned na prvním kilometru je to znát:  Binec, rezavé zábradlí, potulní psi a kočky, poházené odpadky. Chybí už jen nápis: Vítejte na Balkáně!
Jen co jsme se rozjeli do vnitrozemí, zpozorovali jsme pohyb lidí po dálnici. V odstavném pruhu proti nám pochodoval zástup mladých snědých hochů s baťohy na zádech - byli to nelegální migranti směřující do Německa.
 
Dálnice v Srbsku   Soutězky Niš - Pirot   Tunely Niš - Pirot

 
Téměř celým Srbskem projedete po dálnici s kolísavou kvalitou povrchu (obr. vlevo nahoře), jen občas zpomalíte kvůli nerovnostem a výmolům. Bělehradem projedete hladce a pak se nudíte na dlouhém, nezáživném úseku do Niš. Následuje malebná, hornatá krajina, která se dřív projížděla skalními soutězkami s mnoha krátkými tunely (obr. nahoře). Souběžně se buduje nová dálnice, kterou už na většině úseků zprovoznili.

                                              15.  Průběh cesty - Bulharsko                                 
 
Asi se do stejné situace dostane víc řidičů, pokud uvažují stejně jako my:  Benzín mají v Bulharsku poměrně levný, proto tam přijíždíte s téměř prázdnou nádrží a hned za hranicemi chcete načerpat. První benzinka se Vám zdá pochybná a jedete dál. Další benzinku představuje pouze velká nadzemní nádrž. Říkáte si, to nebude kvalitní benzín, a jedete pořád dál k nějakému snad Shellu nebo Aralu. Kontrolka paliva svítí, zpomalujete jízdu a napjatě vyhlížíte benzinku za každou zatáčkou ...
Při průjezdu Sofií jsme přesně toto prožívali. Stáli jsme třeba na červenou, za námi mraky aut a každou chvilku nám mohl dojít benzín. Nakonec jsme se štěstím ke stojanu dojeli a do 45 litrové nádrže se vešlo 44,8 litru. A také jsme pochopili, jak je to s levným bulharským benzínem. Koupíte ho sice za nižší cenu, ale právě u těch pochybných čerpaček, jistě však nechcete o dovolené řešit problém s nekvalitním benzínem. Takže nakonec jsme rádi natankovali u velké důvěryhodné benzinky za cenu stejnou jako doma.

 

Sofie se dá objet po severním nebo jižním obchvatu. Doporučuji o trochu delší severní obchvat, který vede dál od města a obvykle po něm projedeme bez kolon za 40 minut.
Jižní obchvat zabíhá více do města, vede přes mnoho semaforů, není dobře značený a průjezd trvá déle. Naposled jsme se po jižním obchvatu vydali kvůli obědu v IKEI, ale popojížděli jsme v kolonách dvě hodiny (pátek odpoledne).
 
Prodej melounů v Bulharsku
                                               
Sofia jižní obchvat - těsně před vjezdem na dálnici
 
Z okraje Sofie už frčíte po 370 km dlouhé dálnici až do Burgasu. V prvé půli tohoto úseku občas hopsáte po starých betonových úsecích a sledujete kolem nedozírné lány tabáku a slunečnic. Druhá půle je nová, nedávno dokončená s kvalitním povrchem obklopená nezajímavou vyprahlou krajinou bez zeleně.
 
 
                            
 
Když jsem rychlostí 140 km/h někoho předjížděl, zjevovala se za mnou naprosto nečekaně velmi rychlá auta, která musela jet přes 200 km/h, jejich mladí snědí řidiči na mne zuřivě blikali a lepili se úplně těsně za mne.
Blízkost Turecka nám připomněla záměr zajet při zpáteční cestě do Istanbulu.
 
