Home
Maďarsko
Rumunsko
Bulharsko
Albánie
Turecko
Balkán


Finsko
Norsko
Nordkapp
Švédsko
Estonsko

Pobaltí


Hawaii
Austrálie  Thajsko
Japonsko 

Malajsie
Singapur


Autem do Bulharska


 
 

                                                                                                                    Honza Hanus © 2023     cestujteseznam.cz

 
             Zvažujete cestu autem do Bulharska?
1. Jak se jezdí na Balkáně 11. Rozpočet cesty
2. Jaká je kvalita silnic 12. Hranice
3. Přes Srbsko nebo Rumunsko? 13. Průběh cesty - Maďarsko
4. Trasa 14. Průběh cesty - Srbsko
5. Itinerář 15. Průběh cesty - Bulharsko
6. Jak dlouho cesta trvá? 16. Politická situace v BG
7. Rychlostní limity 17. Podnebí a teplota moře
8. Dálniční poplatky a mýtné 18. Kam na pobřeží zamířit
9. Porovnání zemí 19. Automobilová slovíčka
10. Měny - kurzy - směnárny 20. Jak snížit riziko

                                          Aktualizováno pro rok 2023                                        

                                           1.  Jak se jezdí na Balkáně                                        
 
Jestli jste zvyklí na české silnice, nemělo by Vás v Bulharsku nic zaskočit.
Jezdí tam stejné procento magorů jako u nás, předpisy se dost ignorují a musíte být ve střehu.
Například protijedoucí auta se začnou nečekaně předjíždět a donutí Vás brzdit a sjet do krajnice. V noci potkáváte auta, která svítí jak motorka. Zvykem je nedodržovat bezpečnou vzdálenost a jet nalepení těsně za sebou.
Bulharští řidiči kamionů jsou mimořádně bezohlední, chce to větší odstup od nich.
Rychlostní omezení jsou naprosto nesmyslná a nedodržují se,
například na úseku s mnohokrát opakovanou značkou 60 km/h jedou všichni kolem 100 km/h. 

Červená na semaforu slabě svítí a za jasného dne skoro není vidět.


                                             2. Jaká je kvalita silnic ?                                         

 
Výmoly a díry Vás zpomalí ojediněle v Srbsku a pak až v Bulharsku podél moře. Téměř celá cesta vede po obstojných dálnicích, až na úsek z bulharských hranic do Sofie, který se teprve buduje, což způsobuje omezení, kolony a zpoždění.
 
  km  celkem /  z toho dálnic
    Maďarsko 350 km  /  350 km
    Srbsko 526 km  /  526 km
    Bulharsko (do Burgasu) 440 km  /  408 km

 
                                        3. Přes Srbsko nebo Rumunsko ?                                
 
 
Přes Srbsko - výhody:  
rychlejší trasa, celý průjezd zemí po dálnici, rovné úseky bez zatáček.  
Přes Srbsko - nevýhody: 
méně zajímavé okolí.
 
Přes Rumunsko - výhody:
 
krásný průjezd přes Karpaty
Přes Rumunsko - nevýhody:  pomalejší trasa, méně rychlostních silnic, kolony. Mimo dálnice se občas dostanete do kontaktu s obyvateli, zastavíte v křižovatce a už na Vás jdou čističi oken, prodavači koberců, veksláci  i  otrhané děti žadonící o žvýkačky. Přečtěte si, jak nás vydírali.
 

Cesta přes Srbsko i přes Rumunsko je stejně dlouhá. Kilometry najedete stejné, ale přes Rumunsko budete o 2-3 hodiny pomalejší. Doporučuje se cestovat přes Srbsko.

                                                        4. Trasa                                                         
 
mapka naší cestyPřes Srbsko:  CZ - SK - H - SRB - BG
ČR Bratislava – hranice Rajka jižně kolem Györu Budapest kolem Kecskemétu a Kiskunfélegyházy kolem Szegedu hranice Horgoš / Röszke Beograd Niš   Pirot  hranice Kalotina severně kolem Sofie kolem Plovdivu Burgas moře.
 

Přes Rumunsko:    CZ - SK - H - RO - BG

Česko
Bratislava hranice Rajka jižně kolem Györu Budapest kolem Kecskemétu a Kiskunfélegyházy kolem Szegedu hranice Nadlac severně kolem Aradu Deva Sibiu Ramnicu Valcea Pitesti Bukurest Giurgiu Ruse Šumen Varna Slunečné pobřeží.

                                                       5. Itinerář                                                       
 
Varianta non-stop – nedoporučuji:
Dříve jsme k Černému moři přijížděli po 24 hodinách nonstop, málo vyspaní a unavení. Cestou jsme si pár hodin zdřímli v Srbsku na benzince, ale to bych už dnes neriskoval.
Jestli chcete dojet do cíle co nejrychleji, vyjeďte večer kolem 20. hodiny, to je v takovou dobu, abyste si v noci aspoň krátce odpočinuli ještě na benzince v Maďarsku. Do Srbska vjedete brzy ráno, v poledne jste v Bulharsku a večer u moře.
 
