|
Aktualizováno pro rok 2023
1.
Jak se jezdí na Balkáně
Jestli jste zvyklí na české silnice, nemělo by Vás v Bulharsku nic
zaskočit. Jezdí tam stejné
procento magorů jako u nás, předpisy se
dost ignorují a musíte být ve střehu.
Například protijedoucí auta se
začnou nečekaně předjíždět a donutí Vás brzdit a sjet do krajnice. V noci potkáváte auta, která svítí jak motorka. Zvykem je nedodržovat bezpečnou vzdálenost a jet nalepení
těsně za sebou. Bulharští řidiči kamionů jsou mimořádně bezohlední,
chce to větší odstup od nich.
Rychlostní omezení jsou naprosto nesmyslná a nedodržují se,
například na úseku s mnohokrát opakovanou značkou 60 km/h
jedou všichni kolem 100 km/h.
Červená na semaforu slabě svítí a za jasného dne skoro
není vidět.
2. Jaká je kvalita silnic ?
Výmoly a díry Vás zpomalí
ojediněle v Srbsku a pak až v Bulharsku podél moře. Téměř celá cesta
vede po obstojných dálnicích, až na úsek z bulharských hranic do Sofie,
který se teprve buduje, což způsobuje omezení, kolony a zpoždění.
|
km celkem / z toho dálnic |
Maďarsko |
350 km / 350 km |
Srbsko |
526 km / 526 km |
Bulharsko (do
Burgasu) |
440 km / 408 km |
3.
Přes Srbsko nebo
Rumunsko ?
Přes Srbsko - výhody: rychlejší trasa, celý průjezd zemí po dálnici, rovné úseky bez
zatáček.
Přes Srbsko - nevýhody:
méně zajímavé okolí.
Přes Rumunsko - výhody:
krásný průjezd přes Karpaty
Přes Rumunsko - nevýhody: pomalejší
trasa, méně rychlostních silnic, kolony. Mimo dálnice se občas
dostanete do kontaktu s obyvateli, zastavíte v křižovatce a už na Vás
jdou čističi oken, prodavači koberců, veksláci i otrhané děti žadonící o žvýkačky.
Přečtěte si, jak nás
vydírali.
Cesta přes Srbsko i přes Rumunsko je
stejně dlouhá. Kilometry najedete stejné, ale přes Rumunsko budete
o 2-3 hodiny pomalejší. Doporučuje se cestovat přes Srbsko.
4. Trasa
Přes Srbsko: CZ - SK - H - SRB - BG
ČR – Bratislava – hranice Rajka
–
jižně kolem Györu
– Budapest
– kolem Kecskemétu
a Kiskunfélegyházy
– kolem
Szegedu
– hranice Horgoš / Röszke
– Beograd
– Niš
– Pirot
– hranice Kalotina
–
severně kolem Sofie
– kolem Plovdivu
–
Burgas
– moře.
Přes Rumunsko: CZ - SK - H -
RO - BG
Česko
– Bratislava
– hranice Rajka
–
jižně kolem Györu
– Budapest
– kolem Kecskemétu a
Kiskunfélegyházy
– kolem
Szegedu
– hranice Nadlac
– severně kolem
Aradu
– Deva
– Sibiu
– Ramnicu Valcea
– Pitesti
– Bukurest
– Giurgiu
–
Ruse
– Šumen
– Varna
– Slunečné pobřeží.
5. Itinerář
Varianta non-stop – nedoporučuji:
Dříve jsme k Černému moři přijížděli po 24 hodinách nonstop, málo vyspaní a unavení.
Cestou jsme si pár hodin zdřímli v Srbsku na benzince, ale to bych už
dnes neriskoval.
Jestli chcete dojet do cíle co nejrychleji, vyjeďte večer kolem 20.
hodiny, to je v takovou dobu, abyste si v
noci aspoň krátce
odpočinuli ještě na benzince v Maďarsku. Do Srbska vjedete
brzy ráno, v poledne jste v Bulharsku a večer u moře.
Varianta s přespáním
v hotelu v Bělehradě – doporučuji:
K moři jedete den a půl, ale projdete
se po večerním Bělehradě a auto tam odstavíte na hlídaném parkovišti před
hotelem. Dobře se vyspíte, nasnídáte a k moři přijedete
bez znatelné únavy.
Cestu k moři přibližně 1.600 km dlouhou si rozdělujeme na 4 čtvrtiny po
cca 400 km a cca 4 hodinách jízdy:
První den dopoledne ...... 400 km z domu do Budapešti na oběd v IKEI
První den odpoledne ..... 400 km z Budapešti do Bělehradu do hotelu
Adresa
Druhý den dopoledne .... 400 km z Bělehradu do IKEI v Sofii na oběd
Druhý den odpoledne .....400 km ze Sofie k moři.
