zde jsi
|
|
|
|
|
|
úsek cesty:
Finsko - od
Helsinek za polární kruh
|
|
Přeplavili
jsme se trajektem z Estonska, projeli centrem Helsinek a zastavili
se na oběd
v prodejně
nábytku Ikea na
předměstí.
Po rychlostních silnicích severně od Helsinek se jelo v hustém
provozu většinou 120 km/h,
všichni
tam jedou stejně rychle, proto se
nepředjíždí, nikdo nikoho nebrzdí a nestává
se, že by někdo všechny
předjel. Jezdí se
slušně a s velkými odstupy.
Chvílemi jsem ztrácel povědomí o rychlostním limitu, ale stačilo se
mrknout na GPS, které speed limit zobrazuje.
Vozovka měla místy červený odstín - jedete po červené
dálnici a oba její
směry místy odděluje až 100 m široký pás trávníku jako v USA.
Dál
od Helsinek se střídaly už jen
dvě značky - 120 km/h a pozor
sobi.
Rychlá dálnice přes Lahti do Heinola prochází rovinatou skalnatou
krajinou a vystupují z ní nepatrné, nízké kopečky osázené typickými
březovými lesíky. Kolem cesty kvete růžový vlčí bob, opodál loukami
prochází souběžná cyklostezka.
Architektura domů se značně liší od naší. Domky zde stavějí cihlové,
někde vidíte řadovky, ale častěji zahlédnete osamocené domky s osázeným
okolím rozptýleně v nádherné krajině. |
|
Finská jezera
250 km od Helsinek jste už uprostřed oblasti jezer. Tady se
neprojíždí vesnicemi jako u nás a v okolí ani
žádné vesnice nejsou. Nespatřili
jsme
jediný dům, jen lesy a jezera. Jeli jsme deset minut borovým
lesem, deset minut smrkovým lesem, mihlo se jezero vlevo, jezero vpravo a zase
les. Zeleň vynikala světlostí a svěžestí
jako na jaře. Míjeli jsme jedno jezero za druhým, nedaly se ani počítat,
počet šel do stovek. Párkrát jsme u jezera zastavili a došli k vodě. Na březích ležely volně motorové loďky, mezi stromy se skrývaly
dřevěné chatky, všude perfektní pořádek, nikde nikdo.
Finsko se mi zdálo dokonalé, jako by už nebylo co vylepšovat, prostě
hotovo. Každé zábradlí natřené, každý sloup stál
rovně, všechno udržované až do maličkostí, žádné stopy
vandalismu. Ve Finsku se nám z celé cesty
nejvíc líbilo a právě v této zemi jsme posmutněle vnímali největší
kontrast vůči české realitě.
Dál na sever provoz hodně prořídl a jelo se stálou rychlostí 80 - 100
km/h. Rovná silnice mizela v nedohlednu před námi a
třeba hodinu jsem nesundal nohu z plynu.
Silnici půlí podélná přerušovaná čára a už stovky metrů před
mírnou zatáčkou se mění na plnou žlutou čáru. Na bezpečnost provozu je
pamatováno i drobnými pro nás neznámými detaily. |
Nocleh v Kärsämäki
Večer jsme se začali
poohlížet po nějakém přenocování. Často jsme minuli
modrou dopravní značku se šipkou k blízkému kempu a doplněnou o vzdálenost ke
kempu
dalšímu. Podle jedné z těchto značek jsme
zahli vlevo 150 m z cesty do kempu
Kärsämäki (poloha N63,98553 E 25,75652, na mapce
nahoře zelená tečka uprostřed
Finska).
Jednoduché chatky po 25 €
neměli volné, tak jsme si pronajali srub se dvěma
lůžky za 30 €. Byla to dřevem provoněná
čistá místnost s elektrickým topením.
Správce kempu nám s potěšením sdělil, že jsme první letošní návštěvníci
z ČR a přidal na nástěnce k 19
vlaječkám 20. českou vlaječku. Před půlnocí
přišel soumrak, ale šero stále trvalo, úplná tma nepřicházela a nad severem
zůstala světlá obloha.