Varianta s přespáním v hotelu v Bělehradě – doporučuji:

K moři jedete den a půl, ale projdete se po večerním Bělehradě a auto tam odstavíte na hlídaném parkovišti před hotelem. Dobře se vyspíte, nasnídáte a k moři přijedete bez znatelné únavy.
Cestu k moři přibližně 1.600 km dlouhou si rozdělujeme na 4 čtvrtiny po cca 400 km a cca 4 hodinách jízdy:
 
První den dopoledne ...... 400 km z domu do Budapešti na oběd v IKEI
První den odpoledne .....  400 km z Budapešti do Bělehradu do hotelu Adresa
Druhý den dopoledne .... 400 km z Bělehradu do IKEI v Sofii na oběd
Druhý den odpoledne .....400 km  ze Sofie k moři.

Itinerář cesty k Černému moři

Hotel "Adresa" v Bělehradě vřele doporučuji.  Nocovali jsme tam vícekrát a z mnoha desítek hotelů, které jsme přes Booking za léta cestování využili, patří hotel Adresa**** k těm nejlepším. Má dobrý poměr kvalita/cena (2.000 Kč za noc pro dvě osoby se snídaní).
Z hlavní trasy si zajedete jen  několik stovek metrů do klidné ulice a použijete hlídané parkoviště přímo naproti vchodu. Zvenku budova vypadá hrozně, odpudivě a nezdá se, že by v prvním patře mohl být slušný hotel. Vchod se nachází vedle točitého schodiště, v přízemí Vás hlídač pošle k minivýtahu. Recepce a chodby vypadají standardně, pokoje jsou čisté, moderní, velmi prostorné, klimatizované, s nádhernou velikou koupelnou. Snídaně normální, vyhovující.
Na parkovišti naproti hotelu kartu neberou, chtěli v místní měně 360 RSD (90 Kč), což jsme neměli a v nevýhodném kurzu zaplatili cca 5 €. Lze také vyběhnout pro parkovací kartu nahoru do hotelu, ale účtují za ni 7 €.
 
                  Booking.com
 
Hotel Adresa (GPS 44.8235 20.42060) se nachází v nové části Bělehradu, v okolí stojí nové bloky obytných domů, 500 metrů od hotelu leží budova srbského parlamentu, 400 m od hotelu protéká rameno Dunaje. Asi kilometr daleko poblíž břehu Sávy najdete moderní nákupní centrum UŠČE Shopping Center s možností mnoha občerstvení (podzemní parking 44.81567 20.43593).
V této části města je bezpečno.
Večer jsme autem přejeli po mostě přes řeku Sávu do 3 km vzdáleného centra starého Bělehradu.

                                  6.  Jak dlouho cesta trvá?  (Brno - Burgas)                    
 
Nejrychleji:
Pokud stále pojedete rychlostí 10-20 km/h nad limitem, na hranicích se nezdržíte, na benzinkách jen natankujete, pak cesta může trvat jen rekordních 13 - 14 hodin, ale s tím příliš nepočítejte. 
Průměrně: S obvyklou dobou čekání na hranicích, se svačinami a WC na benzinkách, s menšími kolonami na mýtných branách  a dodržováním rychlosti dojedete k moři za 16 - 19 hodin.
Pomalu: Nejste-li přivyklí takto dlouhým cestám, pak na benzinkách budete vysedávat a odpočívat postupně stále déle a na cestě strávíte 20 - 24 hodin.

    

přes Srbsko přes Rumunsko
  vzdálenost          Brno - Černé moře u Burgasu 1.470 km 1.460 km
  čistá doba jízdy  Brno - Černé moře u Burgasu   14 hodin   16 hodin
  průměrná rychlost     105 km/h 92 km/h

Autobus k Černému moři jede z Prahy 29 hodin, vlak 32 hodin a letadlo do Burgasu letí 2 hodiny.
 

                                                 7. Rychlostní limity                                             

Slovensko Maďarsko Srbsko Bulharsko Rumunsko Turecko
50/90/130 50/90/130 50/80/130 50/90/130-140 50/90/120 50/90/120

 
Maximální rychlosti v Srbsku     Maximální rychlosti v Bulharsku     Maximální rychlosti v Turecku     Maximální rychlosti v Makedonii
 
V Srbsku pozor na měření rychlosti před mýtnými branami a úsekové měření mezi nimi.
 

                                          8.
Dálniční poplatky a mýtné                                     
 

Vyhnout se placení dálničních poplatků je prakticky nemožné, např. v Bulharsku musíte mít zaplacen poplatek i na silnicích první třídy nebo v Maďarsku končí dálnice přímo na přechodu do Srbska. Kličkováním byste spotřebovali víc benzínu a prodloužili už tak neúnosnou dobu jízdy.


