|
Home
Bulharsko
Balkán
Albánie
Turecko
Rumunsko
Maďarsko
Finsko
Norsko
Švédsko
Litva
Lotyšsko
Estonsko
do Turecka
cestujeme bez víza
policie 155
hasiči 110
sanitka 112
měna - turecká lira
TL = 12 Kč
zkratky turecké liry
TL
TRL
TRY
YTL
mýtné
Edirne - Istanbul
5 TL
východoevropský čas
znamená po celý rok
o hodinu více
auto nebo náklaďák z Istanbulu
se pozná jednoduše
jeho značka začíná číslem 34
časté je zemětřesení
naposled v1999
nepřežilo 18 tisíc lidí
V Turecku zrušili
schránky
na dopisy a pohledy
odevzdávají se
v hotelích
a na poštách
Proslulé jsou:
turecké lázně
turecké záchody
turecký med
turecká káva
Kurdové jsou
kulturní menšinou
žijí hlavně
na jihovýchodě
v Istanbulu jich jsou
3 miliony
přes Bospor
vedou dva mosty:
most
Fatih Sultan Mehmed Köprüsü
postaven 1988
1.510 m dlouhý
1.090 m mezi pilíři
5+5 pruhů
placený vjezd
150.000 aut denně
Bosporský most
Boğaziçi
Köprüsü
postaven 1973
1.560 m dlouhý
1.074 m mezi pilíři
3+3 pruhy
placený
východní výjezd
dokončuje se podmořský tunel
pod Bosporem
hloubka 55 m
délka 14 km
Historické názvy města:
Byzantion
Konstantinopol
Nový Řím
Cařihrad
Istanbul
Istanbul
není hlavním městem Turecka
tím je Ankara
metro v Istanbulu
je druhé nejstarší
na světě - 1875
(po Londýně)
EMINÖNÜ
je název starého centra
a bez tohoto slovíčka
Vám místní obyvatelé
cestu neporadí
Velký Bazar
600 x 500 metrů
4.400 obchodů
60 ulic
denně do 19 hodin
v neděli zavřeno
smlouvání
při nákupu v bazaru
je samozřejmostí
běžně usmlouváte
na polovinu,
tím víc usmlouváte,
čím chuději vypadáte
na vyvýšených
místech
vlají turecké vlajky
vlajka nebo prapor nechybí obvykle
na významných
stavbách
mostech
stadionech
na návsích vesnic
Neodbytní naháněči
lákají
na taxi,
do restaurací,
obchodů ...
Hlavní památky:
Modrá mešita
Hagia Sophia
Velký Bazar
Egyptský bazar
palác Topkapi Saray
obelisky Hippodrom
Na návštěvu Istanbulu
si vezměte
velký šátek
nebo přehoz
(ženy)
nejčastějším pokrmem
je kebab
(kuřecí, jehněčí nebo
skopové odkrajované
z jehly)
vepřové maso
se nekonzumuje
z náboženských
důvodů
chalva - halva
kalorická sladká
pochoutka
z vylisovaného sezamu
děkuji - tešekýr ederim
ano - evet
ne - hayir
výslovnost:
c - vysloví se dž
j - vysloví se ž
y - vysloví se j
ş - vysloví se še
ç - vysloví se če
|
|
|
Hranice
BG-TR
Přijíždíme k závoře z bulharské
strany - přechod Malko Tarnovo. Nikde nikdo, přilehlá buňka se nedá otevřít, znejistíme a čekáme. Po chvíli přifrčí z lesa
terénní vozidlo, vyskáčou z něj bulharští celníci a vynášejí košíky plné
hřibů. Odemykají buňku a volají mne k okénku.
Po pár minutách úřadování
vracejí pasy a přidávají malou flash paměť z počítače,
na kterou nahráli údaje o nás a máme ji předat na další kontrole. V době
moderních komunikací mně to připadá trapné. Závora se zvedá
a popojedeme
stovky metrů lesem k další závoře a velké budově. Uvnitř se poflakuje
mnoho starších celníků, pokuřují, kecají, očividně nemají co na práci a
jsou důležití.
Přistupujeme k jednomu z okének,
byrokrat za ním chce flashku, pasy, techničák a
zelenou kartu.
Z celníků
čiší nadřazenost a povýšenost, ptají se na věci, po kterých jim nic
není. Komunikujeme rusky.
