zde jsi
|
|
|
|
|
|
autem po severním Norsku cestou na Nordkapp
|
|
Tato
stránka popisuje norský úsek cesty před Nordkappem i za ním. Vynechává
popis Nordkappu, který je na předchozí straně.
Do Norska se vjelo jakoby nic, žádná
hranice, žádní lidé, jen na okraji cesty nenápadná cedulka "Norge".
Silnice se trochu zhoršila, kolem se pásly krávy a ovce, některé statky
obklopoval nepořádek a bylo znát, že už nejsme ve spořádaném Finsku. Minuli jsme odpočívadla
vybudovaná na nezajímavých místech, zatímco na atraktivních místech se
nesmělo zastavit. Na střechách
některých domů
rostl hustý trávník, místo aut měli před domy čluny a
rozvěšené rybářské sítě.
Příroda je tam mimořádné krásná, díky řídkému osídlení zachovalá a neponičená.
Rozhodně stojí za to se do Norska podívat a bílé noci jsou k tomu dobrou
příležitostí.
Podél fjordu
Před námi se otevřelo široké údolí ohraničené v dáli mohutným
Skandinávským pohořím s bílými vrcholy.
Po úplně rovné silnici jsme
dojeli do Lakselv a to už jsme
se nacházeli u Severního ledového oceánu, třebaže zatím jen u jeho úzkého fjordu Porsangen. Podél fjordu
se jede až na Nordkapp.
Přímořská krajina, pestrobarevné domy, blankytné moře
- pro nás všechno nové,
dosud nepoznané a zážitek umocňovala oranžová sluneční
koule nízko nad obzorem, o které jsme věděli, že nezapadne a bude svítit celou
noc.
Na mnoha místech jsme zastavovali, fotili a vysedávali na lavičkách.
Norská krajina je
mimořádně fotogenická a kdybych byl profesionálním
fotografem, získal bych zde stovky snímků do krásných kalendářů. Mořský
břeh pokrývají pěkně zaoblené velké kameny. Několik z nich dnes
zdobí vchod na našeho domu.
Tunely před Nordkappem
Nejsevernější místo Norska
odděluje od pevniny pár kilometrů moře, které v minulosti překonával
trajekt, avšak Norové tady vybudovali podmořský tunel
dlouhý 6,8 km.
Vjedete do temného otvoru ve skále a silnice vytrvale příkře klesá
někam do temnot. Není to tunel rakouského typu, tento je mnohem prostší.
Žádné ventilátory, žádné souvislé osvětlení nebo označení únikových
východů. Jen temná vlhká štola s neotesanými hrubými stěnami, ze kterých
kape voda. "Suchou nohou" na ostrov neprojdete, protože cestu
zkrápí prosakující voda.
Po dvou kilometrech jsme zklesali autem 212 metrů pod hladinu
moře a přiznám se, že v úzké temné štole, kde místy ani nesvítily
lampy, jsme se cítili depresívně. Projíždějící dálkoví cyklisté z toho
musejí mít depku. Uprostřed tunelu se jede po dvoukilometrové rovince a
pak se konečně začíná stoupat k malému světlému bodu ve velké
dálce. Po dvou kilometrech do kopce jsme se
ocitli na
denním světle (obrázek vpravo nahoře). Za průjezd tunelem se už neplatí,
takže "ušetříte" 1.400 Kč, které byste ještě do roku 2012 vydali u mýtné
brány. Norové zkonstatovali, že výběr mýtného
výstavbu tunelu zaplatil a mýtné zrušili.
Na úseku 112 km před Nordkappem jsme projeli asi 5-6 tunelů, v poznámkách mám jejich délky 2900 m, 496 m, 190 m,
4440 m ... Podmořský tunel se nachází 54 km za prvním
tunelem a 58 km před Nordkappem. Za tyto průjezdy se neplatilo, ale
některé mosty, tunely a silnice mají
zpoplatněné.
Při zastávkách jsme zcházeli k moři a když odliv obnažil kamenité dno,
často jsme zpozorovali velké ryby, které se nebály, když jsme v jejich
blízkosti ponořili ruce do čisté ledové vody.
V blízkosti obydlí jsme si všímali ryb rozvěšených na
šňůrách a sušených na slabém slunci. Pokoušeli jsme se najít nocleh v kempu, ale
všude měli plno nebo žádali pro nás neúnosné ceny: Za dvoulůžkovou
chatku chtěli 800 NOK = 2.400 Kč.
Poslední desítky kilometrů se jelo po krásné silnici nehostinnou
krajinou. S blížícím se Nordkappem ubývá vegetace, nerostou
tam stromy, keře ani tráva a kolem cesty převládá kamení pokryté
lišejníky. Z dálky se Nordkapp jeví jako masivní skalnatý blok
vystupující strmě do 300 m výšky nad moře často s mračnem nad ním.
