| 
    | 
      
         
		  
		Autem 
		na Balkán  - 
		
		 
		14 zemí  -  
		
		12 dní  -  4.574 
		km :   
		  
		
		Úvod  - 
		Černá 
		Hora  
		-  
		Albánie  
		-  
		
		Severní Makedonie 
		
		- 
		
		
		Řecko  
		-  Turecko  - 
		Bulharsko 
		  
		
		  Neztratili jsme se? 
		Kodrcáme se silnicí, jaká u nás obvykle spojuje kravín s vesnicí. 
		Tohle že je hlavní tah do Albánie? Jsme v Černé hoře už jen pár 
		kilometrů od albánských hranic. Kolem se pasou kozy, ovce, krajina sálá horkem. Už deset 
		minut jsme nepotkali žádné auto. Neztratili jsme se v horách? Neztratili. 
		Rezavý plech s šipkou a 
		nápisem Albania, přitlučený na stromě, míří naším směrem.     
		Přijíždíme k nehodě. Pod zemědělský traktor s fůrou sena se zaklínilo 
		černé audi s albánskou značkou. Stalo se to v zatáčce, 
		auto svou 
		rychlost neubrzdilo a napralo to pod traktor. Nikomu se nic nestalo. 
		 
		  
		
		Mafián nám hrozí 
		Naše auto stojí na trávě vedle silnice a fotíme si olivový háj. V tom se ze 
		zatáčky vyřítí nejnovější BMW a prudce zastaví v oblaku prachu schválně 
		těsně před naším nárazníkem. Rychle nasedáme a zamykáme se. V protějším 
		autě za sklem spatřuji vztyčenou zaťatou pěst a za ní snědý obličej plný 
		vzteku. Vůbec nechápeme, oč mu jde a co mu vadí. Nepřekáželi jsme mu, 
		tak proč na nás najel? 
		Těsně nás objíždí a se zakvílením pneumatik rychle mizí z dohledu. 
		Měl albánskou značku. Co nás v Albánii čeká ?
		 
		
		ALBÁNIE
		
		albánsky 
		Shqipëria,  
		3.700.000 obyvatel,  rozloha jako Morava,  hlavní město 
		Tirana, nejzaostalejší evropská země 
		  
		  V 
		dalším textu převažuje náš negativní dojem, ale tak jsme to opravdu 
		vnímali. Sousta jiných turistů si však odváží dojem velmi příznivý.  
		Nechci Vás odradit, ale přispět k bezpečné 
		cestě a Albánie relativně bezpečná je. Obyvatelé k Vám budou přívětiví a 
		příroda Vás nadchne. 
		  
		Hraniční 
		přechod  
		Přijíždíme z Černé Hory na hraniční přechod 
		Muriqan, nad kterým se tyčí vlajky Albánie a EU (přestože Albánie není v 
		EU). Řadíme se na konec 
		krátké kolony.  Vojáci se samopaly procházejí kolem našeho auta, prohlížejí si nás, a 
		tak foťák 
		vytahuji raději až za jejich zády a fotím si betonový bunkr se 
		střílnami. 
		Čekáme 40 minut. Když se dostaneme k odbavení, 
		chtějí vidět pasy, malý techničák, zelenou kartu a několik minut 
		opisují naše data do počítače.  
		
		V zemi nás vítá obrovitý billboard Vodafonu. 
		  
		  
		  
		
		Hra nervů - najíždějí na nás Na prvních kilometrech poznáváme dopravní anarchii - tady dopravní 
		pravidla jako by neexistovala. Ve vesnici nás stokilometrovou rychlostí předjíždějí 
		auta bez poznávacích značek.  Dvakrát na nás protijedoucí auto 
		schválně najíždělo do naší poloviny -  zrcátko na zrcátko, blatník proti blatníku, válka 
		nervů, kdo komu uhne. Uhýbáme na poslední chvíli, ale není moc kam, pod cestou je sráz a řeka. 
		