Slovensko - elektronický poplatek   
Na Slovensku funguje elektronický dálniční poplatek a na sklo auta se nic nevylepuje. Poplatek zaplatíte předem na internetu zde, další možnost je koupě v některých českých směnárnách, při vjezdu na Slovensko v prostoru bývalých přechodů nebo na velkých slovenských benzinkách.
Cena pro rok 2023:  10 denní - 12 €,  30 denní - 17 €, roční - 60 €  (pro auta do 3,5 t).

Maďarsko - elektronický poplatek
Na internetu zde poplatek uhradíte kartou, ale potřebujete k tomu základní znalost angličtiny. Další možností je koupě na dálničním hraničním přechodu u Bratislavy, kde několik kiosků nese označení  e-VIGNETA či MATRICA, ale spolehnout se na to nedá, před okénkem může stát řada anebo naopak mohou mít zavřeno.
Ceny za auto do 3,5 t pro max. 7 osob:

10denní - 14 € nebo 5.500 HUF na internetu, měsíční - 22 € nebo 8.900 HUF.
Kontrolu provádějí dálničními kamerami, které si zobrazí vaši registrační značku a počítač k ní automaticky dohledá Vaši úhradu. Nedohledá-li, automaticky se odesílá obálka s pruhem. Někdy policie odkloní provoz přes odpočívadlo, kde chtějí vidět potvrzení o zaplacení, jindy kontrolují na sjezdu z dálnice.
 
Srbsko - mýtné brány
Na první mýtné bráně vyzvednete lístek a platíte na výstupní mýtnici. Můžete si vybrat platbu kartou, eury nebo srbskými dináry (RSD). Platíte-li v eurech, vrací zpět automaticky dináry (když poprosíte, někdy vrátí eura). Zpoplatněné jsou úseky (stav 2023):
Subotica - Bělehrad
:  6,50   nebo 720 RSD
Bělehrad - Dimitrovgrad:
13  nebo 1.490 RSD
 
Bulharsko
- elektronický poplatek
Na internetu
zde zaplatíte poplatek za auto v hodnotě 13 leva (170 Kč) na týden, 27 leva (370 Kč) na měsíc. E-poplatek je
povinný nejen na dálnicích, ale také na mnoha silnicích nižších tříd, takže úhradě se nevyhnete. Motorky nic neplatí.
Při nákupu úvodní internetová stránka v angličtině přesměrovává na stránku psanou bulharsky. Tam si musíte vpravo nahoře znovu přepnout na angličtinu. To jsem neudělal, všemu jsem bulharsky nerozuměl a uhradil poplatek za jiný druh vozidla. Zastavili mne a platil jsem  pokutu 70 leva.

Přijíždíte-li z Rumunska přes Dunaj v Ruse, zaplatíte za přejezd mostu 3 €.
 
Dálniční poplatky a mýtné na cestě k Černému moři (cena za osobní auto za cestu tam a zpět, nezahrnuta česká dálniční známka):
 
         50 €
za osobní auto do 10 dní a při pobytu v Bulharsku do 7 dní
         70 €
za osobní auto při cestě na 10 až 30 dní

                                                9. Porovnání zemí                                                
  -
Projeté země jsme subjektivně ohodnotili: 
1 - nejlepší stav až  5 - nejhorší stav.
 
 
  CZ A IT SLO HR BIH MNE AL MK
  kvalita povrchu silnic * 3 2 2 2 2 3 3 2 3
  úroveň doprav. značení 3 2 2 2 2 3 4 4 3
  subj. dojem ze země 2 1 2 2 2 4 4 5 4

 
  GR TR BG RO SRB H SK PL LT
  kvalita povrchu silnic * 2 2 4 2 2 2 2 3 2
  úroveň doprav. značení 4** 3 3 3 3 1 1 2 2
  subj. dojem ze země 2 2 3 4 3 1 1 2 3
 
  LV EST FIN N S DK D USA Austrálie
  kvalita povrchu silnic * 2 1 2 3 3 2 2 2 2
  úroveň doprav. značení 1 1 2 3 2 2 2 1 3
  subj. dojem ze země 2 1 1 2 3 3 3 1 2

   *   podle projížděného úseku na hlavním tahu
   **  některé nápisy jen řeckými písmeny
  

                                         10.  Měny - kurzy - směnárny                                       

 
Je dobré mít s sebou aspoň 50 - 100 € jako železnou rezervu. V Srbsku Vám po natankování na benzince klidně zalžou, že jim zrovna přestal jít internet a kartou nejde platit (to dělají schválně, chtějí eura).
Na cestu si bereme eura a kartu, směnárnám doma i v cizině se vyhýbáme, v cíli hned při dojezdu vybereme větší částku leva z bankomatu.
 