O den později a pár stovek kilometrů severněji se nám o půlnoci ukázalo
mezi mraky Slunce...
|
4.den cesty |
V dřevěném srubu se výborně spalo. V 9:30 jsme z kempu odjeli,
začalo
pršet a teplota klesla na 11°C.
Příroda začala
být drsnější a vegetace zakrslejší. Zaujalo nás, že kmeny stromů se
jevily první dva metry odspodu světleší a výš tmavější. Zblízka jsme si stromy prohlédli a zjistili důvod: Při zemi kmeny
obrůstají světlými lišejníky, protože tady v zimě
leží dva metry sněhu.
Kolem cesty jsme sledovali rozkvetlé louky a lány obilí, které teprve
vyrůstalo a bylo zelené jako u nás v květnu. |
Benzinky ve Finsku
Převládaly automaty, kde se preferuje platba v
hotovosti. Benzín nám docházel a tak jsme zastavili u osamělého čerpacího stojanu
bez obsluhy. Nikde nikdo, žádný kiosek ani budova. Nejdřív jsem zkusil
vložit kartu,
nešlo to, ani druhá karta nezabrala, pak jsem vložil papírových 5 € a
nateklo 3,65 litru naturalu.
Na další už velké klasické benzince opět stojany braly hotové peníze, tak jsme se po několikerém couvání propracovali
ke stojanu, který fungoval jako u nás, a zaplatit jsem šel do budovy.
Odskok do Švédska na oběd
Společná hranice Švédska a Finska se dotýká
severního okraje Botnického
zálivu.
Na mapce
vlevo je toto místo označeno H a jsou
z něj tři přilehlé fotky. Z finské strany město Tornio plynule přechází ve švédskou Haparandu, hranice
je skoro neznatelná, přímo na ní se točí kolotoče a vyhrávají lunaparky. Tudy
vede nejfrekventovanější silniční spojení mezi Finskem a Švédskem.
Přejeli jsme do Švédska, protože v Haparandě
kilometr
za hranicí
jsme si naplánovali oběd
v restauraci
nejsevernější prodejny nábytku Ikea. Na parkovišti před Ikeou odkvétaly
šeříky (červenec), ale zarazilo nás veliké množství parkujících aut,
všude bylo hodně lidí a v restauraci jsme s táckem čekali v řadě.
Za zmínku stojí, že zeleninový salát v misce jako příloha stál víc než
samotné jídlo. Zelenina v tady na severu neroste a dováží se z jihu a
zřejmě prot
Šálek kávy za 10 SEK = 30 Kč jsme naplnili u automatů
několikrát, ale švédským sousedům u stolu se to nelíbilo a brblali nám.
Nicméně chovali jsme se jako doma, protože v ČR Ikea dovoluje držitelům
kartičky IKEA naplnit si šálek kávou kolikrát chcete (jen v pracovních
dnech) a tady bychom se sice rádi drželi místních zvyklostí, nápisy však všude měli v nesrozumitelné
švédštině a anglicky
nikde ani slovo.
Mezi dospělými se proplétalo hodně dětí. Rodiče vodili děti s
sebou na nákup a šlo vypozorovat jakousi úctu k dětem
a jejich upřednostňování. Pultíky na přebalování mimin se nacházely na
mnoha místech, dokonce i na pánském záchodě. Nezřídka si rodiče vedli za
ruku adoptovaného černouška.
|
Domky ve Finsku
Domy se často staví ve skupinách a vypadá to takto: 7 typických
dřevěných finských domků se postaví v kruhu se společným náměstíčkem uprostřed, vedle
se táhne řadovka 7
garáží, stříška zakrývá 7 popelnic a u cesty vedle sebe stojí 7 poštovních
schránek.
Následuje kousek lesa a další skupina 5 - 7 domů,
někde do kruhu, jinde jako řadovka. Kolem nespatříte žádné ploty,
kůlny ani haraburdí, vše je vzorně uklizeno.
Nikde jsme ve Finsku neviděli pneumatiky v příkopě, odpadky kolem
cest, černé skládky nebo toaletní papíry kolem odpočívadla.
|
Rovaniemi
Finské město Rovaniemi
pro cestovatele symbolizuje severní polární kruh (7 km severně) a vstup
do
Laponska.