Dálnice Sofia - Burgas      
        dálnice Sofia - Burgas                            průjezd Burgasem                                  konečně u moře
 
S blížícím se cílem cesty vedro sílí a na dlouhých úsecích rozpálené silnice se dá pozorovat dolní zrcadlení (prostřední obrázek), kdy protijedoucí auta se zobrazují na rozpáleném vzduchu ještě jednou vzhůru nohama. Zní to až neskutečně, že jsme se sem v minulosti nejednou plahočili dva dny po cestách bez dálnic autem bez klimatizace ...
Nejdříve zajedeme na břeh moře a pak pomalu přijíždíme známými uličkami k našemu ubytování. Dostavuje se nádherná směs pocitů:  Radost, že jsme znovu v milém Bulharsku, že jsme zase autem hodně daleko, těšení se na mořské vlny,  na neznámá jídla, posezení u vína  a na nadcházející bezstarostné dny ...

                                            16.  Politická situace v BG                                        
 
České sdělovací prostředky jen okrajově informují o tom, že se v Bulharsku často stávkuje. Mezi obyvateli převládá deziluze z nových poměrů,  až polovinu národa ohrožuje chudoba, mnozí obyvatelé trpí hladem,
hrozí krachy vytunelovaného národního zdravotního pojištění a státní energetické společnosti. Korupce ohrožuje samo fungování státu, průměrná mzda 800 leva = 11.000 Kč (2018) je nejnižší v EU, 30 % mladých lidí nemá práci. Turistické služby jsou pro mnoho obyvatel hlavním zdrojem obživy.
Bulhaři Vám
 dají srdečně najevo, že jste vítaní hosté (na rozdíl od Chorvatska) a snaží se, abyste n
a černomořském pobřeží našli podmínky pro klidnou dovolenou.

                                            17.  Podnebí a teplota moře                                      
 
Pokud nejste otužilci, nejezděte za mořem a sluncem do Bulharska v květnu a červnu. Ideální klima na dovolenou nastává od poloviny července do konce srpna, kdy teplota moře a vzduchu dosahuje ideálních hodnot a pravděpodobnost vytrvale jasné oblohy je vysoká. Pokud zaprší, trvá to většinou jen pár hodin a hned vysvitně prudké slunce.
Průměrná teplota vzduchu:          červen 25˚C, červenec 27
˚C, srpen 27˚C, září 24˚C
Průměrná teplota moře:               červen 20
˚C, červenec 23˚C, srpen 24˚C, září 22˚C
Průměrný počet deštivých dní:   červen  5       červenec  3       srpen  3      září   4

 
                                             18.  Kam na pobřeží zamířit                                    
 
Od tureckých hranic k severu naleznete postupně tyto vesnice nebo letoviska:
 

Achtopol
- levná dovolená daleko od měst,
ubytování v soukromí, málo lidí
Carevo - kdo se uskrovní, prožije zde levnou nenáročnou dovolenou
Lozenec - vesnice je cílem  českých cestovek, levná dovolená, kemp, písek i skály
Kiten -  tip na dobrou levnou dovolenou, příjemná vesnice, dříve hodně Čechů

Primorsko - velmi doporučujeme, severní pláž je nejlepší, co jsme v BG viděli
Sozopol - historické město plné památek, pobřeží spíš kamenité, útesy
Burgas
- velké město, chemický průmysl, přeplněné pláže, městská doprava, letiště
Nesebr
-
velmi doporučujeme k půldenní návštěvě, bez pláží
, poměrně draho
Slunečné pobřeží
-
obrovský neosobní hotelový komplex, pláže dobré, draho
Vlas
-
krátké pláže, hodně hotelů, dobré na ubytování v soukromí
Obzor - široko daleko nic není, vesnička, dá se najít levné ubytování v soukromí
Varna - Primorskij park, delfinárium, koncentrace lidí
Albena - krásná dlouhá pláž, hotely blízko u moře, lázně, kolonáda, draho
Balčik - nejsevernější letovisko, hrubý písek, kopce a srázy, blízko do Rumunska

                  Booking.com

Kvůli klidné dovolené se raději vyhněte velkým letoviskům jako je Slunečné pobřeží. Pláže bývají přeplněné, reklama a upoutávky tam sdělují nepravdy a přibývá pokusů obrat Vás nefér způsobem. Třeba když si na Slunečném pobřeží objednáte pizzu, můžete dostat kotouček o průměru 10 cm.
Za všechno se platí a příliš okatě se míří po Vaší peněžence. Cenová hladina je v letoviscích stejná nebo mírně vyšší než v Česku.
 
