Autem do Benátek
 

Home
 
Bulharsko autem
Rumunsko autem
Turecko autem
Maďarsko autem

Albánie autem

Finsko autem
Norsko autem
Švédsko autem
Estonsko autem
Lotyšsko autem
Autem na Balkán


Autem do Litvy
 
 

 

 

 
 
1.den:   CZ-PL-LT      Polskem, večer Kaunasu, nocleh v kempu
2.den:   LT - LV          Kaunas - Kurská kosa - lotyšská Riga
3.den:   LV - EST        Estonsko - Pärnu - trajektem  na estonský ostrov Saaremaa
4.den:   EST                Saaremaa - Kuressare - meteorický kráter - větrné mlýny
5.den:   EST-LV-LT    Estonské Pärnu - úžasné koupání v Lotyšsku - litevský Kaunas

6.den:   LT-PL-CZ      Polskem - v centru Varšavy - večer doma

První dojmy v Litvě  -  Zavšivený hotel  -  Perfektní kemp  -  Po 22.hodině si pivo nekoupíte  Pro řidičeOtáčení na dálnici  -  Trajekt z Klaipédy  -  Kurská kosa  -  Baltská Sahara  Jantar  -  Letovisko Nidi  -  Litva Lotyšsko Estonsko a zpět  -  Znovu v Kaunasu

 
mapka - Litvamapka pobaltských zemíEST - Estonsko
LV - Lotyšsko
LT - Litva
BY - Bělorusko
PL - Polsko
 
zeleně a oranžově:
dvě naše různé cesty
červená šipka:  Kurská kosa

 


 
 
První dojmy v Litvě
Po 12 hodinách jízdy ze Zlína jsme vjeli do Litvy a krajina se změnila:  Zatímco v Polsku jsme míjeli pěkná políčka, v Litvě se až k obzoru táhly špatně obdělané lány a zaplevelené louky.
První větší město v Litvě (při příjezdu z Polska) Kaunas je velké jak Brno. Večer se procházíme v centru na vychvalované Kaunas Aleja, ale jsme zaskočeni:  Obchody zavřené, ulice bez lidí, pár směrová tabule v Litvětaxikářů
pokuřuje před auty, pár navoněných slečen přešlapuje před hotelem a policisté ve voze nečinně hledí do prázdné ulice. Tady "zdechl pes".
 

Zavšivený hotel
Vstoupili jsme na hlavní třídě v centru Kaunasu do hotelu, který jsme si den předtím rezervovali. Dveře jak do chléva, na letitých schodech špína, časované světlo nám uprostřed schodů zhaslo. Šátrali jsme po vypínači a svítili si mobilem.Ve tmě jsem zavadil o drát opředený pavučinami, který vedl ke zvonku. Dveře recepce byly zamčené, zvonek nezvonil, tma, zatuchlý smrad. Vyšli jsme ven na ponurou ulici hledat jiný nocleh, hned první noc se mi v autě spát nechtělo.
 
Perfektní kemp       
V kempu na předměstí Kaunasu nám nabídli volný bungalov (obrázek dole). Útulná buňka (35m²) obsahovala zařízený obývák s deseti místy k sezení, dvě ložnice, kuchyňku, prosvětlenou koupelnu, vše čisté, skoro nové, nadstandardní. Za noc jsme platili za oba celkem 35 € a bylo to nejlepší spaní během naší cesty (camping, Jonavos str.51A, Kaunas, GPS N54°56'03'' E23°55'05'').
 
kemp na okraji Kaunasu
 
Po 22. hodině si pivo nekoupíte
Potmě jsme zašli do blízké samoobsluhy potravin a už z dálky nás vítal obří neon s nápisem "ŠALIS".  Měli tu veliký výběr, ceny jako v ČR, a tak jsme se zaměřili na typické místní produkty:  ryby, nakládané houby, saláty z neznámé zeleniny ... 
Prodavačka ukázala na pivo v mém košíku a zamítavě zaťukala na hodinky: Po 22.hodině žádný alkohol neprodáváme! Argumentoval jsem, že je právě 22 hodin, ale paní mne vyvedla z omylu: Velké hodiny nad pokladnou ukazovaly 23:00 a právě zavírali. Nepřetočili jsme si hodinky o hodinu dopředu na východoevropský čas!