Týden před
naším příjezdem tady naměřili obdivuhodných 28°C,
takže asi opravdu přichází globální oteplování.
Nás přivítalo chladné počasí, zataženo, deštivo, větrno a jen 12°C.
Navlékli jsme si teplé zimní bundy a s deštníky
prošli liduprázdné ulice. Architektura ulic připomínala obrázky
z westernových zlatokopeckých měst v USA,
na
náměstí jsme kroutili hlavou před zvláštní prosklenou kukaní na vysokém sloupu,
protože jsme nepochopili její účel (obrázek vlevo).
Za
výlohou místní realitky jsme se neopomněli podívat se na
ceny nemovitostí: 93.000 € za třípokojový byt v paneláku nebo 275.000 €
za dům na
předměstí.
Naše kapsa byla ale poloprázdná a přešel nás i hlad, když jsme
uviděli ceny:
9 € za
hamburger jsme nebyli ochotní platit a nic levnějšího nenabízeli.
U pultu jsem si alespoň řekl o kávu,
vzali si 2,50 € a po chvilce čekání mi posunkem ukázali, abych si sám
nalil. Z odpudivé, zašlé konvice mi vytekl šálek hnědé břečky.
Kdybychom na parkovišti vytáhli z auta propanbutanovou bombu, mohli jsme
mít lepší kávu a skoro zadarmo.
Poloha Rovaniemi je na mapce v záhlaví této stránky vyznačena písmenem
R.
|
Severní polární kruh
Z Rovaniemi jsme vyjeli na sever po mostě přes rozlehlé vodní plochy a
minuli Santa Park ukrytý v umělé podzemní jeskyni
hluboko ve skále. Po 7 km z Rovaniemi jsme odstavili auto na
parkovišti vpravo u cesty přímo na polárním kruhu v Santa Klausově
vesničce, odkud jsou snímky dole. Samé kavárny, restaurace a prodejny suvenýrů. Nádvoří mezi
budovami protíná vydlážděná bílá čára s nápisem "Arctic circle".
N 66°32'35'' E 25°50'31'' = N 66,5433
E 25,8428
V prodejně suvenýrů stály za za pozornost
pěkné umělecké předměty z místních materiálů. Koupili jsme pro naši Kačku polštářek s obrázkem
soba a přešli do protější budovy, kde sídlí poštovní úřad Santa Klause a
děti z celého světa sem posílají svá vánoční přání (nahoře vpravo).
Severní polární kruh je teoretická rovnoběžka, jejíž zeměpisná šířka
se liší přesně o 90° od obratníku Kozoroha.
21.června na severním polárním kruhu Slunce nezapadne - o půlnoci
jen sestoupí k horizontu, dotkne se jej a zase vystoupá. Čím severněji
od severního polárního kruhu, tím výše nad horizontem leží 21.6. nejnižší bod
denní dráhy Slunce po obloze, na Nordkappu neklesne níž než
5° nad horizont. Na severním pólu Slunce půl roku
nezapadá a trvá polární den. Naopak
21.prosince na severním polárním kruhu se Slunce v poledne
jen zespodu dotkne nulového horizontu a nevystoupí nad něj. Severněji trvá polární noc, na pólu
trvá půl roku.
|
Za severním polárním kruhem
Po dalších kilometrech jsme ze
zvědavosti zastavili na rušném místě, ale neměli jsme to dělat,
odehrával se tam hudební festival, spustilo dunivé techno, za námi se vytvořila kolona aut
popojížděli jsme davem techno-fanoušků půl hodiny.
Ve Finsku funguje 340 kempů, které jsou rozděleny do tří kategorií a
podle toho se odvíjí i cena.
Zajeli jsme do kempu střední kategorie Korvala v Torvenyula, ale paní chtěla 60 € za chatku,
což
se rozcházelo s naší
představou.
O kilometry dál jsme zastavili u volně přístupného srubu. Přespat jednu noc zdarma
tady může kdokoliv a k dispozici má i naštípané dřevo k topení
nebo rozdělání ohně. V blízkosti se nacházelo jezero, a tak se zdálo, že o příjemné
přenocování máme postaráno.
