zde jsi
|
|
|
|
|
|
vzdálenosti, trasy, kempy,
gps polohy...
|
|
|
|
cestujteseznam.cz
Honza Hanus
©
2015
|
Nordkapp za 11 dní
1.den Odjezd ve 4:00, oběd ve Varšavě v Ikei, průjezd Litvou, o
půlnoci Riga v
Lotyšsku, noc u moře
2.den Koupání v Baltu, cesta do
Estonska, město Pärnu, procházka po
Tallinnu, jediná noc v hotelu
3.den Trajektem do Helsinek, oběd v Ikei, jízda
Finskem na
sever, samé lesy, prší, noc v chatce v kempu
4.den Jízda na sever,
Rovaniemi a překročení polárního kruhu, noc v
kempu u jezera a půlnoční Slunce
5.den Kolem finského jezera Inari do Norska,
Nordkapp, půlnoc a slunce 5 stupňů nad obzorem
6.den Znovu výjezd na Nordkapp a návštěva kina, průjezd
podmořským tunelem, noc na břehu fjordu
7.den Norské Tromsø
- "Benátky severu", zdlouhavá cesta na
Lofoty přes Vesteraleny, prší, noc v kempu
8.den Norský Narvik, nádherná příroda, na jih, Švédsko
- Kiruna, Lulea, noc v autě ve městě Umea
9.den Cesta na jih podél Botnického zálivu,
koupání, Ikea v Gävle, Stockholm, noc v kempu v
Oxelösundu
10.den Cesta do Malmö, Ikea oběd, po
15 km dlouhém mostě nad mořem, Dánsko, kemp v Německu
11.den Cesta přes Německo, úmorné vedro, zastavení v městě Halle,
klobáska na Václaváku, o půlnoci doma
|
vč.tr. = včetně trajektu
= v čase je započítána doba jízdy trajektu
+ 1 hodina na čekání a nalodění
Čistá doba jízdy se rozumí jedním směrem bez zastávek a je reálná při normální jízdě max. dovolenou rychlostí.
Dny cestovací a dny zážitkové
Udělali jsme si dva typy dní: Cestovací,
kdy jsme téměř bez zastávek jeli celý den
(10 - 14 hodin jízdy a cca 1.000 km).
Tak se jelo první den cesty (začít náporem,
ze začátku rychle dojet co nejdál) a poslední tři dny, které jsme
považovali jen za přesun.
Sedm dní s pobytem daleko na severu, to byly dny
zážitkové (cca 7 hodin jízdy a 500 km za den). Většinou
jsme ráno po osmé vyjeli a večer v devět auto odstavili. Mezitím jsme
asi polovinu času jeli a
polovinu
času strávili mnoha kratšími
přestávkami. V tyto dny se únava neprojevila a dalo by se tak
cestovat hodně dlouho.
Řídil jsem celou cestu
sám, manželka Hela má řidičák, ale neřídí. Naše auto nepatří k
nejmodernějším: Renault Clio, rok výroby 2003, bez klimatizace.
Autem jezdíme rádi a nepohodlí
občas sneseme.
Je to normální ?
Pro někoho může být naše cesta nepochopitelná - kdo
prosedí během 11 dní dovolené 110 hodin v autě a ujede přitom
8.000 km ?
Kdyby se nám to nelíbilo, nejeli bychom. Bylo to pro nás příjemné,
vzrušující a chceme si
cestu někdy zopakovat.
Líbí se nám objevitelská jízda, když jedete poprvé neznámou krajinou,
kdekoliv si zastavíte a pochodíte po okolí. Cesta je cíl. Sedíte v autě
a před Vámi se krajina odvíjí jako v kině. Všechno se zdá nové, neznámé,
nepoznané...
Noclehy
Spali jsme 4x
v autě, 3x v
chatce v kempu, 2x
ve stanu, 1x
v hotelu, což nás přišlo celkem na 6.000 Kč.
Kempy - chatky:
Každý večer jsme začali zastavovat u všech
kempů při cestě, ale 50-70 € za přespání jsme odmítali denně platit, proto se
obvykle jelo dál a skončilo to buď levným kempem (25-30 €) nebo spaním v autě či ve stanu. Při dostatku peněz bychom spali v chatkách v kempu
denně a deset noclehů by vyšlo na 16.000 Kč. Kempy v Norsku jsou
nejdražší, co jsme kde viděli. Ve Finsku existují v přírodě sruby,
kde můžete jednu noc zdarma přespat.
Ve stanu:
Norsko dovoluje volné nocování v přírodě, najdete tam ideální podmínky
pro stanování a utábořit se můžete skoro kdekoliv na super místech.