Bulharské podvodné praktiky popisuji zde, toto cestovní kanceláře nenapíšou.

 

Velmi jsme byli spokojeni v Primorsku. Podmínky ke koupání na jeho severním okraji jsou nejlepší, jaké jsme v Bulharsku viděli.

                                            19.  Automobilová slovíčka                                      
 
Napsáno foneticky, jak se vysloví:
   auto-leka kola, autoopravna-avtoservis, dálnice-avtostrada, benzín-bjenzin, nafta-nafta, plyn-gaz, olej-maslo, voda-voda, celnice-mitnica, celník-mitničar, nadjezd-nadljez, podjezd-podljez, pěšky-pěša, rychlost-skorost, pomalu-bavno, policie-policija,  okruh-krg, semafor-semafor, objížďka-otkloněnije, vlevo-vljavo, vpravo-vdjasno, nahoře-gorje, dole-dolu, vzadu-otzad, jet-ptuvat, zastavit-spra, zakázáno-zabraněno, červená-červjena, zelená-zeljena, pneumatika-guma, defekt-děfjekt, brzdit-spirat

                                                 20.  Jak snížit riziko                                            
 
V současnosti navštěvuje Bulharsko autem stále víc lidí a drtivá většina nemá cestou žádný problém.
 

Další text obsahuje varování a upozornění.  Nechci Vás odradit, ale přispět k bezpečné cestě.
 

Zvýšené riziko tam je a musíte si ho sami zvážit.  Kdo jede do Bulharska autem, musí být tak trochu dobrodružná povaha a ne člověk vyhledávající klid, pohodlí a jistotu. 
Řídili jste někdy tak dlouho? Je to 2x dál než do Chorvatska! I přes naši ojedinělou nepříjemnou zkušenost Vám ale cestu do Bulharska autem doporučujeme.
 
Se zvýšeným nebezpečím musíte počítat při průjezdu Srbskem, Rumunskem a Bulharskem a to kdykoliv zastavíte. Pokud ale stále jedete, je to v pohodě.
 
Na bulharském pobřeží je bezpečno stejně jako v Chorvatsku nebo v Praze.
Dáte si pozor jen na kapsáře, kteří jsou ostatně v celé Evropě.


● Pohonné hmoty čerpáme na velkých benzinkách nadnárodních společností. 
Nemusíte se u nich obávat o kvalitu benzínu a najdete tam civilizovanou toaletu. V Bulharsku najímají tyto benzinky ochranku - někdy se kolem stojanů nebo na přilehlém parkovišti poflakuje chlapík s pistolí v uniformě. Proč asi bylo třeba ho najmout ?
Na benzince neopouštějte auto všichni současně, vždycky musí aspoň jeden auto hlídat.

Mohli by Vám povolit ventilek, propíchnout pneumatiku nebo zapřít o ni hřebík, ujedete pár stovek metrů a máte defekt. Vyskládáte kufr, abyste se dostali k rezervě a v tom okamžiku Vám snědí hoši "pomohou" od zavazadel, v horším případě i od auta. Při výměně kola se snažte věci z kufru neskládat ven, ale nastrkat je dovnitř a mít stále zamčeno. 
 