Hotel "Adresa" v Bělehradě
vřele doporučuji.
Nocovali jsme tam vícekrát a z mnoha desítek
hotelů, které jsme přes Booking za léta cestování využili, patří hotel
Adresa**** k těm nejlepším. Má dobrý poměr kvalita/cena (2.000 Kč za noc
pro dvě osoby se snídaní).
Z hlavní trasy si zajedete jen několik
stovek metrů do klidné ulice a použijete hlídané parkoviště přímo naproti
vchodu. Zvenku budova vypadá hrozně, odpudivě a nezdá se, že by v prvním
patře mohl být slušný hotel. Vchod se nachází vedle točitého
schodiště, v přízemí Vás hlídač pošle k minivýtahu. Recepce a chodby vypadají standardně, pokoje
jsou čisté, moderní, velmi prostorné, klimatizované, s nádhernou velikou koupelnou. Snídaně normální, vyhovující.
Na parkovišti naproti hotelu kartu neberou, chtěli v místní měně 360 RSD
(90 Kč), což jsme neměli a v nevýhodném
kurzu zaplatili cca 5 €. Lze také vyběhnout pro parkovací kartu nahoru
do hotelu, ale účtují za ni 7 €.
Booking.com
Hotel Adresa (GPS 44.8235
20.42060)
se nachází v nové části Bělehradu, v okolí stojí nové bloky obytných
domů, 500 metrů od hotelu leží budova srbského parlamentu, 400 m od hotelu
protéká rameno Dunaje.
Asi kilometr daleko poblíž břehu
Sávy
najdete moderní nákupní centrum UŠČE Shopping Center s možností
mnoha občerstvení (podzemní parking 44.81567 20.43593).
V této části města je bezpečno.
Večer jsme
autem přejeli po mostě přes řeku Sávu do 3 km vzdáleného centra starého Bělehradu.
6.
Jak dlouho cesta trvá?
(Brno - Burgas)
Nejrychleji: Pokud stále pojedete rychlostí 10-20 km/h nad
limitem, na hranicích se nezdržíte, na benzinkách
jen natankujete, pak
cesta může trvat jen rekordních
13 - 14 hodin,
ale s tím příliš nepočítejte.
Průměrně:
S obvyklou dobou čekání na hranicích, se
svačinami a WC na benzinkách, s menšími kolonami na mýtných branách
a dodržováním rychlosti
dojedete k moři za
16 - 19 hodin.
Pomalu:
Nejste-li přivyklí takto dlouhým cestám, pak na benzinkách budete
vysedávat a odpočívat postupně stále déle a na cestě strávíte
20 - 24 hodin.
|
přes Srbsko |
přes Rumunsko |
vzdálenost
Brno - Černé moře u Burgasu |
1.470 km |
1.460 km |
čistá doba
jízdy Brno -
Černé moře u Burgasu |
14 hodin |
16 hodin |
průměrná rychlost |
105 km/h |
92 km/h |
Autobus k
Černému moři jede z Prahy 29 hodin, vlak 32 hodin
a letadlo do Burgasu
letí 2 hodiny.
7. Rychlostní limity
Slovensko |
Maďarsko |
Srbsko |
Bulharsko |
Rumunsko |
Turecko |
50/90/130 |
50/90/130 |
50/80/130 |
50/90/130-140 |
50/90/120 |
50/90/120 |
V Srbsku pozor na měření rychlosti před mýtnými branami
a úsekové měření mezi nimi.
8.
Dálniční poplatky a mýtné
Vyhnout se placení dálničních poplatků je prakticky nemožné, např. v
Bulharsku musíte mít zaplacen poplatek i na silnicích
první třídy nebo v Maďarsku končí dálnice přímo na přechodu do Srbska. Kličkováním byste
spotřebovali víc benzínu a prodloužili už tak neúnosnou dobu jízdy.
Slovensko -
elektronický poplatek
Na Slovensku funguje
elektronický dálniční poplatek a na sklo auta se nic
nevylepuje. Poplatek zaplatíte předem
na internetu zde, další možnost je koupě v některých českých směnárnách, při vjezdu
na Slovensko v prostoru bývalých přechodů nebo na
velkých slovenských benzinkách.
Cena pro rok 2023:
10 denní - 12 €,
30 denní - 17 €,
roční - 60 € (pro auta do 3,5 t).
Maďarsko - elektronický poplatek
Na
internetu zde
poplatek uhradíte kartou, ale potřebujete k tomu
základní znalost angličtiny.
Další možností je koupě na dálničním hraničním přechodu u Bratislavy,
kde několik kiosků nese označení
e-VIGNETA
či
MATRICA,
ale spolehnout se na to nedá, před okénkem může stát řada anebo naopak
mohou mít zavřeno.