Nevíme ale, zda hrozí nebezpečí ze strany losa, soba, medvěda nebo vlka.
Zvířata může přilákat vůně potravy a např. los je agresivní a
nebezpečný.
V autě: Cítili
jsme se bezpečněji než ve stanu, ve městech jsme k přespání vyhledávali
spíše nápadná místa s více zaparkovanými auty, v přírodě naopak místa schovaná.
Za bílých nocí se spalo špatně.
|
|
Tip na stravování
U
motorestů nestavíme, držíme se ekonomické varianty
stravování spočívající v přejezdech od IKEI k IKEI po trase. V
každé z nich najdete restauraci s jídlem za přijatelnou cenu, koupíte si
bezednou skleničku na nápoje a
na zákaznickou kartičku
natočíte kávu kolikrát chcete. Polohy IKEí jsem našel na internetu
(tabulka dole), na mapě zjistil souřadnice a před cestou
zadal do GPS.
Doma při odjezdu jsme jako první cíl navolili IKEA Warszawa. Tam zdarma
zaparkujeme před prodejnou, můžeme se umýt a využít toalet, vezmeme
tácek a naskládáme si talířky s jídly podle vlastního výběru.
Masové kuličky s brusinkami
polité
omáčkou a
brambory nabízejí ve všech
prodejnách IKEA v Evropě za
mírnou
cenu.
Navštívili jsme IKEu Warszawa, Helsinky, Haparanda,
Sundsvall,
Gövle,
Malmö
.... a z porovnání vítězně vyšla IKEA Warszawa s nejchutnějšími
jídly, za nejnižší ceny a nejméně
zaplněná lidmi. Naproti tomu ve finských a švédských IKEách jsme
se prodírali v návalech lidí a nebylo
to ono. Nicméně IKEA na nás
neprodělala, jsme jejími občasnými
zákazníky.
Za polárním kruhem už žádná IKEA není, proto jsme vezli plynový vařič,
konzervy, těstoviny a instantní potraviny.
Několikrát jsme koupili v supermarketech v oddělení
potravin u teplého pultu do kelímku teplé jídlo na váhu (zapékané
těstoviny, luštěniny, zeleninové saláty).
|
|
Co nás překvapilo - příroda
Příroda na severu Evropy se na první pohled
jen málo liší od té naší a daleko na severu rostou stromy, keře, tráva a
bujná zeleň jako doma. Místy při
pohledu na
nejbližší okolí
nepoznáte,
jestli jste v Čechách
nebo daleko za polárním kruhem. Naopak stačí
z Česka vyjet na jižní Slovensko, do
Maďarska a vegetace se změní víc než při ujetí 2.500 km na sever.
V Pobaltí a Finsku v krajině často dominovaly břízy, teprve v severním
Finsku (v Laponsku) převažovaly stromy nízké, zakrslé a celé obrostlé lišejníky.
Zeleň měla světle zelený odstín jako u nás v
květnu. Slunce nevystupuje ani v létě příliš vysoko a jeho stíny dotvářejí
pocit jara.
Na severu Skandinávie vegetace celkem rázně ubývá až těsně před Nordkappem a na
kamenitém poloostrově Varanger, kde už ani lišky nedávají dobrou noc. Rostou tam jen lišejníky a tamější měsíční krajina
je nejnehostinnějším místem Evropy.
|
|
Co nás překvapilo - lidé
Nemohli jsme si nevšimnout, že lidé jsou k
sobě slušnější a ohleduplnější, sledujete to na ulici, v obchodě
i na silnici. Projevuje se znatelný příklon k Evropě - modrých
vlajek s hvězdičkami jsme zahlédli mnohem víc než u nás, tamější
televizní stanice uvádějí často evropskou tématiku a je znát jistá
evropská sounáležitost. Při náhodném rozhovoru se mne jeden Švéd ptal,
proč se Češi Evropě tak brání, co tím získáme.
10 zemí na naší cestě
Polsko
Litva Lotyšsko
Estonsko Finsko
Norsko Švédsko
Dánsko Německo Česká rep.
|
|
Čtení hlavně pro řidiče
Komentář k tabulce:
cena benzínu
- v % ceny benzínu v ČR (červen 2016)
maximální rychlost - každá země má specifika, rychlost podle počtu pruhů atd.
kvalita silnic - 1 - výborný stav, 2 - dobrý stav, 3 -
špatný stav, uveden průměrný stav podle projetého úseku
ujeto km - kolik km jsme ve které zemi ujeli
dojem ze země - subjektivní hodnocení - jak dobře a příjemně jsme se
v zemi cítili, 1 - nejlepší dojem
Rozdíly v chování řidičů
Křižovatky se projíždějí plynuleji. Ve Skandinávii se na zelenou dají do pohybu
vozidla ihned a současně,
rychle akcelerují a na jeden interval projede křižovatkou hodně aut.