  Slovensko Maďarsko Srbsko Rumunsko Bulharsko

 zkratka

HUF RSD  RON BGN

 měna

euro forint dinár leu leva

 kurz ČNB 01/23

24,00 Kč 6,10 Kč / 100HUF 20 Kč / 100RSD 4,90 Kč 12,20 Kč

Za kolik nakoupíte leva:
V mnoha směnárnách v ČR koupíte v kurzu kolem 14,60 Kč / leva, zatímco v Bulharsku Vám bankomat vydá peníze v kurzu 12,60 Kč / leva a navíc máte jistotu pravosti bankovek. Nabídne-li bankomat přepočet na českou měnu (DCC – dynamic currency conversion), pak odmítnout.
Bulharské hotely preferují platbu v hotovosti v jejich měně, proto peníze vybírám z bankomatu na místě. V bulharských směnárnách po minulých zkušenostech zásadně nesměňuji.

 

Velký pozor na bulharské směnárny, mnohé sprostě podvádí!  Na poutači na ulici nabízí jiný kurz (1.90 leva / €),  než jaký visí na malém lístečku vedle okénka uvnitř a jakmile podstrčíte pod okénko bankovku, jste ztraceni a proděláte i třetinu hodnoty. Nedejte eura z ruky, nejdřív je ukažte přes okno a ať Vám napíšou na lístek, kolik leva dostanete. Dejte přednost výběru leva z bankomatů!
 

Můžete se setkat s fintou vyobrazenou níže.
Mají rafinovaným způsobem napsané kurzy a když se necháte nachytat, nikdo se s Vámi nebaví a peníze nevezme zpět.
 
Oč jde: Na obrázcích jsou v pravém sloupci kurzy pro málo častý případ,  že eura kupujete.
Vás zajímá kurz v levém sloupci : V jakém poměru od Vás vezmou eura a dají leva. Turista je zvyklý vidět ve směnárně vedle sebe dvě blízká čísla, např. 1,93 a 1,95. Nepozorný turista si myslí, že mění v kurzu 1,93, ale dostane jen 1,193. Pozor na první desetinné místo !
Další finta spočívá v tom, že prostřední sloupec čísel je prázdný - nevyplněný a Vy se domníváte, že měníte podle sloupce vpravo,  který se Vás ale netýká.
Podrobněji o směnárnách a naší příhodě zde.
Veksláků si nevšímejte, ať mají kurz sebelepší. Ovládají různé finty, aby Vás obrali.

                                                 11.  Rozpočet cesty                                            
 

 
  Cestovní výdaje
včetně noclehu při cestě, ale bez ubytovíní v BG
 

 Dálniční poplatky SK, H, SRB, BG tam a zpět na 9 dní 1.200
 Hotel v Bělehradě pro 2 osoby, 2 noci,  při cestě tam i zpět, se snídaní 4.000
 Benzin na 3.200 km,  prům. spotřeba 6,5 l / 100 km 7.800
 Celkem 13.000
 Pro zpřesnění připočtěte ještě amortizaci auta, nejméně: + 7.000

 
                                                        12.  Hranice                                                  
 
Doba čekání na hranicích:

Někdy jste příjemně překvapeni, když přijedete rovnou k volnému okénku, jindy zastavíte na konci kolony mnoho kilometrů před přechodem a popojíždíte dlouhé hodiny.
 

Kolony způsobují statisíce Turků, kteří se z Německa a západní Evropy přesouvají na letní dovolenou domů na Balkán. Převládají auta s registrací D, NL, B, která vyjíždějí ze západní Evropy nejčastěji v pátek po pracovní době a v sobotu ráno.
To způsobuje mimořádné čekací doby na hranich do Srbska a Bulharska hlavně
začátkem prázdnin a o víkendech. V pracovních dnech bývají kolony kratší.
 
Délka kolon na hraničních přechodech se dá sledovat v aplikaci AmiGO (modrá ikona s bílým nápisem A TOMTOM).

 
Oba obrázky vpravo zachycují stejné místo - hraniční přechod Kalotina (SRB-BG). Horní pochází z doby před deseti lety, kdy se tu čekalo dvě hodiny, dolní je z průjezdu bez čekání.
 
Všude nás pustili na občanku – do Srbska, do Bulharska a s občankou se spokojili i v hotelech.
Na občanku Vás pustí také do Albánie, Makedonie, Bosny a H., Černé Hory, do Moldávie i do Gruzie  (Sdělení č.288/2016 Sb.).
Někdy celníci chtějí vidět malý techničák. Řidičský průkaz žádají velmi ojediněle a mezinárodní řidičák nevozím.

Někteří bulharští celníci se stále ještě nezbavili pocitu důležitosti, ale doba, kdy sami žádali cigarety nebo plechovku piva, už je asi pryč. V místech odbavení bývá vylepen vícejazyčný leták: "Kdybyste byli žádáni o úplatek, volejte telefon ...".