Ceny za auto do 3,5 t pro max. 7 osob:
10denní
- 14 €
nebo 5.500 HUF
na internetu,
měsíční - 22 €
nebo 8.900 HUF.
Kontrolu provádějí dálničními kamerami, které si zobrazí
vaši registrační značku a počítač k ní
automaticky dohledá Vaši úhradu. Nedohledá-li, automaticky se odesílá
obálka s pruhem. Někdy policie odkloní provoz přes odpočívadlo, kde chtějí
vidět potvrzení o zaplacení, jindy
kontrolují na sjezdu z dálnice.
Srbsko -
mýtné brány
Na první mýtné bráně vyzvednete lístek a platíte na
výstupní mýtnici. Můžete si vybrat platbu kartou, eury nebo srbskými dináry (RSD).
Platíte-li v eurech, vrací zpět automaticky dináry (když poprosíte, někdy vrátí
eura). Zpoplatněné jsou
úseky
(stav 2023):
Subotica - Bělehrad:
6,50 €
nebo 720 RSD
Bělehrad - Dimitrovgrad: 13 €
nebo 1.490
RSD
Bulharsko - elektronický poplatek
Na internetu
zde
zaplatíte poplatek za auto v hodnotě
13 leva (170 Kč) na týden, 27 leva (370 Kč) na měsíc. E-poplatek je
povinný
nejen
na dálnicích, ale také na mnoha silnicích nižších
tříd, takže úhradě se nevyhnete. Motorky nic neplatí.
Při nákupu úvodní internetová stránka v angličtině přesměrovává na
stránku psanou bulharsky. Tam si musíte vpravo nahoře znovu přepnout na
angličtinu. To jsem neudělal, všemu jsem bulharsky nerozuměl a uhradil
poplatek za jiný druh vozidla. Zastavili mne a platil jsem pokutu 70 leva.
Přijíždíte-li z
Rumunska přes Dunaj v Ruse, zaplatíte za přejezd mostu 3 €.
Dálniční
poplatky a mýtné na cestě k Černému moři
(cena za osobní
auto za cestu tam a zpět, nezahrnuta česká dálniční známka):
50 €
za osobní auto
do 10 dní a při pobytu v Bulharsku do 7 dní
70 €
za osobní auto při cestě
na 10 až 30 dní
9.
Porovnání zemí
-
Projeté země jsme subjektivně ohodnotili:
1
- nejlepší stav až
5
- nejhorší stav.
|
CZ |
A |
IT |
SLO |
HR |
BIH |
MNE |
AL |
MK |
kvalita povrchu silnic * |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
2 |
3 |
úroveň doprav. značení |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
4 |
4 |
3 |
subj. dojem
ze země |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
4 |
4 |
5 |
4 |
|
GR |
TR |
BG |
RO |
SRB |
H |
SK |
PL |
LT |
kvalita povrchu silnic * |
2 |
2 |
4 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
2 |
úroveň doprav. značení |
4** |
3 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
2 |
2 |
subj. dojem
ze země |
2 |
2 |
3 |
4 |
3 |
1 |
1 |
2 |
3 |
|
LV |
EST |
FIN |
N |
S |
DK |
D |
USA |
Austrálie |
kvalita povrchu silnic * |
2 |
1 |
2 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
úroveň doprav. značení |
1 |
1 |
2 |
3 |
2 |
2 |
2 |
1 |
3 |
subj. dojem
ze země |
2 |
1 |
1 |
2 |
3 |
3 |
3 |
1 |
2 |
* podle projížděného úseku na hlavním tahu
** některé nápisy jen řeckými písmeny
10.
Měny - kurzy - směnárny
Je dobré mít
s sebou aspoň 50 - 100 € jako železnou rezervu. V Srbsku Vám po
natankování na benzince klidně zalžou, že jim zrovna přestal jít internet
a kartou nejde platit (to dělají schválně, chtějí eura).
Na cestu si
bereme
eura
a kartu, směnárnám doma i v cizině se vyhýbáme, v cíli hned při dojezdu
vybereme větší částku leva z bankomatu.
|
Slovensko |
Maďarsko |
Srbsko |
Rumunsko |
Bulharsko |
zkratka |
€ |
HUF |
RSD |
RON |
BGN |
měna |
euro |
forint |
dinár |
leu |
leva |
kurz ČNB 01/23 |
24,00 Kč |
6,10 Kč /
100HUF |
20 Kč /
100RSD |
4,90 Kč |
12,20 Kč |
Za kolik nakoupíte leva:
V mnoha směnárnách v
ČR koupíte v kurzu kolem
14,60 Kč / leva,
zatímco v Bulharsku Vám
bankomat vydá peníze v kurzu
12,60 Kč / leva
a navíc máte jistotu pravosti bankovek.