		  Podobně někteří chodci - schválně nám 
		jdou přímo pod kola a dívají se přitom na nás. Uhýbám 
		a přesto 
		chodce jen těsně míjím zrcátkem. Copak tady ztratili všichni rozum?  
		Po cestě volně 
		pobíhají přemnožení psi a kočky, sem tam leží přejeté zvíře na silnici. 
		  
		 
		Co je to za auta? Kolem nás se prohánějí samá nová, moderní auta: BMW, Audi, Lexusy aj. 
		Registrační značky mají hlavně německé, méně holandské, belgické, 
		španělské, švédské. Že by tady jezdilo tolik cizinců? Omyl. Jediní 
		zatoulaní cizinci jsme tu my a všechna tato drahá auta registrovaná v EU 
		řídí místní snědí hoši. Projíždějí se jen tak bez cíle, závodí, navzájem  
		se předvádějí.  Jedou proti nám, za námi se otočí a vzápětí nás obrovskou rychlostí předjedou. 
		
		  
		  Auta z celé Evropy
		
		 Mám za to, že každé z těchto aut patřilo dříve někomu v Západní 
		Evropě a majitel ho jednoho dne už nenašel před svým domem.  
		Tato auta brázdí albánské silnice bezostyšně s původními registračními 
		značkami. Odhadem to mohla být 
		  třetina 
		aut - tedy každé třetí auto v Albánii mělo v 
		modrém proužku s hvězdičkami značku D, NL, I, B ...  
		V první vesnici se tyčí minaret a muslimské ženy zahalené v šátcích pasou 
		krávy. Muži sedí u skleniček 
		pálenky ve stínu 
		pod stromy. Silnici lemují elektrické dráty prověšené nebezpečně až do 
		trávy k zemi a 
		podél příkopy se válí spousta odpadků. Vypadá to, jako by je tady vysypalo popelářské auto. 
		  
		Průjezd ghetem Po ujetí 14 km od hranic (Muriqan) se ocitáme na předměstí 
		Skodaru 
		(Shkodër) 
		těsně u cípu Skodarského jezera, kde z něj vytéká řeka Buna směrem k 
		moři.  Tady už to začalo být drsné, protože jsme projížděli jakýmsi 
		ghetem. Vlevo míjíme nuzné chatrče pobité plechem, ženy perou 
		prádlo na ulici, snědí výrostci na nás čumí, cosi vykřikují a vbíhají nám do 
		cesty, všude kolem se povaluje neskutečně odpadků. A ten smrad!  Ujišťuji se, že jsme v autě zamčení. 
		
  
		  
		  
		
		Jedeme na červenou Uprostřed gheta musím zastavit na semaforu před úzkým mostem. 
		Tlupa snědých výrostků si na nás ukazuje a jde k nám. Zezadu se 
		na mne tlačí velké auto, troubí a bliká. Řidič gestikuluje, že mám jet.
		 Jízda na červenou se mi zdá přijatelnější než setkání s albánskými 
		hochy, proto řadím jedničku a vjíždím na most. Přejíždíme dřevěné trámy natřené dehtem, pod našimi 
		koly se nadzvedávají a klapou, dírou v mostě zahlédnu řeku pod námi. 
		  
		  
		  
		Jel jsem krokem a vedl jsem kolonu dalších aut na červenou. Proti nám už 
		vyjížděla kolona aut na zelenou, vyhnout se moc nedalo, 
		všichni rozhořčeně troubili, ale nějak jsme to bez odřených zrcátek zvládli. 
		   
		
		
		Konečně na 
		"dálnici"? 
		Následuje druhý most přes řeku Drinu a pak už vjíždíme na dálnici směr 
		Tirana. Pokusím se dálnici popsat: Široká jako naše dálnice, 
		povrch lepší než naše dálnice, uprostřed pruh keříků, ale nenamalovaný 
		středový pruh. 
		  