U nás při oranžové řidiči ještě spí a na zelenou začnou hledat řadicí
páku. Zvolna se rozjede první auto, s prodlevami
druhé a další. Na jeden interval projede méně aut, než
by mohlo.
Další zjevný rozdíl jsme mnohokrát sledovali v rozestupech mezi
auty. Severský řidič dopřává jiným vozidlům pocit volnosti kolem sebe
dostatečným odstupem.
U nás (a na Balkáně) nezřídka jedou auta nalepená
těsně za sebou, a proto i kolony se sunou pomaleji - řidič natěsno
obklopený sousedními auty podvědomě sundává nohu z plynu.
Náš vínově červený Renault Clio byl ve Skandinávii už z dálky nápadný,
protože vozy takové kategorie a barvy tam vůbec nejezdí, potkáváte jen
velké černé a stříbrné vozy v rodinném provedení.
Dodržování předpisů
Jednoznačně jsme se setkávali s ohleduplností a ukázněností. Rychlost se
dodržuje, všichni jedou stejně rychle a tím pádem nemají potřebu se
předjíždět. Nad ukázněnými řidiči navíc bdí kamery kontrolující rychlost
a průjezdy na červenou - hustota těchto kamer je vyšší
než u nás. Není pak divu, že ve Skandinávii se zmaří dvakrát méně životů (v přepočtu na počet obyv.).
Doporučuji po Skandinávii (a nejen tam) dodržovat předpisy. V Norsku
hrozí vysoké pokuty - jeden známý platil v přepočtu 25.000 Kč za
překročení rychlosti o 22 km/h.
Nebezpečí pro řidiče
Na řidiče číhá v Norsku velké nebezpečí, hrozí srážka s
protijedoucím vozidlem a česká
auta tady potkaly
tragédie.
Oč jde? Zkuste vybrat správnou odpověď: a) nebo b)
a) dva čárkovaně oddělené pruhy na obrázku vedou
do kopce, v levém
pruhu se jezdí z kopce
b) levý pruh je široká krajnice, v prostředním
pruhu se jezdí z kopce,
v pruhu vpravo do kopce
V Norsku za plnou čarou mají hodně
širokou krajnici a čárkovaně jsou odděleny dva protisměrné pruhy, takže
b je správně. Docela mi zatrnulo a uvědomil jsem si, jaké
nebezpečí jsem nevědomky podstoupil při předjíždění. Auto s
přívěsem na obrázku i já právě jedeme v protisměru!
|
|
Do Švédska po mostě nebo trajektem ?
Trajekt stojí kolem 100 € za
auto + všechny osoby v něm, ale v letní sezónu a v so+ne
zaplatíte o dost víc. Trajekt pluje cca 1 hod. 40 min., intervaly mezi
trajekty ve dne jsou do 2 hodin, z Německa odjíždí každou lichou hodinu
(bez záruky). U
trajektu nemáte jistotu, jestli není vyprodán, jestli Vám spoj neujede
před nosem a jak dlouho budete čekat.
Suchá cesta vede Dánskem přes Kolding stále po dálnici.
Při porovnání mi vycházejí obě varianty srovnatelně výhodné, dali jsme
přednost suché cestě, ale beztak jsme ztratili půl hodiny v koloně na
dálnici.
|
|
Kolik nás stála dovolená
17.000 Kč
(5,5 l/100 km) je za benzin, 5.000 Kč je za
trajekt, vstupy a most; cca 5.000 Kč za noclehy a 3.000 Kč za jídlo a
drobnosti.
Není započtena amortizace
auta (cca 16 tis.Kč).
* počet tankování mohl být poloviční, ale opakovaně šlo o
útratu místní měny při výjezdu ze země
|
|
Závěrem
Po návratu z cesty jsme oba prožívali
zvláštní příjemný stav - v myšlenkách stále tam. Prožitky zkoncentrované do
11 dní nešlo jen tak vstřebat a pár týdnů
to doznívalo.
Určitě
někdy pojedeme znovu: Pobaltím tam i zpět, víc času si vyhradíme na Finsko,
zajedeme do tundry u ruských hranic,
projdeme se po
měsíční krajině na Varanderu a možná se osmělíme a navštívíme cestou
také Petrohrad.
všechny vzdálené cíle jsou
dosažitelné
|
zde jsi
|