Nabídne-li bankomat přepočet na českou měnu (DCC
– dynamic currency conversion), pak odmítnout.
Bulharské hotely preferují platbu v hotovosti v jejich měně, proto
peníze vybírám z bankomatu na místě. V bulharských
směnárnách po minulých zkušenostech zásadně nesměňuji.
Velký pozor na bulharské směnárny,
mnohé sprostě podvádí! Na poutači na ulici nabízí jiný kurz
(1.90 leva / €),
než jaký visí na malém lístečku vedle okénka uvnitř a
jakmile podstrčíte pod okénko bankovku, jste ztraceni a proděláte i
třetinu hodnoty. Nedejte eura z ruky, nejdřív je ukažte přes okno a ať Vám
napíšou na lístek, kolik leva dostanete. Dejte
přednost výběru leva z bankomatů!
Můžete se setkat s fintou vyobrazenou níže. Mají
rafinovaným způsobem napsané kurzy a když se necháte nachytat, nikdo se
s Vámi nebaví a peníze nevezme zpět.
Oč
jde: Na
obrázcích jsou v pravém sloupci kurzy pro
málo častý případ,
že eura kupujete.
Vás zajímá kurz v levém sloupci : V jakém
poměru od Vás vezmou eura a dají leva. Turista je zvyklý vidět ve směnárně vedle sebe dvě blízká čísla, např.
1,93 a 1,95. Nepozorný turista si myslí, že mění v kurzu 1,93, ale
dostane jen 1,193. Pozor na první desetinné místo !
Další finta spočívá v tom, že prostřední sloupec čísel je prázdný -
nevyplněný a Vy se domníváte, že měníte podle sloupce vpravo,
který se Vás ale netýká.
Podrobněji o směnárnách a naší příhodě
zde.
Veksláků si nevšímejte,
ať mají kurz sebelepší. Ovládají různé finty, aby Vás obrali.
11.
Rozpočet cesty
Cestovní výdaje včetně
noclehu při cestě, ale bez ubytovíní v BG
|
Kč |
Dálniční poplatky SK, H, SRB, BG tam a
zpět na 9 dní |
1.200 |
Hotel v Bělehradě pro 2 osoby, 2 noci,
při cestě tam i zpět, se snídaní |
4.000 |
Benzin na 3.200 km, prům.
spotřeba 6,5 l / 100 km |
7.800 |
Celkem |
13.000 |
Pro zpřesnění
připočtěte ještě amortizaci auta, nejméně: |
+ 7.000 |
12.
Hranice
Doba čekání na hranicích:
Někdy jste příjemně překvapeni, když přijedete
rovnou k volnému okénku, jindy zastavíte na konci kolony mnoho kilometrů
před přechodem a popojíždíte dlouhé hodiny.
Kolony způsobují
statisíce
Turků, kteří se z Německa a západní Evropy přesouvají na letní dovolenou
domů na
Balkán. Převládají
auta
s registrací D, NL, B, která vyjíždějí ze západní Evropy nejčastěji v pátek
po pracovní době a v sobotu ráno.
To způsobuje mimořádné čekací doby na
hranich do Srbska a Bulharska hlavně
začátkem prázdnin
a
o víkendech. V pracovních dnech bývají kolony kratší.
Délka kolon na hraničních přechodech se dá sledovat v aplikaci AmiGO
(modrá ikona s bílým nápisem A TOMTOM).
Oba
obrázky vpravo
zachycují stejné místo - hraniční přechod Kalotina
(SRB-BG). Horní
pochází z doby před
deseti lety, kdy se tu čekalo dvě hodiny,
dolní je z
průjezdu bez čekání.
Všude
nás pustili na občanku – do Srbska, do Bulharska a s občankou
se spokojili i v hotelech.
Na občanku Vás pustí také do Albánie, Makedonie,
Bosny a H., Černé Hory, do Moldávie i do Gruzie (Sdělení
č.288/2016 Sb.).
Někdy celníci chtějí vidět malý techničák. Řidičský průkaz
žádají velmi ojediněle a mezinárodní řidičák nevozím.
Někteří bulharští celníci se stále ještě nezbavili pocitu důležitosti,
ale doba, kdy sami žádali cigarety nebo plechovku piva, už je asi pryč.
V místech odbavení bývá vylepen vícejazyčný leták: "Kdybyste byli žádáni
o úplatek, volejte telefon ...".
13. Průběh
cesty
- Maďarsko
Při průjezdu
Budapeští si zajedeme na oblíbenou zastávku v prodejně
nábytku IKEA, kde s výhodou zdarma zaparkujeme,
použijeme toaletu, v samoobslužné restauraci si na tácek vybereme
vystavená jídla, např. maďarský perkelt nebo švédské masové kuličky za
přijatelnou cenu, a bezednou kávu na kartičku IKEA zdarma.
