bulharská vesnice

Švédsko autem

Litva autem

Lotyšsko autem

Kiten - oblíbený cíl českých turistů
Vesnice asi 1 x 1 km s tisícovkou obyvatel se každé léto rozrůstá o tisíce českých turistů. Přitahují je sem nádherné písečné pláže, nízké ceny, výborné bulharské jídlo a také české prostředí - nápisy a jídelníčky v češtině. Při procházkách po ulicích jsme slyšeli hlavně češtinu a bulharštinu, jiné jazyky méně.
Poloha:  6 km JV od Primorska, z Burgasu 35 km, po silnici 55 km

hlavní ulice v Kitenu
Ubytování v Kitenu - ceny
Našli jsme v centru hotely Evropa a Rusalka a na jejich recepcích zjistili cenu 50 leva za pokoj. Takových hotelů najdete v Kitenu snad deset. Prošli jsme i kolem velmi levných hotelů, které však vypadaly hrozně.

Viděli jsme stovky cedulí "svobodny stáji" (volné pokoje) většinou za 20-30 leva/pokoj. Někde inzerovali v
olné pokoje ve vesnicích 10 km od moře za 10 leva/pokoj.

pláže v Kitenu
Stravování na ulici
Udělali jsme dobře, že jsme si neobjednali předražené
hotelové snídaně (5 €). Něco lehkého se dá pojíst na místech označených: "baničarnica", "topli zakuski". Co nabízejí:
štrůdl (1 leva)
banica se sýrem (1,20 leva)
kynuté plněné pečivo kefli (1 leva)
smažené minilangoše posypané cukrem  (0,4 leva)
zákusky a dorty - velmi rozšířené, ale drahé (po 2 leva)
 kislo mljako - kyselé mléko 0,5 litru za 1 leva, normální mléko se prodává jen k okamžité spotřebě, v tom horku nevydrží a rychle zkysne
bóza - 0,3 litru za půl leva, mimořádně zdravý nápoj z pšenice a vody pro všechny generace, různě velká balení, bózu Bulhaři pijí jako my pijeme mléko
ajran - nápoj z kysaného jogurtu ředěného vodou nebo sodovkou - hodně ho kupovali na snídali - 1 leva

Stravování v bufetu

Nejlepší zkušenost jsme udělali v bufetu "Zlatá rybka", kde stávala řada zatočená až na ulici. Jídla vystavují za proskleným pultem, vy jen ukazujete a obsluha jídlo nakládá na plastové talířky, se kterými jdete ke stolu. Během několika večerů jsme ochutnali:
Polévka tarator, candát v omáčce, musaka, salata s pečeni čuški, salata zele, mušle, pečené papriky, ... , pokaždé smažené malé rybky ca-ca a bílé víno.

Na jiném místě jsme si dali smokvovou (fíkovou) zmrzlinu, ořechový mléčký koktejl, zákusky a frapé.

večerní Kiten

Bulharština a Bulhaři
Domluvit se dalo ještě snadněji než třeba v Chorvatsku, bulharština se nám zdála srozumitelná, hodně slovíček zní stejně jako v češtině.
K hostům se Bulhaři chovají asi stejně, jak jsme zvyklí z domova, tedy trochu neosobně, bez úsměvu se zachmuřenou tváří.  Jsou ale rádi a vděčni, že mají hosty, jen to nedají najevo.
Zajímavostí je kývání hlavou při ano-ne přesně naopak, než jsme navyklí a vede to k nedorozuměním. Osvědčilo se nám nekývat hlavou a odpovídat s úsměvem: da - ne.
Místní obyvatelé, které jsme potkávali, skoro všichni kouřili.

Ranní chládek

Za ranního chládku procházíme ulice s desítkami automatů na kávu - obyvatelé se snaží vydělat, jak se dá.  K dobré kávě jsme se raději posadili do zahrádky restaurace.

Dopoledne jsme obvykle vyjeli autem na průzkum okolí. Na mnoha místech jsme zastavili těsně u moře a procházeli se po břehu. Na obrázcích dole jsme zachytili moře mezi Kitenem a Lozencem, kde jsme si užili metrových vln.

Zmrzlina - nechal jsem se pěkně napálit
U kiosku jsem si řekl o zmrzlinu "jagoda" a nachystal si 1,20 leva, jak tam měli napsáno. Prodavač zmrzlinu nabíral pod přepážkou a nebylo mu přitom vidět na ruce. Podal mi obrovskou porci, nezmohl jsem se na odpor a zaplatil 6 leva (90 Kč) !
Vtip byl v tom, že zmrzlinu prodávají na váhu a cena 1,20 leva znamená za sto gramů. Dostali jsme půl kila výborné zmrzliny.