 
Zdřímnutí v autě v Bulharsku, Rumunsku ani Srbsku rozhodně nedoporučuji.  V Bulharsku by Vás obsluha čerpací stanice v zájmu bezpečnosti vyháněla. V Srbsku by Vás noční spaní v autě mohlo stát i tisíce eur, jak se píše nahoře v textu v bodě 3.
Když už nebudete dbát tohoto doporučení, protože usínáte za volantem,
vyhledejte co největší rušnou čerpačku a postavte to na světlo blízko vchodu do budovy.
 
● Trochu opatrnosti na zastávkách. Pokud stále jedete, jste v bezpečí a projedete tak celý Balkán. Jakmile někde zastavíte, třeba na červenou, před přejezdem, při vjezdu na polní cestu, buďte ostražitější. Přijíždíte třeba v noci k místu, kde se něco stalo, ale může to být naaranžovaná past na Vás, buďte připraveni vycouvat a změnit trasu.
Ignorujte gestikulaci jiných řidičů, že máte něco s autem, abyste zastavili. Cestu si plánujte raději jen po hlavním tahu.
Neparkujte na opuštěných, liduprázdných plochách. Na dálničním odpočivadle zůstaňte, jen když tam stojí více aut.

 
● Buďte nenápadní.
 Jestli většina aut za jasného dne nesvítí, nesviťte taky, jen byste všechny zbytečně na sebe upozorňovali a koledovali si o zastavení policií. Nových moderních vozů tam jezdí hodně a že nejste místní, se pozná jen podle registrační značky.
 
● Odmítáme rázně prodejce zlata, veksláky a všechny jedinečné koupě,  tyto snědé osoby Vás okradou ani nevíte jak. Většinou si stoupnou na benzince nebo parkovišti na zúženém místě tak, že musíte těsně kolem nich projít a něco Vám nabízejí. Neodpovídám jim, dělám zamítavé gesto, hlavně nezpomaluji chůzi a dívám se jinam, vyhýbám se očnímu kontaktu. Jak si jejich zboží začnete prohlížet, už Vás napůl mají. Tito lidé potřebují ke svým záměrům navázat kontakt a jsou v tom velmi vynalézaví.
Jestli už s nimi kontakt navážete, odvede to Vaši pozornost a jejich komplicové se můžou mezitím zacílit na Vaše auto.

 
● Čističe oken odháníme a když si nedají říct, zapnu stěrač s ostřikovačem. Pokud je neodeženete, začnou okno šudlit a chtějí pak nehoráznou částku. Nezaplatíte-li tolik, ztropí Vám scénu.
Na bulharské benzince jsme sledovali, jak umyli skla na sousedním autě a za minutu práce se dožadovali deseti eur ! Řidič se jim vysmál, ale smích ho přešel, když jeho auto obestoupilo několik snědších chlapíků a platil.
Poslední zkušenost máme z benzinky v Srbsku: Čistič oken využil chvilky, kdy jsem odešel platit a Helenka zůstala v autě sama. Nepodařilo se jí ho odehnat a když jsem se vrátil, už natahoval dlaň. Spokojil se s 20 eurocenty (5 Kč).

Dálnice Sofia - Burgas
                                                                
na dálnici Sofia - Burgas
 
● Pozor na "služby". Kdyby po Vás někdo chtěl pod pohrůžkou peníze, bylo by to vydírání. Ale když předtím pro Vás něco udělá, nastupuje smluvní cena. Nejčastěji nabízejí mytí oken a podle kvality jejich výbavy hned poznáte, jak vážně to myslí. Nabízeli nám také změření tlaku pneu, kontrolu oleje, průvodcovské služby atd.
 
  Vytrvalé troubení
-
  věřte, že to nebudete potřebovat, ale pamatujte:  Vytrvalé troubení by mohlo odehnat příliš dotěrné pouliční prodavače, veksláky, umývače oken nebo "zámečníky" pokoušející se otevřít Váš kufr, když stojíte na červenou.  Nám takto "odemykali" kufr v Rumunsku, když jsme stáli před vlakovým přejezdem.