 
Lietuva - speed limits 2009
Pro řidiče:
 
50 km/h v obci
90 km/h mimo obec
110 km/h silnice pro motorová vozidla v létě
130 km/h dálnice v létě
 
a místní specifické  odchylky:
70 km/h mimo obec, kde je kamínek nebo prašná cesta
90 km/h na dálnici řidiči s praxí do dvou let
100 km/h na silnice pro motorová vozidla v zimě
110 km/h dálnice v zimě (od listopadu do března)
 
Povinně se svítí celý den. Na hlavních tazích jedete po solidním asfaltu a často po dálnicích, kterých vybudovali přes 400 km. Osobní auto nemusí mít nálepku, ty jsou povinné pro dodávky a větší vozidla. Jezdí se o něco slušněji než u nás. Silnice lemuje dostatek benzinových stanic, kartou se platí běžně, v autě byste měli mít malý hasicí přístroj. V případě poruchy auta může pomoci litevský autoklub LAS tel. +370 1888, české velvyslanectví ve Vilniusu má telefon +370 52120705. Napříč k severu (z Polska do Lotyšska) projedete Litvu za 2 hodiny a 40 minut a ujedete 202 km.

 
Otáčení na dálnici !
  Na litevských dálnicích jsme se nestačili divit. V krajnici dálnice zastavují autobusy, na jejich zastávkách se shlukují lidé a těsně kolem nich frčí auta plnou rychlostí. 
 
A pak jedeme v levém pruhu 130 km/h a dojíždíme auto před námi. To však zpomaluje a bliká vlevo. Kam chce proboha zabočovat, když vlevo jsou svodidla? Musíme hodně zpomalit, auto před námi naráz projíždí mezerou ve svodidlech a řadí se mezi auta jedoucí v protisměru!!
Přišlo mi to hodně nebezpečné, ale je to legální, dokonce tam mají krátký odbočovací pruh. Jde o to, že z důvodu úspor nestavějí mimoúrovňové křižovatky: Nejdřív přejedou do protisměru a pak sjedou vpravo. 
Jinak jsou litevské d
álnice příjemné, s dobrým povrchem, řidiči jedou slušně a dodržují rychlost. Kolem dálnice se míhají  louky, rybníky, obrovské bilboardy, na vysokých sloupech si čápi stavějí hnízda, převládá rovina.
 
Trajekt z Klaipédy
Další den ráno jsme urazili 200 km z Kaunasu po dálnici do Klaipédy, kde
jsme v přístavu bez čekání hned vjeli na palubu trajektu - obrázek vpravo dole. Ze všech stran nás natěsno obklopila další vozidla, proto jsme zůstali v autě, stáhli okénka a hovili si na sklopených sedadlech, jako bychom se houpali na vlnách. Čekali jsme na vyplutí a nechápali, proč některá auta startují. Vůnec jsme nepostřehli, že loď tiše pluje a překonali jsme 600 metrů široké moře. Jsme na druhém břehu na samém konci dlouhatánského poloostrova.
 
trajekt na Kurskou kosumapka Kurské kosyKurská kosa
Kurská kosa  je poloostrov 100 km dlouhý a jen 1 až 3 km široký.  Vychází z ruské pevniny a v polovině vede státní hranice.
Litevská polovina není spojena s pevninou - pluje se na ni trajektem přes 600 m široký průplav z přístavu v městě Klaipéda (červená tečna na mapce vpravo).
Poloostrov pokývají borové lesy (60%) a písek (30%). S
everská příroda se nám hned zalíbila:  Borové háje, zakrslý porost, písečné pláže a duny. Po šesti kilometrech se platilo za vjezd do přírodní rezervace Nerija 10 €.
 