Opuštěné hotely jižně od Kitenu - proč ?

Zaregistrovali jsme desítky, možná stovky zchátralých nebo nedokončených hotelů a jejich opuštěná staveniště zarostlá plevelem.
Vedle nich vyrůstají nové, krásné hotely, ale s nápisem:  Na prodej.
Objednat si dovolenou u české cestovky jen podle katalogu bez referencí může přinést zklamání. Na obrázku tyto hotely hezky vypadají, ale už není vidět prašná cesta a okolí hotelu - za plotem začíná binec, skládka, rumiště, plevel. Z balkónu se turisté dívají na neudržované plochy a na sousední opuštěné a zchátralé stavby.

Parkování na ulici

V Bulharsku neparkujte přes noc a raději ani ve dne na ulici (pokud zpátky nechce jet vlakem). Beztak v přecpaných ulicích Kitenu není kam auto postavit, běžně se parkuje i před vjezdy a obyvatelé nemohou ze svých garáží vyjet.
Pokud tam jedete autem, zajistěte si ubytování s parkováním - na hotelovém parkovišti, v zahradě privátu nebo na veřejném hlídaném parkovišti.
Parkovali jsme za pár leva ve dvoře hotelu a bez této možnosti bychom si hotel nevybrali.

Naše zkušenost s ubytováním - hotel EOS II
Pár dní před cestou autem do Bulharska jsme si na internetu našli hotel EOS II a poslali tam e-mail. Hotel chtěl zaplatit předem bankovním převodem, což by trvalo, proto jsme si tentýž hotel (k jeho škodě) zarezervovali za stejnou cenu ihned přes www.booking.com - s touto adresou máme nejlepší zkušenosti, trvá to dvě minuty.

pohled z našeho balkónu, vpravo starší EOS                    před hlavním vchodem do hotelu EOS II

Hotel EOS II - nedoporučujeme

V recepci hotelu EOS II  kartu nechtěli ani vidět  a požadovali úhradu pobytu v eurech. Po delším handrkování neochotně přijali leva, pro které jsem musel do bankomatu. Proti jejich nefér přístupu jsem se ohradil a po celý pobyt jsem pak pociťoval jejich odměřený přístup. Nebýt únavy po jednom dni v autě, našli bychom si něco jiného.
Jako jedni z prvních hostů jsme dostali úplně nový pokoj. Zařízení hodnotíme jako slušný evropský standard, čisto, útulno, klimatizace, lednička, cena 50 leva za pokoj na noc je hodně dobrá, navíc den po našem odjezdu (23.8.2009) cena klesá na polovinu !

Sem tam něco nefungovalo. Nešla elektřina, nešla regulovat teplá-studená, nešly dovřít dveře, nešlo platit kartou, nešlo vyjet z parkoviště, prostě tak už to v Bulharsku bývá.
V noci nás rušil hluk ze skladiště vedle hotelu, kam zajížděla zásobovací auta. Nejvíc nám vadil neustále ucpaný vjezd na hotelové parkoviště. Pokaždé - celkem snad 7x -  jsme museli zajít na recepci a domáhat se uvolnění průjezdu do/ze dvora.
Tento hotel raději nedoporučujeme.

Sozopol
V paměti nám utkvěly úzké uličky s dřevěnými domy,  v zahradách zralé fíky svádějící k utrhnutí a babičky, které na ulici tkají a prodávají koberce.

Lozenec - Carevo - Varvara - Achtopol - nic z toho nedoporučujeme
Projeli jsme autem na jih od Kitenu, nelíbilo se nám tam a ani jsme foťák nevytahovali. Přesto české cestovky organizují levné zájezdy do těchto míst, ale bylo by mi líto zklamaných turistů.

Týdenní dovolená přišla na 22.000 Kč
(celkem za dvě osoby v r.2015)
Částka zahrnuje hotel, benzín na ujetí 4.255 km (ne amortizace), dálniční poplatky, veškeré jídlo cestou i v restauracích v Kitenu, útraty, suvenýry, návštěva Istanbulu, jeden nocleh v Řecku, dvě bedny čerstvých fíků z Makedonie a vstupné na pláž Balatonu - víc už jsme toho za 7 dní nestihli. Vrátili jsme se v úterý večer a ve středu ráno jsme museli oba do práce.

Azbuka:

Y se vysloví U

Nejčastější
bulharská slovíčka

čárka zde znamená přízvuk, ne délku!

napsáno foneticky

Kiten  Primorsko
Nesebr  Slunečné pobřeží  Vlas  fotky z BG

Autem do těchto zemí:
  Bulharsko   Turecko   Albánie   Rumunsko   Maďarsko   Finsko   Norsko   Švédsko   Litva   Lotyšsko   Estonsko