 

  
Během jízdy po Balkáně je dobré mít zamčeny všechny dveře  i když to zpomalí pomoc v případě nehody, ale uvažte sami. 
 
● Jízda ve skupině nebo sólo?
Někteří řidiči hledají společnost, aby jela dvě auta pohromadě. Výhodou je vyšší bezpečnost a asistence nebo odtah při poruše.
Velkou nevýhodou se však stávají nutné ohledy a částečná nesvoboda v rozhodnutí,  kde a kdy zastavit. Hrozí, že unavenější z obou řidičů půjde za své limity. Proto jezdíme výhradně sami.
 
Brát s sebou malé dítě asi není nejvhodnější.  Přece jen 24 hodin v autě vyčerpá i dospělého a odpovídat neustále na otázku "Kdy už tam budem?" Vám asi na klidu nepřidá.
 
● V Bulharsku neparkujte mimo hlídaná parkoviště.
 
Hlídaná parkoviště tam najdete na mnoha místech - několik na Slunečném pobřeží a téměř v každé vesnici. Obvykle je to rovná plocha ohrazená plotem, závora, budka u vjezdu a několik mladíků, kteří se tady střídají ve dne v noci. Za den se platí kolem 10-12 leva nebo 2 leva za hodinu. Dostanete kartičku a o auto se nemusíte bát.
Jestli si předem rezervujete hotel nebo privát, upřednostněte ubytování s parkováním (auto ve dvoře, hotelové parkoviště s kamerou, závorou, blízké hlídané parkoviště ap.)  Je to podstatné! 

Nedůvěřujte. Jestli Vám někdo namlouvá, že mu právě došel benzín, potřebuje odtáhnout nebo nutně telefonovat, raději mu příliš nevěřte a rozhlížejte se kolem, protože nejspíš někdo další nablízku čeká, až se podaří odvést Vaši pozornost.

● Dodržujte rychlost a předpisy.
Policie v cizí zemi má vůči Vám výhodu, že neznáte místní zvyklosti, jejich práva. Můžou Vám zakázat jízdu a sebrat pas ? Jak velká pokuta je přiměřená ?  Není to falešná policie?  Prostě nedat záminku a jet slušně.
V Bulharsku prověří Vaši psychickou odolnost, když na širokých a přehledných úsecích  nesmyslně omezují rychlost.

● Důležité kontakty:   Srbsko: policie 192, hasiči 193, sanitka 194, odtah 1987.
Bulharsko:  dopravní policie 165,  policie 166,  sanitka 150.
Porucha auta v Bulharsku by měla být dobře řešitelná, funguje tam road assistant na čísle 146 nebo +35929803308 a vyjíždějí z každého menšího města.
Velvyslanectví ČR v Bulharsku:  Posolstvo na Českata republika, ul. Rakovski 100, Sofie 1000, telefonní číslo z českého mobilu +35929486800,  pohot. služba +359888398045, www.mzv.cz/sofia, sofia@embassy.mzv.cz. V Burgasu je v červenci a srpnu otevřeno konzulární jednatelství v Grandhotelu Primorec, v ul. Batenberg 2, tel. +359 56 844 770 (z ČR), 056 844 770 (z BG), nonstop +359 885 359 050 (z ČR), 0885 359 050 (z BG), ve Varně je zastoupení na telefonu +359/52641775.
 
● Rozumné je pojištění auta proti zcizení
.  
Krátkodobé pojištění zřejmě žádná pojišťovna nenabízí. Většinou auto pojistíte nejméně na rok a hned musíte zaplatit několik tisíc. Každou pojistnou smlouvu však lze zrušit bez udání důvodu do dvou měsíců. Vrátíte se z ciziny, smlouvu zrušíte a přeplatek Vám vrátí.
 
● Vyřizujeme si vždy zdravotní pojištění na cestu do zahraničí.
 
● Na Balkáně je nejvíc ohrožen především Váš majetek - auto, peníze, cennosti - dávejte si na své věci větší pozor.   
 