GPS této IKEA: 47.4538
18.9400.
Z
Budapešti
dojedeme
po dálnici M5
kolem měst
Kecskemét, Kiskunfélegyháza a Szeged
přímo na dálniční hraniční přechod
Röszke-Horgoš,
známý stavbou maďarského plotu proti nelegálním migrantům. Tady končí
civilizovaná, bezpečná Evropa a začíná Balkán.
14. Průběh cesty
- Srbsko
Na hraničním přechodu
H-SRB
přejíždíte z
civilizovaného Maďarska do země s nižší civilizační úrovní
a hned je to znát: Binec, rezavá zábradlí, potulní psi a
kočky, poházené odpadky. Chybí už jen nápis: Vítejte na Balkáně!
V koloně tady převažují
vozy s německou
registrační značkou a také auta z Holandska, Belgie a Francie,
v nichž cestují snědí "západoevropané" do svých rodných zemí na dovolenou,
hlavně do Turecka a Bulharska. Trochu z nich jde strach,
potetovaní občané ostrých rysů pokuřují, plivou po zemi a ochcávají
veřejné prostranství. Nedopalky hážou po zemi a občas z okna auta vyletí
prázdná plechovka od nápoje.
Podél naší kolony vozidel postupovali umývači oken a i přes nesouhlas
osádek aut jim pošudlili přední sklo a stupňovali na řidiče nátlak,
dokud jim nedal pár eur. Vybírali si pouze drahá auta.
Na srbské straně přechodu operují dětské vyděračské bandy, postupují
podél kolony aut, buší na skla, nastavují ruce a zkoušejí otevřít dveře.
Viděli jsme, jak vynesli několik zavazadel z nestřeženého vozidla.
Téměř celým Srbskem projedete po dálnici s
kolísavou kvalitou povrchu (obr. vlevo nahoře), jen občas zpomalíte
kvůli nerovnostem a výmolům. Bělehradem projedete hladce a pak se nudíte
na dlouhém, nezáživném úseku do Niš. Následuje malebná, hornatá krajina,
která se dřív zdlouhavě projížděla skalními soutězkami s mnoha krátkými tunely
(obr. vpravo nahoře), ale tudy už nepojedete, souběžně vybudovali
krásnou dálnici.
15.
Průběh cesty
- Bulharsko
Asi se do stejné situace dostane víc
řidičů,
pokud uvažují stejně jako my: Benzín mají v Bulharsku
poměrně levný, proto tam přijíždíte s téměř
prázdnou nádrží a hned za hranicemi chcete načerpat. První benzinka
se
Vám zdá pochybná a jedete dál. Další benzinku představuje pouze velká
nadzemní nádrž. Říkáte si, to
nebude kvalitní benzín, a jedete pořád dál
k nějakému snad Shellu nebo Aralu.
Kontrolka
paliva svítí, zpomalujete
jízdu a napjatě vyhlížíte benzinku za každou zatáčkou ... Při průjezdu Sofií jsme přesně toto prožívali. Stáli jsme třeba na
červenou, za námi mraky aut a každou chvilku nám mohl dojít benzín.
Nakonec jsme se štěstím ke stojanu dojeli a do 45 litrové nádrže se
vešlo 44,8 litru. A také jsme pochopili, jak
je to s levným bulharským benzínem. Koupíte ho sice za nižší cenu, ale
právě u těch pochybných čerpaček.
Nechcete však mít
problém s nekvalitním benzínem, takže nakonec stejně tankujete na
velké důvěryhodné benzince za cenu stejnou jako doma.
Sofie se dá
objet severním nebo jižním obchvatem. Severní obchvat je kilometrově
delší, ale mnohem rychlejší. Naposled jsme se vydali po jižním obchvatu
kvůli obědu v IKEI, ale popojížděli jsme v kolonách
dvě hodiny.
Sofia jižní
obchvat - těsně před vjezdem na dálnici
Z okraje Sofie už frčíte po 370 km dlouhé dálnici až do Burgasu. V prvé
půli občas hopsáte po staré betonové vozovce a
sledujete kolem nedozírné lány tabáku a čiroku. Druhá půle tohoto úseku je nová
s kvalitním povrchem a vede vyprahlou krajinou bez zeleně.
Blízkost Turecka nám připomněla záměr zajet při zpáteční cestě
do Istanbulu.