Srub však minutu před námi zabrali rybáři, proto jsme se jen
smutně prošli po dřevěném chodníčku nad bažinami u jezera. Kolem vodních ploch
ve Finsku vedou dlouhé kilometry takových chodníčků.
V motorestu o pár desítek
kilometrů dál personál nekomunikoval
jinak než finsky, proto domluva chvíli trvala. "Hudneita" znamená finsky pokoj, pak už
jsme si
rozuměli. Chtěli 50 € za noc a pokoj, což se nám zdálo za nuzný
nocleh příliš. U tohoto motorestu jsme spatřili vůbec prvního soba na
naší cestě, chovali ho v ohradě a byl hodně
opelíchaný. Nadšeně jsme ho fotili a to jsme ještě nevěděli, že spatříme
zblízka celá sobí stáda.
O kilometry dál jsme zastavili u domu s nápisem "reception".
Před domem parkovala Felicia s finskou značkou, zazvonili jsme, vyšel
ven chlapík a řekl si o 60 € za noc v chatě. Když jsme odcházeli, slevil
na 50 €, ale ani na to jsme
nereagovali. Chatky měl evidentně prázdné a kdyby slevil ještě víc, vydělal by aspoň
něco.
|
Půlnoční Slunce
V půl desáté večer, když už jsme
se pomalu smiřovali se spaním v autě, přijeli jsme ke skromnému kempu
Orakoski s mnoha chatkami roztroušenými v lese u jezera.
Našla se pro nás poslední volná jen za 25 € (N 67,33739
E 26,65720).
Tohle jsme hledali: Přijatelná cena, čisté povlečení,
elektrické topení, pohled z okna na jezero a venku světlo
jako ve dne. Po večeři jsme zašli
na recepci se zeptat na předpověď počasí. Správce
topil v krbu, popíjel pivo,
díval se na televizi a posadil nás s tím, že
zrovna za chvíli předpověď začne. Ikonkám se sluníčky a mráčky jsme
dobře porozuměli a důležité bylo pro nás zjištění, že na nejsevernějším
místě Skandinávie se má počasí zlepšovat.
Přesně o půlnoci jsme si vyšli k jezeru. Nad jeho severním břehem se
převalovaly mraky a postupně odkrývaly syté červánky, světla
přibývalo až znenadání krajinu ozářilo slunce. To se skutečně musí zažít,
půlnoc a přesto den! Nebyli jsme sami,
několik dalších dvojic postávalo na břehu jezera, lidé mlčky upřeně hleděli ke
slunci a drželi se za ruce.
|
5.den cesty |
Probudili jsme se do ledového rána a
ošklivého počasí. Silný
vítr lomcoval větvemi stromů a ven z chatky se nám dlouho nechtělo. Už
jen 600 km do cíle, to přece snadno dáme!
Při odjezdu jsem si všiml poloprázdné pneumatiky a při dohušťování jsem promokl a
prochladl. V autě jsme si topili a kilometry
ubíhaly.
Tady na severu Finska skončila rovina a
poprvé jsme spatřili první kopečky a dohlédli do dálky. V jižním Finsku v lesnaté
rovině jsme viděli stále jen nejbližší okolí.
Oblast severního Finska - Laponsko - se nám jevila chudší, domy nebyly
tolik upravené, kolem nich se rozprostíral binec jako někdy u nás, před domy stála
stará auta. Finy samozřejmě nijak neláká bydlení daleko na severu, kde
vlažné léto trvá jen týden.
|
Zlatokopecká atrakce
Zastavili jsme se ve zlatokopeckém areálu v Korundi vpravo od cesty a
usoudili jsme, že jde o typickou turistickou atrakci: Pár
dřevěných budov ve stylu divokého západu, vysoké vstupné a prohlídkový
okruh kolem potůčku s rýžováním zlata a nálezem pozlátek z bižuterie. To
se jen domníváme, dovnitř jsme nešli. Prochodili jsme úzké cestičky v
okolí a chvíli pozorovali soby, kteří si nás vůbec nevšímali a pásli se
pár metrů od nás.
|
Sportovní areál
Počasí se hodně vylepšilo, přestalo foukat,
slunce vysvitlo, teplota dosáhla 12°C.