Jdou se ještě podívat, co vezeme a zvedají
závoru.
Projíždíme lesem další stovky metrů, míjíme betonové valy a mohutné
budovatelské nápisy, které už dvacet let likviduje zub času.
Jsme
udivení - jestli tohle je ještě Evropská Unie, čím nás překvapí Turecko?
Přejíždíme hraniční čáru. Zrezivělá cedule BULGARISTAN
(turecky Bulharsko) ukazuje zpět, my jedeme do
TÜRKIYE.
Na turecké straně hranice
Zastavujeme na konci krátké kolony a hned k nám
přichází mladičký turecký celník. Na rozdíl od těch
bulharských je usměvavý, upravený a plynnou angličtinou nám vysvětluje,
jak probíhá odbavení. Vede nás do veliké budovy a uvnitř ukazuje na dvě
okénka. U prvního proběhne pasové odbavení, u
druhého
zaevidují naše auto - totiž turecká vláda reguluje zdaněním příliv
ojetých aut z Německa a proto všem řidičům značí
auto do pasu.
Vyřízení
formalit trvá dvacet minut, poté popojíždíme k další závoře. Celník
promlouvá něco turecky, ale nerozumíme si a
nařizuje vystoupit. Vede nás znovu do
budovy a ukazuje na dvě
okénka. Ale to
už máme vyřízeno! Ukazujeme mu razítka v pasech, omlouvá
se za nedorozumění a propouští nás k poslední závoře, naposledy
ukazujeme pasy a vjíždíme do Turecka.
Podotýkám, že většina návštěvníků vjíždí do Turecka přes Edirne, my jsme však přijeli
ze severu od bulharského moře po velmi neudržované silnici přes Malko Tarnovo.
Na tomto malém přechodu na obou stranách hranice
jsme celkem 8x ukazovali pasy, procedury trvaly celkem 50 minut a za
tuto dobu odbavili jen pět aut, protože všechno příliš trvalo.
První kilometry v Turecku
Překvapení se dostavuje - hned od hranic
vede nádherná, široká, nová silnice (obrázek dole) a cesta rychle ubíhá.
Namísto kostelů vidíte minarety a mešity
a ženy se ukazují jen se zahaleným
obličejem. Turecké vesnice vypadaly lépe než bulharské, jeví se
civilizovaně, evropsky. Měli jsme pocit, že jsme do Evropy přijeli,
ale naopak z EU jsme vyjeli.
Ubylo lesů, přibylo obdělávaných lánů slunečnice a kukuřice. Aquadukty
postavené na sloupech vedou podél silnice a místy nad ní jako mosty.
Vezeme se zvlněnou krajinou po nádherné silnici, pomalu nás předjíždí
policejní auto a policisté nám s úsměvem kynou.
Po dálnici do Istanbulu
Bereme si dálniční lístek a vjíždíme na hlavní spojnici Turecka a
Evropy. Dálnice je úplně nová, dokonalá, všechno kolem cesty vypadá
upraveně a při vzpomínce na české dálnice si připadáme jako v říši snů.
Za necelé dvě hodiny se vpravo zaleskne hladina Marmarského moře a před
námi se zvedá
předměstí desetimilionového Istanbulu.
Předměstské paneláky s členitými
balkony a barevnými fasádami vypadají docela hezky.
Na dálničním výjezdu po nás chtějí mýtné 5 €, namísto eur však vytáhnu 5
tureckých lir a ještě dostávám nazpět, protože mýtné téměř od Edirne
stálo jen 4,25 TL. Nebylo to ojedinělé, vícekrát po nás chtěli euro v
hříšném kurzu 1:1.
Turecké liry (TL) jsme nakoupili doma v české směnárně
a když nám zásoba peněz docházela, bez problému jsme vybrali z
tureckého bankomatu. Setkáváme se s několikerým
značením turecké liry: YTL, TRL, TRY, na tureckých paragonech se
píše TL.
Po mostě do Asie
Blížíme se k Bosporské úžině a před námi se zvedá jeden z nejpozoruhodnějších mostů -
Bosporský most neboli Boğaziçi
Köprüsü. Jeden
sloup stojí v Evropě, druhý v Asii a mezi nimi na lanech visí 1.074
metrů vozovky o šesti jízdních pruzích.