Když jsem rychlostí 140 km/h někoho předjížděl,
zjevovala se za mnou naprosto nečekaně velmi rychlá auta, která musela
pádit přes 200 km/h, jejich mladí
snědí řidiči na mne zuřivě blikali a lepili se úplně těsně za mne.
dálnice Sofia - Burgas
průjezd Burgasem
konečně u moře
S blížícím se cílem cesty vedro sílí a na dlouhých úsecích rozpálené
silnice se dá často pozorovat
dolní zrcadlení (prostřední obrázek). Zní to až neskutečně,
že jsme se sem v minulosti nejednou plahočili dva dny po cestách
bez dálnic autem bez klimatizace ...
Nejdříve zajedeme na břeh moře a pak pomalu přijíždíme známými uličkami
k našemu ubytování. Dostavuje se nádherná směs pocitů: Radost, že
jsme znovu v milém Bulharsku, že jsme zase autem hodně daleko, těšení se
na mořské vlny, na neznámá jídla, posezení u vína a
na nadcházející
bezstarostné dny ...
16.
Politická situace v BG
České sdělovací prostředky jen okrajově informují o tom, že se v
Bulharsku často stávkuje. Mezi obyvateli převládá deziluze z nových
poměrů, až polovinu národa ohrožuje
chudoba, mnozí obyvatelé trpí hladem,
hrozí nestabilita národního zdravotního pojištění a státní energetické
společnosti, korupce ohrožuje fungování
státu. Průměrná mzda činí 1.800 leva = 22.000 Kč (2022). Turistické služby jsou pro mnoho
obyvatel hlavním zdrojem obživy. Bulhaři Vám dají srdečně najevo, že jste
vítaní hosté (na rozdíl od Chorvatska)
a snaží se, abyste na
černomořském pobřeží našli podmínky pro klidnou dovolenou.
17.
Podnebí a teplota moře
V Bulharsku nebývá takové vedro jako v
Chorvatsku. Pokud nejste otužilci, nejezděte za mořem a
sluncem do Bulharska v květnu a červnu. Ideální klima na dovolenou
nastává od poloviny července do konce srpna, kdy teplota moře a vzduchu
dosahuje ideálních hodnot a pravděpodobnost vytrvale jasné oblohy je
vysoká. Pokud zaprší, trvá to většinou jen pár hodin a hned vysvitně
prudké slunce.
Průměrná teplota vzduchu: červen
25˚C, červenec 27˚C, srpen 27˚C,
září 24˚C Průměrná teplota moře: červen 20˚C, červenec 24˚C, srpen 25˚C,
září 23˚C Průměrný počet deštivých dní: červen
5 červenec 3
srpen 3 září 4
18.
Kam na pobřeží zamířit
Od tureckých hranic k severu naleznete
postupně tyto vesnice nebo letoviska: Achtopol
- levná dovolená daleko
od měst,
ubytování v soukromí,
málo lidí Carevo
- kdo se uskrovní, prožije zde levnou nenáročnou dovolenou
Lozenec
- vesnice je cílem českých cestovek, levná dovolená, kemp, písek i skály
Kiten -
tip na dobrou levnou dovolenou, příjemná vesnice, dříve hodně Čechů
Primorsko - velmi doporučujeme,
severní
pláž je nejlepší, co jsme v BG viděli
Sozopol -
historické město plné památek, pobřeží spíš
kamenité, útesy Burgas
- velké město, chemický průmysl,
přeplněné pláže, městská doprava, letiště
Nesebr
- velmi doporučujeme k půldenní návštěvě, bez
pláží,
poměrně draho
Slunečné pobřeží
-
obrovský neosobní hotelový komplex, pláže
dobré, draho Vlas
-
krátké pláže, hodně hotelů, dobré na ubytování v soukromí
Obzor -
široko daleko nic není, vesnička, dá se najít levné
ubytování v soukromí Varna
- Primorskij park, delfinárium, koncentrace lidí
Albena - krásná dlouhá pláž, hotely blízko u moře, lázně, kolonáda,
draho Balčik
- nejsevernější letovisko, hrubý písek, kopce a srázy, blízko do Rumunska
Booking.com
Kvůli klidné dovolené se raději vyhněte velkým letoviskům jako je
Slunečné pobřeží. Pláže bývají přeplněné, reklama a
upoutávky tam sdělují nepravdy a přibývá pokusů obrat Vás
nefér způsobem. Třeba když si na Slunečném pobřeží objednáte pizzu, můžete dostat kotouček o průměru
10 cm.
Za
všechno se platí a příliš okatě se míří po Vaší peněžence. Cenová hladina je v letoviscích
stejná nebo mírně vyšší než v Česku.
Bulharské podvodné praktiky popisuji
zde, toto
cestovní kanceláře nenapíšou.
Velmi jsme byli spokojeni v
Primorsku.
Podmínky ke koupání na jeho severním okraji jsou nejlepší, jaké jsme v
Bulharsku viděli.
19.