		  
		  
		Všichni jedou živelně, 
		předjíždějí se zprava, zleva, blinkr neznají. Stále se opakující značka 50km/h před 
		prašnými odbočkami nikoho nezpomaluje, vozidla se stále  řítí kolem 100 km/h. Pomaleji jedou jen vysokozdvižné vozíky a koňský povoz se senem. 
		V tomto provozu kličkují vpřed motocyklisté rychlostí 
		až 200 km/h, a to zásadně bez přilby, v kraťasech a tričku, s nazouváky na nohou.    
		Albánská 
		dálnice nás neustále překvapovala. Nejprve se nečekaně zjevila auta 
		přímo proti nám bez upozornění na "provoz v obou směrech". Pak jsme 
		přeskákali veliké hrby, to tu jel kdysi domíchávač a párkrát mu ukáplo 
		betonu. Na schodek nově položené živice jsme najeli, stejně 
		jako ostatní, v plné rychlosti a v nápravě to křuplo. A největší 
		perličkou byl betonobý blok přímo uprostřed dálnice, který 
		nutil auta k přejetí do protisměru (obrázek dole). Žádné značky předem 
		nesnižovaly rychlost a kdyby do bloku někdo v noci najel, měl 
		by smůlu. 
		
		
		 
		  
		  
		Stovky benzinek a myček 
		Neuvěříte, že v Albánii mají nejhustší síť benzinek 
		v Evropě. Na jednom kilometru jsme napočítali i šest benzinových 
		pump a při dálnici do Tirany jich 
		míjíme 
		stovky. Nejde přitom o benzinky bulharského typu, ale 
		
		  o solidní, pěkné čerpačky s malou budovou a nezbytnou albánskou vlajkou. 
		O dva 
		dny později jsme na řecké dálnici neviděli ani jedinou benzinku na více než 
		200 km! 
		 
		Prvenství v počtu autoumýváren připadá také 
		Albánii. Silnice lemují nápisy LAVAZH a CAR WASH, můžete si vybírat, na 
		jednom kilometru i z deseti.
		Jak taková autoumývárna vypadá?  Hoch s 
		hadicí v ruce stojí u cesty a láká řidiče, aby si na místě nechali smýt prach z karoserie. 
		Ti podnikavější používají saponát, za příplatek auto napění a pěnu 
		spláchnou do potůčku u silnice. 
		 
		   
		  Prodejna masa 
		V autobusové 
		zastávce u cesty visí zabitá kráva a stahují z ní kůži. Náklaďáky 
		projíždějí kolem a 
		víří oblaka prachu. Vedro sílí, beton sálá, je přes 
		30 stupňů. 
		Opodál pod širým nebem se maso porcuje, věší ho na háky a pere do něj 
		slunce. Na maso se stojí ve spořádané řadě, hlavně muži v černých 
		kalhotách a bílé košili. 
		
		 
		  
		Sledujeme minarety, 
		kostely, aquadukty, políčka kukuřice a políčka tabáku, který kvete a 
		krásně voní. U silnice prodávají živé ryby v 
		kádích, sušený tabák na kila a nabízejí hlavně hromady melounů. Vidíme 
		
		
		
		  většinou muže a chlapce, ženy jako 
		by měly zákaz vycházení.    
		 
		Projíždíme oblakem smogu, opodál hoří pneumatiky a hromada odpadků. Míjíme asi 
		padesáté autovrakoviště. 
		
		 
		 
		Průjezd Tiranou 
		A už jsme v Tiraně. Neupozorňuje na to 
		žádný nápis, žádná značka. Prostě jsme ve velkém městě a nic jiného to 
		nemůže být. Doprava se zahušťuje - stovky aut, náklaďáky v oblacích 
		černých zplodin, motorové tříkolky, mopedy ...  
		Jízdní pruhy na silnici chybějí, 
		a tak jedeme hodně natěsno. Jakýsi šílenec se tlačí přede mne myškou, uhýbám, 
		přesto nás míjí o centimetry. Nemít GPS, asi 
		bych se ztratil. 
		 