Blízko před Nordkappem
jsme zastavili na konci krátké kolony a shodou okolností před námi
stálo auto s českou registrační značkou. Nedalo mi to
a
pozdravil jsem osádku z vesnice jen 15 km vzdálené od našeho bydliště. Jinak jsme auta z ČR neviděli, ale asi proto, že se
po značkách nedívám. |
|
|
Nebezpečí pro řidiče
Na řidiče číhá v Norsku velké nebezpečí, hrozí srážka s protijedoucím
vozidlem a česká auta tady potkaly tragédie. V čem nebezpečí spočívá?
Která odpověď je správná?
a) dva
čárkovaně oddělené pruhy na obrázku vedou do kopce, v levém
pruhu se jezdí z kopce
b) levý pruh je široká krajnice, v prostředním
pruhu se jezdí z kopce,
v pruhu vpravo do kopce
V Norsku za plnou čarou mají hodně širokou krajnici a čárkovaně jsou
odděleny dva protisměrné pruhy, takže b je správně. Docela mi zatrnulo a uvědomil jsem si, jaké
nebezpečí jsem nevědomky podstoupil při předjíždění. Auto s
přívěsem na obrázku i já právě jedeme v protisměru!
Silnice v Norsku:
Hodně úseků se opravuje, někde chybí středová žlutá čára, kvalita silnic
dosahuje průměrného standardu. Provoz bývá většinou řídký, jedete
sami, avšak čím víc se blížíte k Nordkappu a čím víc se datum blíží
21. červnu (slunovrat), tím je
provoz hustší a zvláště večer se tvoří kolona autobusů a obytných
přívěsů.
Cesta se hrozně klikatí. Jestli z mapy vyčtete vzdušnou vzdálenost z A
do B 100 km, pak po silnici ujedete 200 km, protože silnice objíždí
všechny zálivy, fjordy a klikatí se kolem hor. Průměrnou rychlostí 50
km/h dojedete z A do B za 4 hodiny ! Při plánování cesty počítejte s členitostí Norska.
Maximální rychlosti v Norsku mají 50/80/90. Auta svítí po celý rok. Na benzinkách
málokde vyvěšují ceny benzínu.
Silnice u Nordkappu:
Také posledních 100 km na Nordkapp
vede vcelku dobrá a rychlá silnice bez výmolů, bez šutrů a nerovností. Jak mohou
silnici v extrémních podmínkách udržovat v tak dobrém stavu? |
|
Ideální místo na přespání
Večer jsme našli dobré místo k přenocování
kousek od hlavní cesty,
schováni pod terénní vlnou, pár kroků od moře. Postavili jsme vodu na
vařič a stavěli stan. Když voda začala vřít a stan byl právě postaven, začalo
drobně pršet. Všechno jsme zase poskládali, nastrkali do auta a usnuli na
sklopených sedadlech.
(N69,37889
E 20,22467)
Ledová koupel
Ráno jsme se probudili v autě se zarosenými skly. Škoda, že kvůli dešti jsme
nemohli nocovat ve stanu, protože místo to bylo ideální.
Vylezl jsem z auta a nepopsatelné nutkání mne táhlo k vodě. Věděl jsem,
že Severní ledový oceán musím pokořit, prostě že do té ledové vody musím
vlézt.
Nořil jsem se pomalinku až po krk a plaval. Dostavil se jedinečný,
příjemný zážitek, při kterém jsem pocit zimy úspěšně potlačil a
bezmyšlenkovitě vnímal jen to příjemné: Obrovskou vodní plochu přede
mnou, hory s věčným ledem kolem a mohutnost velkolepé přírody.
V ranním tichu šuměly vodopády vytékající z ledovců a potok čisté odtávající vody se v naší blízkosti vléval
do moře. Po pár minutách jsem vylezl z moře a ponořil se pro
změnu do ledovému potoka (6°C),
abych ze sebe smyl slanou vodu.
Ranní epizoda s koupáním měla později své
pokračování. Vybrali jsme jeden ze snímků, na kterém se koupu v ledové
vodě (jiný než zde zobrazený) a poslali ho do fotografické soutěže. Náš
snímek získal
hlavní cenu v podobě poukázky na nákup zájezdu v hodnotě
100.000 Kč.
Pořadatelé soutěže chtěli snímek zachycující jedinečnost
okamžiku. Možná pomohl i
náš doprovodný text - název snímku: Ledová koupel. Text: Ranní
koupel v Severním ledovém oceánu doporučuje 9 z 10 praktických lékařů.
Snímek pak zveřejnili v několika časopisech.