Automobilová slovíčka
Napsáno foneticky, jak se vysloví:
auto-leka kola, autoopravna-avtoservis,
dálnice-avtostrada,
benzín-bjenzin,
nafta-nafta,
plyn-gaz,
olej-maslo,
voda-voda,
celnice-mitnica,
celník-mitničar,
nadjezd-nadljez,
podjezd-podljez,
pěšky-pěša,
rychlost-skorost,
pomalu-bavno,
policie-policija,
okruh-krg,
semafor-semafor, objížďka-otkloněnije,
vlevo-vljavo,
vpravo-vdjasno,
nahoře-gorje,
dole-dolu,
vzadu-otzad,
jet-ptuvat,
zastavit-spra,
zakázáno-zabraněno,
červená-červjena,
zelená-zeljena,
pneumatika-guma,
defekt-děfjekt,
brzdit-spirat
20.
Jak snížit riziko
V současnosti navštěvuje Bulharsko autem
víc lidí a drtivá většina nemá cestou žádný problém.
Další text
obsahuje
varování a upozornění. Nechci Vás odradit,
ale přispět
k bezpečné cestě.
Trocha rizika
tam je a musíte si ho sami zvážit. Kdo
jede do Bulharska autem, musí být tak trochu dobrodružná povaha a
ne člověk vyhledávající klid, pohodlí a jistotu.
Řídili jste někdy tak dlouho? Je to 2x dál než do Chorvatska! I přes naši ojedinělou nepříjemnou
zkušenost Vám ale cestu do Bulharska autem doporučujeme.
Na bulharském
pobřeží je bezpečno stejně
jako v Chorvatsku nebo v Praze. Dáte si pozor
jen na kapsáře, kteří jsou ostatně v celé Evropě.
● Pohonné hmoty čerpáme na velkých
benzinkách nadnárodních společností.
Nemusíte se
u nich obávat o kvalitu benzínu a najdete tam civilizovanou toaletu. V Bulharsku
najímají tyto benzinky ochranku – někdy se kolem stojanů nebo na
přilehlém parkovišti poflakuje chlapík s pistolí v uniformě. Proč asi ho
najali ?
Na benzince neopouštějte auto všichni současně, někdo z Vás by měl auto hlídat.
Mezi Bělehradem a městem Niš řádí na
benzinkách gang poškozující auta. Můžou Vám zapřít hřebík o pneumatiku,
nalít olej pod motor, nastříkat pěnu do výfuku. Když zjistíte problém,
hned přispěchají s pomocí: Náhodou tady zrovna mají odtahovku a v blízkém
servisu Vám závadu opraví, tam předstírají rozsáhlou opravu a inkasují
přemrštěné částky od 1.000 € nahoru. Zkuste jim nezaplatit! Co se
v Srbsku děje, se můžete dočíst například
zde.
● Zdřímnutí v autě v Bulharsku,
Rumunsku, Srbsku se nedoporučuje. V Bulharsku by Vás obsluha čerpací stanice
beztak v zájmu bezpečnosti vyháněla.
V Srbsku by se na Vás mohl zaměřit gang (viz
výše). Když už usínáte za volantem
a potřebujete si oddychnout,
dejte přednost velké, rušné
čerpačce a postavte se na světlo blízko vchodu do
budovy. Na dálničním odpočivadle zůstaňte, jen když tam stojí více aut.
● Odmítáme rázně prodejce zlata, veksláky
a všechny jedinečné koupě, tyto
snědé osoby Vás okradou ani nevíte jak. Většinou si stoupnou na
benzince nebo parkovišti na zúženém místě tak, že musíte těsně kolem nich projít a něco Vám
nabízejí. Neodpovídám jim, dělám zamítavé gesto, hlavně nezpomaluji
chůzi a dívám se jinam, vyhýbám se očnímu kontaktu. Jak si jejich zboží
začnete prohlížet, už Vás napůl mají. Tito lidé potřebují ke svým
záměrům navázat kontakt a jsou v tom velmi
vynalézaví.
Jestli už s nimi kontakt navážete, odvede to Vaši pozornost a jejich
komplicové se můžou mezitím zacílit na Vaše auto.
● Čističe oken odháníme
a když si nedají říct, zapnu stěrač s
ostřikovačem. Pokud je neodeženete, začnou okno šudlit a chtějí pak
nehoráznou částku. Nezaplatíte-li tolik, ztropí Vám scénu.
Na bulharské benzince jsme sledovali, jak umyli skla na sousedním autě a
za minutu práce se dožadovali deseti eur ! Řidič
se jim vysmál, ale smích ho přešel, když jeho auto obestoupilo několik
snědších chlapíků a platil.
na dálnici Sofia - Burgas
● Pozor na "služby".
Nejčastěji nabízejí
mytí oken a podle kvality jejich výbavy hned poznáte, jak vážně to
myslí. Nabízeli nám také změření tlaku pneu, kontrolu oleje,
průvodcovské služby atd.
