|
autem do 2.600 metrů nad mořem
Vysokoalpská cesta
Glocknerstrasse - Hochalpenstrasse
v rakouských Alpách můžete
autem vyjet v létě k ledovci a z vyhlídkové silnice vidět desítky
ledových vrcholů třítisícovek
Vysokoalpská
cesta - Hochalpenstrasse - Glocknerstrasse je speciálně
upravená pro průjezd turistů, má stovku malých parkovišť s výhledy a
dvanáct velkých parkovišť s kiosky nebo obchody, muzeem, WC aj. Mnoho
míst poskytuje jedinečné výhledy do hlubokých údolí a na protější bílé
ledové vrcholy. Cesta přes hřeben Vysokých Taur je 47 km dlouhá, v zimě je
nesjízdná a uzavřená.
Otvírací doba:
1.5. až 15.6.: otevřeno od 6 do 20 hodin
16.6. až 15.9.: od 5 do 21.30 hodin
16.9. až 26.10.: od 6 do 19:30 hodin
od 27.10. do uzavírky dle počasí: od 8 do 17 hodin
poslední auta vpouštějí 45 minut před zavřením. listopad až duben:
zavřeno
Za vjezd se platí celkem 28 € za auto (2010) bez ohledu na počet osob v něm.
Neplatí se už za vyhlídky, muzea a kina na trase.
Doporučení:
Sledujte předem na internetu počasí v této oblasti
a jeďte jen za stálého jasného počasí.
Vyjeďte na trasu co nejdřív ráno, bude tam málo lidí, málo aut a ještě se
nezačnou tvořit mraky.
Začátek cesty:
Zell am See (60 km jihojihovýchodně od Salzburgu, 100 km východně od
Innsbrucku).
Konec cesty: V blízkosti města Lienz 90 km severozápadozápadně od Villachu a Klagenfurtu. Trasu můžete
projet i opačným směrem. Projedete městem Zell am See směrem k jihu až
jihovýchodu, při výjezdu se držíte směrovky Glocknerstrasse. Po pěti
kilometrech je Bruck, po dalších pěti Fuck a po dalších asi pěti
přijedete k závoře, kde se vybírá mýto (stop - maut). Jedno
auto tady rychle popojíždí za druhým. U okénka jsem z auta
podal bankovku a aniž bych řekl jediné slovo, obratem mi podali zpět drobné, prospekt v češtině
a vstupenku s vytištěným číslem našeho auta (kamera snímá
a počítač vyhodnocuje obraz auta). Vstupné 28 € za auto se nám
zdálo hodně, ale nelitovali jsme. V prospektu
najdete praktický popis horské cesty, jednotlivá zastavení a
zvlášť zajímavé pozoruhodnosti.
Stoupali
jsme po kvalitní, hladké a široké asfaltce a v serpentinách jsme předjížděli
hodně cyklistů.
V každé druhé zatáčce cedule
informuje o nadmořské výšce, skoro za každou
zatáčkou můžete využít odpočivadlo, zastavíte si, kde chcete
kvůli rozhledu nebo svačině u stolečku.
Některá parkoviště jsou pro
dvě auta, jiná s posezením tak pro 5-10 aut. Pak je na
trase 12 velkých parkovišť (pro desítky aut) vybavených bufety,
obchody, jsou tam malá muzea, toalety a vždy jde o nádherné
vyhlídkové místo vysoko v horách.
Větší parkoviště po trase jsou očíslována:
-
Pifkar
1.620 m.n.m. - stezka 2 km s nahrávkami ptačích hlasů,
obchod a muzeum
-
Hochmais
1.850 m.n.m.- impozantní vyhlídka na ledovec
-
Alpské
muzeum 2.260 m.n.m.- muzeum a kino
-
Edelweiss-Spitze
2.571 m.n.m. - nejvyšší bod s panoramatickým pohledem na více než
30 třítisícovek, jede se sem odbočkou z hlavní
trasy tam a zpět po stejné cestě, máte pocit, že
jste na střeše světa. Autobusy sem nesmějí (úzká
kostková cesta).
-
Fuscher
Törl 2.428 m.n.m.- Cesta by mohla vést přímo zkratkou,
ale tady schválně vede oklikou kolem vrcholu blízké hory a
dostanete se tak do míst s nejkrásnějšími výhledy
-
Greifvögel
2.320 m.n.m.
-
Fuscher
Lacke 2.262 m.n.m.
-
Geologická
stezka 2.290 m.n.m. - na plošině jsou položeny velké různé
balvany a na nich nápisy: rula, žula, ... geologická učebnice
-
Hochtor
2.503 m.n.m. - hřeben, naučné stezky, začátek tunelu
311 m, rozhraní Salcburska a Korutany, ležel tu u cesty sníh
-
Schöneck
1.953 m.n.m. - horské louky plné květin
-
Výšina
císaře Františka Josefa 2.369 m.n.m. - největší a nejnavštěvovanější
zastavení, které určitě stojí za to, nemůžete
vynechat
Z uvedených zastavení byly všechny skvělé a
nejpůsobivější se nám zdály 4, 5 a 11. Byl začátek
července a přesto jsme jeli i po zbytcích sněhu, zastavili
jsme přímo u ledovce, dalo se
po něm klouzat nebo koulovat mokrým sněhem. Na nejvyšším
místě cesty (zastavení 4) bylo 10 stupňů,
začalo se ochlazovat a měnit počasí. Vydali jsme se
dolů, protože se mi trochu zamotala hlava z nedostatku
kyslíku, prostě nejsem zvyklý na tuto výšku. Je zde tlak vzduchu o
čtvrtinu nižší, než jsme zvyklí a voda vře při 87 stupních.
Vyvrcholením cesty byl výjezd pod ledovec na stěně
Grossglockneru ve 2.369 m.n.m. na výšinu císaře Františka Josefa
(zastavení č.11). Před léty nepřístupná skála, dnes na
skále vybudována parkoviště pro stovky aut a vystavěné
patrové budovy s restauracemi, hotelem,
bary, obchody, suvenýry.... Protože parkoviště venku bylo plné,
vjeli jsme do poschoďového krytého parkoviště do čtvrtého patra a prošli jsme do muzea ve vedlejší budově.
Tam jsme brzy při příjemné pokojové teplotě zapomněli,
že jsme vysoko v horách, prohlíželi si exponáty, pouštěli
si projekci filmů, procházeli uměle naaranžovaným
skalnatým terénem a mačkáním tlačítek rozsvěcovali světýlka
na nejvyšších kopcích, jako bychom sami stáli na Grossglockneru. Daly
by se tam trávit hodiny, ale do reality nás uvedlo hřmění,
když do vedlejší budovy udeřil blesk.
Venku se změnilo počasí. Hodně
se zešeřilo, byli jsme v mraku, ochladilo se k nule a začalo sněžit. Sjeli jsme po točitém
sjezdu z parkoviště z budovy ven. Většina řidičů
nejela a hleděla zaparkovat, protože padaly ledové kroupy se sněhem
a kolem bily blesky. Od rána jsme sice měli 300 km za
sebou ale ještě 700 km před sebou, a tak jsme jeli. Při sjíždění serpentin
do údolí se hustá sněhová chumelenice
měnila zvolna na průtrž mračen, která trvala mnoho desítek
kilometrů a neustávala. V autě nám začala svítit kontrolka baterie,
voda pod kapotou asi něco zkratovala a další
jízda byla nejistá. Když na chvilku v autě přestala fungovat
elektřina, upustili jsme od plánovaného přejezdu hor do Itálie
a jeli nejkratší cestou domů.
|
|