                                            13.  Průběh cesty - Maďarsko                                  
 

Při průjezdu Budapeští si zajedeme na oblíbenou zastávku v prodejně nábytku IKEA, kde s výhodou zdarma zaparkujeme, použijeme toaletu, v samoobslužné restauraci si na tácek vybereme vystavená jídla, např. maďarský perkelt nebo švédské masové kuličky za přijatelnou cenu, a bezednou kávu na kartičku IKEA zdarma.
GPS této 
IKEA  47.4538 18.9400.
Z Budapešti dojedeme po dálnici M5 kolem měst Kecskemét, Kiskunfélegyháza a Szeged přímo na dálniční hraniční přechod  Röszke-Horgoš, známý stavbou maďarského plotu proti nelegálním migrantům. Tady končí civilizovaná, bezpečná Evropa a začíná Balkán.

                                               14.  Průběh cesty - Srbsko                                     
 

Na hraničním přechodu H-SRB přejíždíte z civilizovaného Maďarska do země s nižší civilizační úrovní a hned je to znát:  Binec, rezavá zábradlí, potulní psi a kočky, poházené odpadky. Chybí už jen nápis: Vítejte na Balkáně! V koloně tady převažují vozy s německou registrační značkou a také auta z Holandska, Belgie a Francie, v nichž cestují snědí "západoevropané" do svých rodných zemí na dovolenou, hlavně do Turecka a Bulharska. Trochu z nich jde strach,  potetovaní občané ostrých rysů pokuřují, plivou po zemi a ochcávají veřejné prostranství. Nedopalky hážou po zemi a občas z okna auta vyletí prázdná plechovka od nápoje.
Podél naší kolony vozidel postupovali umývači oken a i přes nesouhlas osádek aut jim pošudlili přední sklo a stupňovali na řidiče nátlak, dokud jim nedal pár eur. Vybírali si pouze drahá auta.
Na srbské straně přechodu operují dětské vyděračské bandy, postupují podél kolony aut, buší na skla, nastavují ruce a zkoušejí otevřít dveře. Viděli jsme, jak vynesli několik zavazadel z nestřeženého vozidla.
 

 
Dálnice v Srbsku   Soutězky Niš - Pirot   Tunely Niš - Pirot

 
Téměř celým Srbskem projedete po dálnici s kolísavou kvalitou povrchu (obr. vlevo nahoře), jen občas zpomalíte kvůli nerovnostem a výmolům. Bělehradem projedete hladce a pak se nudíte na dlouhém, nezáživném úseku do Niš. Následuje malebná, hornatá krajina, která se dřív zdlouhavě projížděla skalními soutězkami s mnoha krátkými tunely (obr. vpravo nahoře), ale tudy už nepojedete, souběžně vybudovali krásnou dálnici.

                                              15.  Průběh cesty - Bulharsko                                 
 
Asi se do stejné situace dostane víc řidičů, pokud uvažují stejně jako my: Benzín mají v Bulharsku poměrně levný, proto tam přijíždíte s téměř prázdnou nádrží a hned za hranicemi chcete načerpat. První benzinka se Vám zdá pochybná a jedete dál. Další benzinku představuje pouze velká nadzemní nádrž. Říkáte si, to nebude kvalitní benzín, a jedete pořád dál k nějakému snad Shellu nebo Aralu. Kontrolka paliva svítí, zpomalujete jízdu a napjatě vyhlížíte benzinku za každou zatáčkou ...
Při průjezdu Sofií jsme přesně toto prožívali. Stáli jsme třeba na červenou, za námi mraky aut a každou chvilku nám mohl dojít benzín. Nakonec jsme se štěstím ke stojanu dojeli a do 45 litrové nádrže se vešlo 44,8 litru. A také jsme pochopili, jak je to s levným bulharským benzínem. Koupíte ho sice za nižší cenu, ale právě u těch pochybných čerpaček. Nechcete však mít problém s nekvalitním benzínem, takže nakonec stejně tankujete na velké důvěryhodné benzince za cenu stejnou jako doma.

 

Sofie se dá objet severním nebo jižním obchvatem. Severní obchvat je kilometrově delší, ale mnohem rychlejší. Naposled jsme se vydali po jižním obchvatu kvůli obědu v IKEI, ale popojížděli jsme v kolonách dvě hodiny.
 
Prodej melounů v Bulharsku
                                               
Sofia jižní obchvat - těsně před vjezdem na dálnici
 
Z okraje Sofie už frčíte po 370 km dlouhé dálnici až do Burgasu. V prvé půli občas hopsáte po staré betonové vozovce a sledujete kolem nedozírné lány tabáku a čiroku. Druhá půle tohoto úseku je nová s kvalitním povrchem a vede vyprahlou krajinou bez zeleně.
 
 
                            
 
Blízkost Turecka nám připomněla záměr zajet při zpáteční cestě do Istanbulu. Když jsem rychlostí 140 km/h někoho předjížděl, zjevovala se za mnou naprosto nečekaně velmi rychlá auta, která musela pádit přes 200 km/h, jejich mladí snědí řidiči na mne zuřivě blikali a lepili se úplně těsně za mne.
 