		  
		  
		Na další křižovatce semafory nesvítí a dopravu řídí policista. Snaží se 
		zastavit hlavní proud aut a pustit naši kolonu z vedlejší cesty. Řidiči 
		na hlavní cestě ho ignorují a i přes jeho zvednutou ruku a pískot 
		píšťalkou jedou a jedou ...
		Policista to vzdává a prchá z křižovatky. Auta z naší vedlejší cesty už 
		toho čekání mají dost, 
		začínají troubit, postupně už troubí všichni kolem nás a pak si zatroubíme i my. 
		Hlasitý jekot klaksonů vydobyl přednost a proud aut z naší vedlejší 
		cesty plynule projíždí křižovatkou.    
		 
		  
		
		
		
		  
		  
		
		Maximální rychlosti jsem na internetu nenašel a při vjezdu do 
		Albánie žádná značka o tom neinformovala. Každý si jezdí, jak chce a 
		často jsem měl pocit, že větší auto má přednost. Jezdí se živelně, nejčastěji po 
		pravé straně, na červenou se někdy zastaví, nesvítí se, pokynů policie 
		se moc nedbá. Policisty se příliš neukazovali, nejspíš jsou v té přemíře "svobody" 
		bezmocní. 
		
		
		 
		 
		   
		  
		  
		Jsme příliš nápadní 
		Náš starý Renault Clio modré barvy se nedá přehlédnout, taková 
		auta tam moc nejezdí. Silnice brázdí dvě skupiny aut - nejnovější 
		moderní auta ze Západu a pak rozdrbané, odřené vraky.   
		Zastavujeme na okraji rušné třídy v Tiraně, jdu s foťákem v ruce udělat 
		pár snímků, ale sleduje mne několik lidí.
		Kdekoliv jsem vytáhl 
		fotoaparát, vzbuzoval jsem pozornost. Lidem je to podezřelé, přeruší svou 
		činnost, pozorují Vás a ukazují si na Vás. 
		Pokud bych do Albániíe přijel vlakem s baťůžkem na zádech, anonymitu 
		bych si mohl vychutnat. 
		
		 
		   
		  
		 
		  
		
		V horách 
		Tirana a Elbasan jsou dvě největší albánská 
		města vzdálená jen 33 km. Najeli jsme však 55 km a přejezd mezi nimi 
		trval hodinu a půl, protože jediná spojující silnice překonává horský 
		masív. 
		Za Tiranou vjíždíme do hor. Kvalitní silnice s novým asfaltovým povrchem 
		se kroutí ve stovkách serpentin, auta si tak akorát dobře vyhnou. 
		Zaujaly nás dvě motorky - jedna táhla na laně druhou a řidiči samozřejmě 
		neměli přilby.  
		Z nadmořské výšky 840 metrů pak už sjíždíme a na vyhlídkách obdivujeme 
		nádhernou krajinu. Směrové ukazatele v horách jsou proděravělé mnoha  
		střelami z pistolí a samopalů. 
		Albánie je drsná hornatá země. 
		  
		  Prodejci u cesty 
		V horách jsme zastavili u prodavače ovoce. Cenovky neměl a my zase 
		neznali albánské ceny. Podal jsem mu minci 1 € a 
		jeho bezzubý úsměv se rozzářil - můžeme si nabrat tři kila čeho chceme.
		 
		Snažil se nám prodat ještě sošku albánského národního hrdiny 
		Skanderbega a stejnojmenný koňak. 
		Domlouvat se s prodejcem nebylo jednoduché: Albánci nesouhlasí slovem 
		"jo" a kývají hlavou shora dolů. Souhlas vyjadřují "po" a kývají přitom 
		jaksi divně šikmo ze strany na stranu.    
		
		V obchodě se dalo běžně 
		zaplatit eury a vrátili jejich měnu "leka", počítali  
		1 € = 
		130 leka. Průměrný hrubý výdělek mají v přepočtu 10.300 Kč. 
		