Za průjezd se platí až na asijské straně a nelze platit hotově ani
kartou, jen
speciální elektronickou kartičkou, kterou jsme samozřejmě neměli. Přejezd
mostu jsme si však nenechali ujít a tak jsme jeli, hleděli a fotili
...
Za mostem jsme popojížděli v řadě k jednomu z turniketů s tím, že to
nějak dopadne. Za nás se zařadil autobus a další auta. To už jsme
věděli, že všichni tito budou k vůli nám couvat.
U automatického turniketu jsem vytáhl bankovní kartu, vsunout tam nešla,
tak jsem dělal hloupého, bezradně krčil rameny a vyprovokoval tím řidiče autobusu k děsivému
troubení. Všichni couvali a trumfovali se, komu to hlasitěji zatroubí.
Po pár minutách chaosu jsme zůstali sami stranou a vrátit se nedalo. Co
teď?
Po chvíli jsem zahlédl policejní auto a zašel jsem
k němu se zeptat.
Podle jejich rady jsme nacouvali asi 200 metrů k jakési budově, uvnitř
jsem oslovil několik úředníků, ale žádný mi nerozuměl. Přivolali však
anglicky mluvícího kolegu, který si řekl o 5 TL a velmi ochotně šel se
mnou k autu. Bez dovolení se naráz usadil na zadním sedadle a pokynul,
ať jedu. U turniketu mávl jakousi kartičkou, píplo to a měli jsme po
problému.
Kousek jsme jeli ve směru šipek na Ankaru a pak se vraceli
zpět - za most ve směru do
Evropy se naštěstí neplatí.
Přes Bospor vedou jen dva mosty, které se nám pletly, protože jsou
stejně dlouhé a vypadají stejně.
Projeli jsme po Bosporském mostě neboli
Boğaziçi
Köprüsü
(obrázky nahoře). Pět kilometrů severněji se nachází most Fatih Sultan Mehmed Köprüsü
(obr.dole).
Oba mosty jsou jedinečné tím, že oddělují kontinenty a také Černé a
Středozemní moře. V současnosti se prý dokončuje třetí spojení - 14 km
dlouhý podmořský tunel.
severnější most Fatih Sultan Mehmed Köprüsü
teleobjektivem z jižního mostu
Mapy Istanbulu nám byly nanic
Do historického centra jsme to měli 10 km a bez GPS to byl veliký problém.
Mohl jsem sice před cestou do našeho gps TomToma stáhnout mapu Turecka,
ale dát za ni 1200 Kč mi připadalo vydřidušské (časem si pořídíme si
Garmin). Teď jsme skákali
ze semaforu na semafor, proplétali se mezi auty a orientovali se podle
Slunce.
Vytáhli jsme papírovou mapu Istanbulu, ale nedalo se
zorientovat, protože na nárožích nevisely žádné cedule. Sjeli jsme
proto do vedlejších ulic a párkrát oslovili chodce. K našemu
údivu se nikdo v naší podrobné mapě Istanbulu neorientoval a nikdo nám
nebyl schopen ukázat, kde se na mapě právě nacházíme. Přesto jsme u náhodně
oslovených pozorovali velikou ochotu a snahu nám pomoci.
v uličkách Istanbulu
Projížděli jsme chudinskou čtvrtí, vozovka se zužovala, pak už kolem
viselo prádlo na šňůrách a dál se nedalo jet. Na jakémsi
dvorku jsme se otáčeli, obklopil nás hlouček dětí a také pár dospělých se přišlo
podívat, co to k nim přijelo za raritu.
Starší Turek se velmi snažil ukázat nám cestu, naskočil do vraku starého auta
a že máme jet ze ním. Tady to žilo přímo na ulici,
děti skotačily, muži měli na ulici dílnu, ženy na chodníku praly prádlo a
musely se posunout kvůli našemu
projetí.
Lidé se otáčeli a mávali nám, my na oplátku zase jim. Pocit nebezpečí
jsme neměli. V úzké
uličce náš průvodce zastavil a přivolal z domu mladého kluka, ten nás oslovil
anglicky a popsal nám cestu do EMINÖNÜ, což
je známé centrum města s bazarem a mešitami, kam jsme měli namířeno.