Dálnice Sofia - Burgas      
        dálnice Sofia - Burgas                            průjezd Burgasem                                  konečně u moře
 
S blížícím se cílem cesty vedro sílí a na dlouhých úsecích rozpálené silnice se dá často pozorovat dolní zrcadlení (prostřední obrázek). Zní to až neskutečně, že jsme se sem v minulosti nejednou plahočili dva dny po cestách bez dálnic autem bez klimatizace ...
Nejdříve zajedeme na břeh moře a pak pomalu přijíždíme známými uličkami k našemu ubytování. Dostavuje se nádherná směs pocitů:  Radost, že jsme znovu v milém Bulharsku, že jsme zase autem hodně daleko, těšení se na mořské vlny,  na neznámá jídla, posezení u vína  a na nadcházející bezstarostné dny ...

                                            16.  Politická situace v BG                                        
 
České sdělovací prostředky jen okrajově informují o tom, že se v Bulharsku často stávkuje. Mezi obyvateli převládá deziluze z nových poměrů,  až polovinu národa ohrožuje chudoba, mnozí obyvatelé trpí hladem,
hrozí nestabilita národního zdravotního pojištění a státní energetické společnosti, korupce ohrožuje fungování státu. Průměrná mzda činí 1.800 leva = 22.000 Kč (2022). Turistické služby jsou pro mnoho obyvatel hlavním zdrojem obživy.
Bulhaři Vám
 dají srdečně najevo, že jste vítaní hosté (na rozdíl od Chorvatska) a snaží se, abyste n
a černomořském pobřeží našli podmínky pro klidnou dovolenou.

                                            17.  Podnebí a teplota moře                                      
 
V Bulharsku nebývá takové vedro jako v Chorvatsku. Pokud nejste otužilci, nejezděte za mořem a sluncem do Bulharska v květnu a červnu. Ideální klima na dovolenou nastává od poloviny července do konce srpna, kdy teplota moře a vzduchu dosahuje ideálních hodnot a pravděpodobnost vytrvale jasné oblohy je vysoká. Pokud zaprší, trvá to většinou jen pár hodin a hned vysvitně prudké slunce.
 
Průměrná teplota vzduchu:          červen 25˚C, červenec 27
˚C, srpen 27˚C, září 24˚C
Průměrná teplota moře:              červen 20
˚C,  červenec 24˚C, srpen 25˚C, září 23˚C
Průměrný počet deštivých dní:    červen  5        červenec  3       srpen  3      září   4

 
                                             18.  Kam na pobřeží zamířit                                    
 
Od tureckých hranic k severu naleznete postupně tyto vesnice nebo letoviska:
 

Achtopol
- levná dovolená daleko od měst,
ubytování v soukromí, málo lidí
Carevo - kdo se uskrovní, prožije zde levnou nenáročnou dovolenou
Lozenec - vesnice je cílem  českých cestovek, levná dovolená, kemp, písek i skály
Kiten -  tip na dobrou levnou dovolenou, příjemná vesnice, dříve hodně Čechů

Primorsko - velmi doporučujeme, severní pláž je nejlepší, co jsme v BG viděli
Sozopol - historické město plné památek, pobřeží spíš kamenité, útesy
Burgas
- velké město, chemický průmysl, přeplněné pláže, městská doprava, letiště
Nesebr
-
velmi doporučujeme k půldenní návštěvě, bez pláží
, poměrně draho
Slunečné pobřeží
-
obrovský neosobní hotelový komplex, pláže dobré, draho
Vlas
-
krátké pláže, hodně hotelů, dobré na ubytování v soukromí
Obzor - široko daleko nic není, vesnička, dá se najít levné ubytování v soukromí
Varna - Primorskij park, delfinárium, koncentrace lidí
Albena - krásná dlouhá pláž, hotely blízko u moře, lázně, kolonáda, draho
Balčik - nejsevernější letovisko, hrubý písek, kopce a srázy, blízko do Rumunska

                  Booking.com

Kvůli klidné dovolené se raději vyhněte velkým letoviskům jako je Slunečné pobřeží. Pláže bývají přeplněné, reklama a upoutávky tam sdělují nepravdy a přibývá pokusů obrat Vás nefér způsobem. Třeba když si na Slunečném pobřeží objednáte pizzu, můžete dostat kotouček o průměru 10 cm.
Za všechno se platí a příliš okatě se míří po Vaší peněžence. Cenová hladina je v letoviscích stejná nebo mírně vyšší než v Česku.
Bulharské podvodné praktiky popisuji zde, toto cestovní kanceláře nenapíšou.
 

Velmi jsme byli spokojeni v Primorsku. Podmínky ke koupání na jeho severním okraji jsou nejlepší, jaké jsme v Bulharsku viděli.