Cítili jsme se příjemně jako na jaře, protože příroda odpovídala našemu
květnu: svěží mladá zeleň, tráva plná květin, cvrlikající ptáci.
Tuto příjemnou zastávku jsme si udělali ve sportovním areálu Saariselkä-Kiilopää
(N68,41621 E 27,41189).
Po značených stezkách jsme si zašli kus do přírody podle finských
turistických značek, které vypadají jako
označení vlakového přejezdu - zkřížené červené laťky - a vedou do
značných vzdáleností všemi směry.
Lampy pouličního osvětlují lemují udržované chodníky hluboko do lesa a
do divoké přírody. Toho využijí běžkaři hlavně v zimě, kdy několik týdnů
slunce nevyjde a tma přetrvává i přes den.
V lese každou
prohlubeň zalila průzračná voda, a tak naše procházka vedla kolem kouzelných
jezírek.
Prošli jsme kolem nádherných potůčků a voda se jevila tak průzračná, že
jsme se bez obav napili.
|
Ivalo
Blížili jsme se k Ivalu, směrovky postupně
ukazovaly Ivalo 500 km, 300 km,
100 km a podle kroužku na mapě jsme čekali město velké jako
Olomouc. Při příjezdu do Ivala jsme zaznamenali vesnici s jednou
benzinkou, S-marketem a jednou hlavní křižovatkou s ukazatelem
303 km do
ruského Murmanska.
Na řídce osídleném severu nejsou města, proto i vesnice
mají na mapě své místo. Jak taková vesnice vypadá: Návsi dominuje
banka jak z divokého západu, dva benzínové stojany bez
stříšky, podezřelý motorest a na jezeře chátrá hydroplán s nápisem aerotaxi.
A pak tu najdete S-market 8-21
jakožto jediný obchod pro celou oblast.
Poloha Ivalo a jezera Inari je na mapce v záhlaví této stránky vyznačena
písmenem I.
|
Řídké osídlení
Ve srovnání s ČR má Finsko rozlohu 4x větší, ale jen poloviční počet
obyvatel. Finská hustota osídlení je tedy 8x menší a nerovnoměrná -
většina obyvatel bydlí kolem Helsinek a osídlení severu je nepatrné.
Projížděli jsme hodně řídce obydlené oblastí. Dlouhé minuty nebylo v dohledu
žádné auto a ojediněle jsme spatřili osamělé obydlí většinou nenápadně
ukryté mezi stromy v lese.
|
Jezero Inari
Mimořádná členitost jezera
způsobuje, že dohlédnete jen na blízké protější ostrůvky, polostrůvky a lesnaté kopce
a
nevidíte už pokračující vodní hladinu za nimi. Členité jezero na obrázku
měří napříč 90 km.
Na okraji jezera se nachází trojmezí - stýkají se hranice Norska,
Finska a Ruska a vytéká odsud řeka Pasvikelva po norsko-ruské
hranici do Barentsova moře.
Klikatá cesta podél jezera Inari dlouhá asi 30 km nás potěšila
nádhernými
výhledy, minuli jsme nespočet odpočivadel s lavičkami, zábradlím a
fotogenickým výhledem na vodní plochu v malebné krajině.
Kdekoliv se dalo zastavit a přijet skoro k vodě, sednout k dřevěným
stolům, nikde se nepovalovaly odpadky a všude jsme nacházeli jen čisté
prostředí a panenskou přírodu.
Z vody lehce čeřené větrem vystupují při břehu kameny porostlé žlutými
lišejníky a temná voda svědčí o značné hloubce.
|
Poslední úsek ve Finsku - horská
dráha
Ze severního cípu finského území
jsme směřovali od jezera Inari přes Kaamanen na západ do Norska. Tento
úsek cesty se stal nezapomenutelný pro samé houpačky nahoru dolů, protože
silnice na rovném, přímém úseku překonávala strmé kopce.
Chvílemi jsme klesali z prudce do údolí, rychle se rozjeli a vzápětí
setrvačností snadno překonali prudké stoupání a připadali jsme si jako na
houpačce. Úseky nahoru-dolů následovaly rychle za sebou a samotná jízda přinesla
zážitek.
|
|
cestujteseznam.cz
Honza Hanus
©
2015 |
zde jsi
|