Centrum jsme pak našli, ale ukázalo se, že zaparkovat tam je
zhola nemožné - deset aut před námi v řadě čekalo, až někdo z plného
parkoviště vyjede. A tady se znovu projevila veliká ochota a snaha Turků
pomoci: Když zahlédli na značce našeho auta jeho cizokrajný původ,
přednostně
nás do parkoviště navedli a volné místečko našli.
Prohlídka Istanbulu
Starobylé centrum
EMINÖNÜ nás vítá
úmorným vedrem, ale ve spleti úzkých dlážděných uliček pociťujeme
příjemný chládek, nad ulicemi totiž visí plachty s černými a bílými pruhy a pod nimi je příjemně.
Tolik prodejců pohromadě jsem nikde neviděl. Prodává se všechno, hlavně
zlato a oblečení. Turek s rancem na zádech se zastaví na rohu ulice,
rozhodí na zem deku s hromadou oblečků, lidé se zastavují, zkoušejí si,
smlouvají, kupují. Po chvíli dotyčný vše shrne zpátky do rance a jde o
ulici dál.
Desítky předzahrádek nás lákají k obědu, ale jak porozumíme jídelnímu
lístku? Dobíhá nás číšník z restaurace (asi poznal, že jsme cizinci) a
rozkládá před námi obrázkový jídelní
lístek. Zasedli jsme tedy na ulici
k prostřenému stolu. Dali jsme si polévku z červené čočky, šopský salát,
čevapčiči ze skopového a brambory, pečený baklažán, kávu, vodu, vše
za 19 TL (250 Kč).
V širokých ulicích Istanbulu jsme se cítili příjemně a naprosto
bezpečně, ale úzké křivolaké a smradlavé uličky u nás nevzbuzovaly
důvěru a raději jsme se jim vyhýbali. Po hlavní
třídě plné prodejců a rozmanitých obchodů jsme došli k
nejnavštěvovanějším dominantám: Hagia Sofia (po staletí byla
největším chrámem na světě) a k Modré mešitě.
mešita Hagia Sofia
v pozadí Modrá mešita
Modrá mešita
Nádhernou stavbu ze 17.století obklopuje šest minaretů. Modrá mešita
(turecky Sultan Ahmet Camii, anglicky Blue Mosque) už zdálky působí mohutně, poutníci sem přicházejí
v pokorné úctě, muži si myjí nohy u dlouhé zdi.
Vystáli jsme krátkou řadu a před vstupem na posvátnou půdu jsme si
vyzuli boty. Dohlíží se tu i na oblečení - kraťasy, holá ramena ani
krátké sukně nejsou dovoleny. Helenka kontrolou neprošla a musela se
zahalit do modré deky, kterou jí půjčili.
V části mešity probíhalo kázání, na protější straně
odpočívali poutníci na kobercích, my se procházeli bosky po koberci mezi nimi a
prohlíželi si kaligrafickou výzdobu. Asi polovinu návštěvníků tvořili
poutníci, druhou polovinu zvědaví západní turisté s fotoaparáty.
Istanbul se nám vryl do paměti jako město minaretů, mešit a bazarů.
denní trasa
v Turecku podél Marmarského moře
Z Istanbulu do Řecka
Z centra jsme to vzali po pobřežní komunikaci, kterou na 16 km dlouhém
úseku lemoval pruh udržované zeleně. Nádherné voňavé květy, keře,
střižený trávník, všechno dobře
zalévané,
udržované, lavičky, žádné odpadky. Istanbul nás příjemně překvapil.
Nicméně vyjet z města nebylo snadné, několikrát jsme si zajeli a teprve
po stovkách semaforů a hodině tápání jsme se vymotali z města.
Benzín stál všude stejně - 3,28 TL a chtěli ho nejdřív zaplatit, pak ho
obsluha natankovala, samoobsluhu nedovolili.
Cestou po krásné dálnici k západu jsme sledovali vysoké minarety na
pozadí narudlých červánků. Po setmění se na minaretech rozzářily
barevné žárovky a z reproduktorů se linuly
nábožné zpěvy, které jsme slyšeli i v autě. Po třech hodinách jízdy jsme
se rozloučili s Tureckem a po půlhodině
odbavování vjeli do Řecka. Přejezdem hranic zmizela na silnicích
slušnost a ohleduplnost, zhoršilo se značení, trochu se zhoršila se
silnice.
Evropská část Turecka se nám jevila civilizovanější než to, co jsme
viděli v Bulharsku a Řecku.
|
|