                                            19.  Automobilová slovíčka                                      
 
Napsáno foneticky, jak se vysloví:
   auto-leka kola, autoopravna-avtoservis, dálnice-avtostrada, benzín-bjenzin, nafta-nafta, plyn-gaz, olej-maslo, voda-voda, celnice-mitnica, celník-mitničar, nadjezd-nadljez, podjezd-podljez, pěšky-pěša, rychlost-skorost, pomalu-bavno, policie-policija,  okruh-krg, semafor-semafor, objížďka-otkloněnije, vlevo-vljavo, vpravo-vdjasno, nahoře-gorje, dole-dolu, vzadu-otzad, jet-ptuvat, zastavit-spra, zakázáno-zabraněno, červená-červjena, zelená-zeljena, pneumatika-guma, defekt-děfjekt, brzdit-spirat

                                                 20.  Jak snížit riziko                                            
 
V současnosti navštěvuje Bulharsko autem víc lidí a drtivá většina nemá cestou žádný problém.
 

Další text obsahuje varování a upozornění.  Nechci Vás odradit, ale přispět k bezpečné cestě.
 

Trocha rizika tam je a musíte si ho sami zvážit. Kdo jede do Bulharska autem, musí být tak trochu dobrodružná povaha a ne člověk vyhledávající klid, pohodlí a jistotu. 
Řídili jste někdy tak dlouho? Je to 2x dál než do Chorvatska! I přes naši ojedinělou nepříjemnou zkušenost Vám ale cestu do Bulharska autem doporučujeme.

Na bulharském pobřeží je bezpečno stejně jako v Chorvatsku nebo v Praze. Dáte si pozor jen na kapsáře, kteří jsou ostatně v celé Evropě.

● Pohonné hmoty čerpáme na velkých benzinkách nadnárodních společností. 
Nemusíte se u nich obávat o kvalitu benzínu a najdete tam civilizovanou toaletu. V Bulharsku najímají tyto benzinky ochranku – někdy se kolem stojanů nebo na přilehlém parkovišti poflakuje chlapík s pistolí v uniformě. Proč asi ho najali ? Na benzince neopouštějte auto všichni současně, někdo z Vás by měl auto hlídat.
Mezi Bělehradem a městem Niš řádí na benzinkách gang poškozující auta. Můžou Vám zapřít hřebík o pneumatiku, nalít olej pod motor, nastříkat pěnu do výfuku. Když zjistíte problém, hned přispěchají s pomocí: Náhodou tady zrovna mají odtahovku a v blízkém servisu Vám závadu opraví, tam předstírají rozsáhlou opravu a inkasují přemrštěné částky od 1.000 € nahoru. Zkuste jim nezaplatit! Co se v Srbsku děje, se můžete dočíst například zde.
 
 
Zdřímnutí v autě v Bulharsku, Rumunsku, Srbsku se nedoporučuje. V Bulharsku by Vás obsluha čerpací stanice beztak v zájmu bezpečnosti vyháněla. V Srbsku by se na Vás mohl zaměřit gang (viz výše).
Když už usínáte za volantem a potřebujete si oddychnout, dejte přednost velké, rušné
čerpačce a postavte se na světlo blízko vchodu do budovy. Na dálničním odpočivadle zůstaňte, jen když tam stojí více aut.
 
● Odmítáme rázně prodejce zlata, veksláky a všechny jedinečné koupě, tyto snědé osoby Vás okradou ani nevíte jak. Většinou si stoupnou na benzince nebo parkovišti na zúženém místě tak, že musíte těsně kolem nich projít a něco Vám nabízejí. Neodpovídám jim, dělám zamítavé gesto, hlavně nezpomaluji chůzi a dívám se jinam, vyhýbám se očnímu kontaktu. Jak si jejich zboží začnete prohlížet, už Vás napůl mají. Tito lidé potřebují ke svým záměrům navázat kontakt a jsou v tom velmi vynalézaví.
Jestli už s nimi kontakt navážete, odvede to Vaši pozornost a jejich komplicové se můžou mezitím zacílit na Vaše auto.

 
● Čističe oken odháníme a když si nedají říct, zapnu stěrač s ostřikovačem. Pokud je neodeženete, začnou okno šudlit a chtějí pak nehoráznou částku. Nezaplatíte-li tolik, ztropí Vám scénu.
Na bulharské benzince jsme sledovali, jak umyli skla na sousedním autě a za minutu práce se dožadovali deseti eur ! Řidič se jim vysmál, ale smích ho přešel, když jeho auto obestoupilo několik snědších chlapíků a platil.


Dálnice Sofia - Burgas
                                                                
na dálnici Sofia - Burgas
 
● Pozor na "služby". Nejčastěji nabízejí mytí oken a podle kvality jejich výbavy hned poznáte, jak vážně to myslí. Nabízeli nám také změření tlaku pneu, kontrolu oleje, průvodcovské služby atd.
 
  Vytrvalé troubení
-
  věřte, že to nebudete potřebovat, ale pamatujte:  Vytrvalé troubení by mohlo odehnat příliš dotěrné pouliční prodavače, veksláky, umývače oken nebo "zámečníky" pokoušející se otevřít Váš kufr, když stojíte na červenou.  Nám takto "odemykali" kufr v Rumunsku, když jsme stáli před vlakovým přejezdem.