Podmínkou účasti v soutěži bylo platit platební kartou o prázdninách v zahraničí. Kolik plateb, tolik snímků se mohlo poslat. Při
cestě kolem Skandinávie jsme právě kartu mnohokrát (14x) použili -
benzinky, podmořský tunel, vstupy na Nordkapp, mosty v Dánsku aj., proto
jsme mohli poslat 14 fotek a mít větší šanci. Výhra
nám dovolila vybrat si "dovolenou našich snů" a podívali jsme
se do
Kalifornie. Náhodná zastávka u fjordu tehdy odstartovala řetězec našich dalekých
cest ...
|
|
Tromsø
Splnilo se mi dávné přání toto
město navštívit a zajížďky jsme nelitovali.
Z hlavního tahu se odbočí do 80 km dlouhé slepé odbočky
k "Benátkám severu" - městu
Tromsø obklopenému překrásnou přírodou.
Leží
na ostrově, vede tam kilometrový most a už jen procházka
po tomto mostě Vám přinese nebývalý zážitek.
Tromsø
je nejsevernějším univerzitním městem na světě a největším městem
za polárním kruhem.
most do Tromsø
Překvapil nás kruhový objezd ve skále, malé centrum města a pouze dvě
hlavní ulice. Styl připomíná
americký western.
Na
domech visí parohy, prodávají kůže,
ale hned vedle
najdete
butiky s módním zbožím a stánky s čerstvými
jahodami, na které Norové stojí řadu.
Oteplilo se nám, teplota vystoupila na 20°C, posadili
jsme se na lavičku a zavolali domů. Zajímavé zjištění: V ČR měli
chladněji (15°C) než my daleko na severu.
Slunce
v tomto městě nezapadá pod nulový
horizont od 20.5. do 22.7., ale kvůli hornatému okolí Slunce o
půlnoci neuvidíte, to byste museli třeba na Norkapp. Obyvatelé
města
zažívají každý rok neobvyklý paradox a to letní bílé noci, kdy v ulicích
ještě leží hromady dosud neroztátého sněhu.
Vydali jsme se
zpátky přes most a podél moře,
mnohokrát jsme zastavili,
hleděli jsme na bílé kopce
tyčící se na protější straně
fjordu,
poslouchali šum vodopádů a pili ledovou vodu z potůčků.
Projet
podél fjordu a navštívit Tromsø
v době bílých nocí rozhodně doporučujeme.
Norské ceny
Prošli jsme v Tromsø
markety RIMI, REMA 1000, COOP a
tady jsou ceny:
Pečivo - v průměru 4x dražší, jen tmavé, 0,5 kg chleba za 20 NOK = 65 Kč
Mléčné výrobky - v průměru 3x dražší, malý výběr, 500 g bílého jogurtu
za 16 NOK = 50 Kč
Ryby - velká nabídka ryb čerstvých a naložených k rychlé konzumaci,
žádné rybí konzervy
Brambory - 1 kg za 10 NOK = 30 Kč
Bufet - za 42 Kč/10 dkg si naberete do kelímku na váhu libovolně:
zelenina, vařená vejce, tuňák, přílohy, dresinky ...
Ovoce - u ovocného pultu si mohl každý nabrat do kelímku různé druhy
omytého ovoce za jednotnou cenu
Káva v bufetu - od 33 NOK = od 100 Kč
Světové značky módního oblečení - za stejnou cenu jako u nás a mnoho slev a bonusů
Benzín - litr za 13 NOK = 40 Kč/l
Nafta - 11 NOK = 33 Kč/l
|
|
Směr Lofoty a Vesteraleny
Na mapce v záhlaví této stránky je poloha
Lofotů, Vesteralenů, Tromsø
a Narviku vyznačena začátečními písmeny.
Z Tromsø
jsme namířili k ostrovům považovaným za perly Norska -
Lofoty a Vesteraleny.
Na ostrovy se vjelo po mostě, cesta se klikala
a ubíhala pomalu. Rozpršelo se a než jsme dojeli k trajektu, zastavili jsme
v kempu Gullesfjord. Dvojlůžkové chatky
(za 335 NOK = 1.180 Kč)
měli obsazené a nabídli nám jen chatu pro pět osob
(za
550 NOK = 1.700 Kč). Vysoká cena a vytrvalý déšť nás přiměly další
cestu vzdát, jet zpět a hledat levnější nocleh. Přespali jsme v solidní
dřevěné chatce u jezera v kempu
(za 350 NOK = 1.000 Kč)
blízko Narviku. Jak se později ukázalo, ráno se vyjasnilo a Lofoty
jsme mohli vidět v plné kráse.
Narvik, odjezd z Norska
Dopoledne jsme prochodili centrum
Narviku, sedli si venku na lavičku a pozorovali okolí. Se severními
kraji jsme se v duchu loučili, protože nás čekala už jen cesta na jih.
Úsek asi 20 km před
švédskými hranicemi, to byla opět nádhera: Jezera, chatky, skalnaté
scenérie, svěží jarní zeleň. Potvrdilo se nám, že Norsko je mimořádně
krásná země.
|
|
|
cestujteseznam.cz
Honza Hanus
©
2015 |
zde jsi
|