● Vytrvalé troubení
- věřte,
že to nebudete potřebovat, ale pamatujte: Vytrvalé troubení
by mohlo odehnat příliš dotěrné pouliční prodavače, veksláky, umývače
oken nebo "zámečníky" pokoušející se otevřít Váš kufr, když stojíte na
červenou. Nám takto "odemykali"
kufr v Rumunsku, když jsme stáli před vlakovým přejezdem.
●
Jízda ve skupině nebo sólo?
Někteří řidiči hledají společnost, aby jela
dvě auta pohromadě. Výhodou je vyšší bezpečnost a asistence nebo odtah
při poruše. Velkou nevýhodou se však stávají nutné ohledy a částečná nesvoboda v rozhodnutí, kde a
kdy zastavit. Hrozí, že unavenější z obou
řidičů půjde za své limity. Proto jezdíme výhradně sami.
●
Brát s sebou malé dítě asi není
nejvhodnější.
Přece jen 24 hodin v autě vyčerpá i
dospělého a odpovídat neustále na otázku "Kdy už tam budem?" Vám asi na
klidu nepřidá.
● V Bulharsku
raději neparkujte mimo hlídaná parkoviště.
Hlídaná parkoviště tam najdete na
mnoha místech - několik na Slunečném pobřeží a téměř v každé vesnici.
Obvykle je to rovná plocha ohrazená plotem, závora, budka u vjezdu a
několik mladíků, kteří se tam střídají ve dne v noci. Za den se platí
kolem 8-10 leva nebo 2 leva za hodinu. Dostanete kartičku a o auto se nemusíte bát.
Jestli předem rezervujete hotel nebo privát, upřednostněte ubytování se
zajištěným parkováním.
● Vyřizujeme si vždy
zdravotní pojištění na cestu do zahraničí.
Rozumné je i pojištění auta
proti zcizení, ale
krátkodobé pojištění žádná pojišťovna nenabízí.
Auto Vám pojistí na dobu neurčitou a hned po Vás budou chtít několik tisíc
za první rok. Každou pojistnou smlouvu však lze zrušit bez
udání důvodu do dvou měsíců.
Vrátíte se z ciziny, smlouvu zrušíte a přeplatek Vám vrátí.
při cestě do Bulharska oklikou
přes Turecko
●
Ceny jsou pro nás nízké,
ale úroveň bulharských služeb jim místy odpovídá.
Například jídlo v restauraci donesou obvykle studené a
jejich kuchaři nejsou zdatní. V
turistických centrech nemají velkou snahu uklízet a odvážet odpadky.
●
Mimo velká
turistická centra se ubytujete snadněji
a když v malých vesnicích smlouváte, najdete i
velmi levné, skromně vybavené pokoje.
Naopak v
turistických centrech bývá ubytování předražené a vyprodané pro cestovní
kanceláře.
●
Vezeme s sebou
Dvě velké deky a polštáře kvůli přespávání v autě, malý hasicí přístroj - je povinný do Srbska a Bulharska,
sladkosti pro rumunské děti (jen při průjezdu Rumunskem), velkou zásobu vody a šťáv vytáhnutých těsně před odjezdem z lednice, deset plechovek dobrého českého piva, jako
poděkování za pomoc, kdyby vznikl nějaký problém, nakonec ho vypijeme
sami.
Pokud máte pocit, že je to
bláznivý nápad vydat se autem 1.600 km na Balkán, není to tak.
Když tam jedete poprvé, je to mimořádný prožitek nového dobrodružství,
vnímáte krajinu
kolem, přírodu, a samotná cesta je velkým zážitkem.
Naše dovolené u Černého moře byly perfektní
a nezkazila nám je ani nepříjemnost v Rumunsku.
Pokud se také odhodláte cestovat autem, přeji Vám
bezproblémovou cestu a příjemný pobyt !!!
Zajeďte si na den do
Istanbulu !
Naše delší cesty autem
na 11 dní:
za polární kruh,
Nordkapp,
bílé noci, fjordy 7.982 km
CZ - PL - LT - LV - EST - FIN - N - S - DK - D - CZ
na 6 dní:
Kurská kosa,
Riga,
estonský ostrov
Saaremaa 3.444 km,
CZ - PL - LT - LV - EST - LV - LT - PL - CZ
na 7 dní:
k Černému moři a do Istanbulu
4.255 km,
CZ - SK - H - SRB - BG - TR - GR - MK - SRB - H - SK - CZ
na 12 dní:
do Bulharska
oklikou 4.574 km
CZ - A - IT - SLO - HR - BIH - MNE - AL - MK - GR
- TR - BG - SRB - H - SK - CZ
|
|