 
● Jízda ve skupině nebo sólo?
Někteří řidiči hledají společnost, aby jela dvě auta pohromadě. Výhodou je vyšší bezpečnost a asistence nebo odtah při poruše. Velkou nevýhodou se však stávají nutné ohledy a částečná nesvoboda v rozhodnutí,  kde a kdy zastavit. Hrozí, že unavenější z obou řidičů půjde za své limity. Proto jezdíme výhradně sami.
 
Brát s sebou malé dítě asi není nejvhodnější.  Přece jen 24 hodin v autě vyčerpá i dospělého a odpovídat neustále na otázku "Kdy už tam budem?" Vám asi na klidu nepřidá.
 
●  V Bulharsku raději neparkujte mimo hlídaná parkoviště.
 
Hlídaná parkoviště tam najdete na mnoha místech - několik na Slunečném pobřeží a téměř v každé vesnici. Obvykle je to rovná plocha ohrazená plotem, závora, budka u vjezdu a několik mladíků, kteří se tam střídají ve dne v noci. Za den se platí kolem 8-10 leva nebo 2 leva za hodinu. Dostanete kartičku a o auto se nemusíte bát. Jestli předem rezervujete hotel nebo privát, upřednostněte ubytování se zajištěným parkováním.
 
● Vyřizujeme si vždy zdravotní pojištění na cestu do zahraničí.
Rozumné je i pojištění auta proti zcizení, ale krátkodobé pojištění žádná pojišťovna nenabízí. Auto Vám pojistí na dobu neurčitou a hned po Vás budou chtít několik tisíc za první rok. Každou pojistnou smlouvu však lze zrušit bez udání důvodu do dvou měsíců. Vrátíte se z ciziny, smlouvu zrušíte a přeplatek Vám vrátí.

Cestou z Turecka do Bulharska
                                                  při cestě do Bulharska oklikou přes Turecko
 

 
Ceny jsou pro nás nízké, ale úroveň bulharských služeb jim místy odpovídá. Například jídlo v restauraci donesou obvykle studené a jejich kuchaři nejsou zdatní. V turistických centrech nemají velkou snahu uklízet a odvážet odpadky.
 

Mimo velká turistická centra se ubytujete snadněji a když v malých vesnicích smlouváte, najdete i velmi levné, skromně vybavené pokoje. Naopak v turistických centrech bývá ubytování předražené a vyprodané pro cestovní kanceláře.
 
Vezeme s sebou
Dvě velké deky a polštáře kvůli přespávání v autě,
malý hasicí přístroj - je povinný do Srbska a Bulharska
,
sladkosti pro rumunské děti (jen při průjezdu Rumunskem),
velkou zásobu vody a šťáv vytáhnutých těsně před odjezdem z lednice,
deset plechovek dobrého českého piva, jako poděkování za pomoc, kdyby vznikl nějaký problém, nakonec ho vypijeme sami.  

 

Pokud máte pocit, že je to bláznivý nápad vydat se autem 1.600 km na Balkán, není to tak.  
Když tam jedete poprvé,  je to mimořádný prožitek nového dobrodružství,
vnímáte krajinu kolem, přírodu, a samotná cesta je velkým zážitkem.
 
 
Naše dovolené u Černého moře byly perfektní
a nezkazila nám je ani nepříjemnost v Rumunsku.  
Pokud se také odhodláte cestovat autem, přeji Vám bezproblémovou cestu a příjemný pobyt !!!


Zajeďte si na den do Istanbulu !

                                               Naše delší cesty autem                                          

na 11 dní: 
za polární kruh,  Nordkapp, bílé noci, fjordy  7.982 km
                CZ - PL - LT - LV - EST - FIN - N - S - DK - D - CZ
 
na 6 dní:  
Kurská kosa, Riga, estonský ostrov Saaremaa  3.444 km,
                CZ - PL - LT - LV - EST - LV - LT - PL - CZ
 
na 7 dní:  
k Černému moři a do Istanbulu   4.255 km, 
                CZ - SK - H - SRB - BG - TR - GR - MK - SRB - H - SK - CZ
 
na 12 dní:
do Bulharska oklikou   4.574 km
                CZ - A - IT - SLO - HR - BIH - MNE - AL - MK - GR - TR - BG - SRB - H - SK - CZ
 

 

 
     
Začtěte se do našich cestopisů :

 

  
Austrálie   Singapur    Malajsie   Thajsko   Japonsko
 
Cesta kolem světa za 22 dní


Autem do těchto zemí:
  Albánie  Bulharsko  Turecko  Rumunsko  Maďarsko  
Finsko  Norsko  Švédsko  Litva  Lotyšsko  Estonsko
autem do Benátek   autem za polární kruh
   
 
O cestě autem na Balkán také zde: 
 
bulharsko.evropou.cz
kralovenatripu.cz




cestujte©2023
 

 

TOPlist