Projeli jsme borovým lesem, mnohokrát jsme zastavili, při procházce lesem jsme vyplašili jezevce a rezavou lišku. Po 60 km jsme dojeli na ruskou hranici k závoře (obrázek), otočili se a odjeli prozkoumat veliké písečné duny v okolí.
 
písečné duny na Kurské kose      hranice do Ruska 

Baltská Sahara
Kde není les, leží na Kurské kose navátý písek. Připadáte si jako na Sahaře, jenom namísto palem z písku vyrůstají zakrslé břízy. Podél pobřeží se táhnou písčité pláže a stovky lidí se tam slunily na dekách nebo plavou v studeném moři. Vzduch měl 24°C a voda jen 15°C. V písku na pláži jsme hledali  kousky jantaru, ale bez úspěchu.
 
písečné pláže na Kurské kose - tato je u Nidi na západním pobřeží
Jantar - baltské zlato
V minulosti sem vedla z Itálie přes Moravu známá Jantarová stezka, protože největší světové naleziště jantaru se nachází právě zde. Ve vesničce Nidi každý druhý krámek prodává jantarové ozdoby, přívěšky, v některých kouscích jantaru spatříte zatavené mušky nebo kousky třetihorních rostlin.
 

Letovisko Nidi   na Kurské kose
Vesnice Nidi (1.600 obyvatel) je turistickým centrem Kurské kosy. Procházeli jsme se po širokých dlážděných chodnících lemovaných plaňkovými ploty a obdivovali, jak obyvatelé příkladně udržují své typické pobaltské dřevěnice a jak každý opečovává předzahrádku s květinami a bylinkami.  Nápisy rooms, zimmer frei zvaly k ubytování.. Na šňůrách se sušily zavěšené ryby a nápis "Žuvis" je nabízí k prodeji. Ve vesnici Nidi jsme zaznamenali dostatek krámků, restaurací, kaváren, půjčovny kol atd., dala by se tady strávit dovolená i s koupáním.
 
dřevěnice na Kurské kose   dům ve vesnici Nidi   jantarové šperky
 
Odjjeli jsme zpět na trajekt, překonali úžinu a pokračovali na sever kolem vyhlášeného letoviska Palanga.
 
Litva, Lotyšsko, Estonsko a zpět
Z Litvy jsme vjeli do Lotyšska, přespali v Rize, ráno pokračovali do Estonska na trajekt a dalších 24 hodin strávili na estonském ostrově Saaremaa. Ten jsme autem projeli křížem krážem a najeli stovky kilometrů: viděli jsme Medvědí jezero, veliký kráter po dopadu meteoritu a větrné mlýny.  Z ostrova jsme se nemohli dostat kvůli vichru a velikým vlnám, ale o to píšu na jiných stránkách (Estonsko, Lotyšsko). 
 

Lotyšsko a Litva se hodně pletou - jak to tedy je:
Prostřední z pobaltských států je Lotyšsko - Latvija - LV - hlavní město Riga,
jižní z pobaltských států je Litva - Lietuva - LT - hlavní město Vilnius.

 
směrové tabule v Litvě
Znovu v Kaunasu
Přes Paneževys a Ugvergé se po dálnici vracímei do Kaunasu, kde 
chceme opět přespat v oblíbeném kempu, ale bylo obsazeno.
Špatně jsme se vyspali v laciném motorestu vedle frekventované silnice, a tak ráno namísto do Vilniusu  jsme už raději zamířili domů. Po 900 km non-stop nás v noci doma uvítali naši kocouři a zbytky baltských rybiček jim velmi zachutnaly.

 

 

 


Home

Autem do těchto zemí:
Albánie  Bulharsko  Turecko  Rumunsko  Maďarsko  Finsko 
Norsko  Švédsko  Litva  Lotyšsko  Estonsko
Autem na Balkán
Cesta kolem světa   Singapur   Japonsko   Austrálie   Hawaii
  
 
cestujte©2018
 

 

TOPlist