		 
		  
		Bunkry 
		Malé betonové střílny lemovaly celou naši cestu, hlavně u hranic, podél 
		pobřeží a v horách. Vznikly převážně v 70. letech 
		minulého století a dnes se už neudržují, prorůstá jimi křoví. Nač vybudovali Albánci tisíce bunkrů, koho se báli?  
		Odpověď Vás možná překvapí: Socialistická Albánie tehdy postavila opevnění  
		z obav před obsazením vojsky Sovětského svazu. 
		  
		
		    
		  
		  
		
		Malinko historie 
		V roce 1968 Albánie vystoupila z Varšavské 
		smlouvy na protest proti obsazení Československa, v 70. letech si Albánie velmi 
		porozuměla s Čínou, po roce 1978 se země 
		ocitá v izolaci, tak velké, že Albánci nevěděli o okolním světě zhola nic, od 
		roku 1992 přicházejí změny poměrů. V roce 1997 zemi ovládla pyramidová hra 
		"letadlo" a většina národa přišla o úspory, lidi to vyprovokovalo k násilnostem, vyrabovali sklady zbraní a vyšli do ulic. 
		Albánie vstoupila do NATO, ale není členem EU. 
		
		  
		Albánci jsou 
		vlastenci. U domů, u průmyslových budov, na významných 
		místech, všude vlaje albánská vlajka. Často ji doplňuje modrá vlajka s 
		hvězdičkami. Vidíme i americké vlajky a obdiv k USA je tady viditelný, 
		hodně Albánců tam pracuje. 
		Míjíme krásné nové domy jako z reklamy. Každý má na střeše černý 
		sud k ohřevu vody, pod okny satelitní anténu a na stožáru albánskou 
		vlajku.   
		  
		
		
		    
		  
		
		
		  
		
		Nízké mosty a vysoká auta 
		Během našeho průjezdu Albánií jsme třikrát 
		přijeli k podobné nehodě, kdy vysoké nákladní auto se nevešlo pod most. 
		Poprvé náraz zničil a urval korbu, podruhé obrovitý jeřáb napravoval 
		posunutý most a potřetí na most narazil bagr převážený na plošině 
		nákladního auta.  
		  
		Stotisícové město Elbasan je známé velkým hutním komplexem, který tu 
		vznikl před 40 lety s pomocí Číny. Zpracovávají se chromové rudy a 
		železo. Kolem hutí jsme projeli a nedaleko za městem naši cestu lemovaly 
		červené skály, červené písky, červená půda a připadali jsme si jako v Arizoně. 
		 
		    
		  
		
		  
		Blízko Makedonie 
		S blížící se Makedonií se nám krajina stále víc líbí. Bujná zeleň, 
		červené skály, řídké osídlení, krávy kolem cesty i na cestě. Poslední 
		vesnice Qafe Thane se rozkládá na horských stráních, vyjíždíme do 
		nadmořské výšky 1.050 metrů a zastavujeme naposled k výhledu:  
		Stovky drobných políček v údolí, hory a nad nimi zapadající slunce. 
		Viděli jsme krásnou zemi. 
		 
		  
		Dovětek 
		Snažil jsem se 
		Albánii popsat realisticky a nechci, aby text vyzněl negativně. 
		Albánie je krásná země a její obyvatelé se narodili právě do těchto 
		sociálních a ekonomických podmínek.  
		Jestliže Českou republikou projede Němec, Brit, Fin..., také 
		vidí zřetelný civilizační rozdíl a naši zemi může vnímat podobně jako my 
		vnímáme Albánii. 
		
		Zde jsou fotky z 
		Albánie. 
		  
		  
		Z Albánie přes Kosovo do Srbska si cestu neplánujte
		pokud jste stejnou 
		cestou nepřijeli, nepustí Vás, blíže na stránkách
		
		
		ministerstva. 
		  
		Zde jsou další úseky naší cesty:  
		 
		
		
		
		Autem na Balkán úvod - Černá 
		Hora - Albánie 
		- 
		
		
		Severní Makedonie - Řecko -
		Turecko - Bulharsko  
		  
		  | 
      
    |