V Bulharsku se cítíte jako plnohodnotný turista (na rozdíl od Chorvatska). Bulhaři jsou vděčni za Vaši návštěvu a za Vaši útratu. Jídlo koupíte levněji než doma, v turistických střediscích za stejnou cenu jako doma.
Bulharsko má nejnižší životní úroveň a nejnižší příjmy obyvatel z celé EU. Když jsme si prohlíželi privát a rozhodli se v něm ubytovat, dohnalo to majitelku ks lzám. Tak byla šťastná, že získala zákazníka.

 
 
Ceny jsou pro nás nízké, ale úroveň bulharských služeb jim místy odpovídá. Například jídlo v restauraci donesou obvykle studené a jejich kuchaři nejsou zdatní. V turistických centrech nemají velkou snahu uklízet a odvážet odpadky.
 

Mimo velká turistická centra se ubytujete snadněji a když v malých vesnicích smlouváte, najdete i velmi levné, skromně vybavené pokoje. Naopak v turistických centrech bývá ubytování předražené a vyprodané pro cestovní kanceláře.

Cestou z Turecka do Bulharska
                                                                    
při cestě do Bulharska oklikou přes Turecko

 

Vezeme s sebou
dvě velké deky a polštáře kvůli přespávání v autě
malý hasicí přístroj - je povinný do Srbska a Bulharska

sladkosti pro rumunské děti (jen při průjezdu Rumunskem)
velkou zásobu vody a šťáv vytáhnutých těsně před odjezdem z lednice
deset plechovek dobrého českého piva, kdyby celníci vytvářeli umělé problémy   

 

Pokud máte pocit, že je to bláznivý nápad jet autem 1.600 km na Balkán, není to tak.  
Když tam jedete poprvé,  je to mimořádný prožitek nového dobrodružství,
vnímáte krajinu kolem, přírodu, a samotná cesta je velkým zážitkem.
 
 
Naše dovolené u Černého moře byly perfektní
a nezkazila nám je ani nepříjemnost v Rumunsku.  
Pokud se také odhodláte cestovat autem, přeji Vám bezproblémovou cestu a příjemný pobyt !!!


Zajeďte si na den do Istanbulu !

                                               Naše delší cesty autem                                          

na 11 dní: 
za polární kruh,  Nordkapp, bílé noci, fjordy  7.982 km
                CZ - PL - LT - LV - EST - FIN - N - S - DK - D - CZ
 
na 6 dní:  
Kurská kosa, Riga, estonský ostrov Saaremaa  3.444 km,
                CZ - PL - LT - LV - EST - LV - LT - PL - CZ
 
na 7 dní:  
k Černému moři a do Istanbulu   4.255 km, 
                CZ - SK - H - SRB - BG - TR - GR - MK - SRB - H - SK - CZ
 
na 12 dní:
do Bulharska oklikou   4.574 km
                CZ - A - IT - SLO - HR - BIH - MNE - AL - MK - GR - TR - BG - SRB - H - SK - CZ
 

 

 
         
Začtěte se do našich cestopisů :
     Cesta kolem světa za 22 dní:
 
1. část:   Praha - Cheng-du - Singapur - Kuala Lumpur - Melbourne
2. část:   Nový Zéland - Sydney
3. část:   Havaj - Las Vegas - Oslo - Londýn - Ostrava

 
Austrálie 2011   Singapur 2013, 2014, 2015, 2016, 2017   Malajsie 2013, 2015   Thajsko 2014   Japonsko 2014
 

Autem do těchto zemí:
  Albánie  Bulharsko  Turecko  Rumunsko  Maďarsko  
Finsko  Norsko  Švédsko  Litva  Lotyšsko  Estonsko
autem do Benátek   autem za polární kruh
   
 
O cestě autem do Bulharska také zde: 
bulharsko.vdetailech.cz
 
bulharsko.evropou.cz



cestujte©2019
 

 

TOPlist